Annonsering
Hur annonserar ni ut valparna? Eller hundar öht. Finns ju lite olika platser, tänker mer i egenskap av (framtida) valp/hundköpare kan det ju vara bra att veta var uppfödare oftast annonserar ut valparna.
Jag tror att de allra flesta lägger ut kullen på rasklubbens hemsida, under förutsättning att kullen uppfyller de krav klubben ställer. På det sättet vill i alla fall jag gärna att mina valpköpare ska hitta mig. Då har de bestämt sig för en ras och letar aktivt (med stor sannolikhet i alla fall!). Jag har också sålt ganska många valpar via min hemsida. Man har sökt på rasen och hittat sidan så.
Jag har varit väldigt skeptisk till Blocket och liknande annonssidor eftersom det finns så otroligt mycket oseriöst där. Men det är ju så att det är jag som väljer vem jag vill sälja valp till, och det är klart att även seriösa människor tittar på Blocket (själv är jag svårt Blocket-beroende
)! Så min nuvarande valpkull har jag lagt ut på både Blocket, Vovve och en sida som heter Hundstunden.
Annonserat i dagstidning har jag gjort en gång då jag fick ett sent återbud (tiken med brutet ben i artikeln "När oturen är framme"). Hon fick på det viset en mycket bra familj! Men jag upplever ändå att det kan bli lite av impuls över köpet då. En söt bild i tidningen och ett par dagar senare är man hundägare!

Om det behövs, så lägger jag ut dom på rasklubbens valpförmedling. Dom valpar jag har nu var dock tingade långt i förväg.
Tidigare då jag födde upp Golden retriever brukade jag även annonsera i Brukshunden, för då kunde man få köpare som ville aktivera hunden och tävla. Några gånger har jag även annonserat i dagstidning, men då får man sålla bort så många oseriösa, som ringer och frågar om priset som första fråga.
Mina kelpievalpar har jag också annonserat i Brukshunden, det glömde jag säga.
Den stora fördelen med en hemsida är att när man annonserar med länken så har de allra flesta varit inne på sidan och läst på lite innan. Det tycker jag sållar bort de flesta av de oseriösa.

När vi har någon kull så brukar jag anmäla den till Svenska Pudelklubben (SPK) där det finns en valpförmedling samt att vi även har information på vår hemsida.Sedan har SPK även en länk där man kan ha en annons om sin kennel med hänvisning till sin hemsida.
Det jag märkt är att de flesta som ringer eller mailar har varit inne på vår hemsida eller hittat oss via SPK och är ganska pålästa om rasen. När vi hade vår första kull -97 så annonserade vi även i Dagens Nyheter och fick toppenhem till två valpar. Men sedan dess har jag aldrig annonserat någon annanstans än på SPK och på vår hemsida.
/Eva-Britt