En bra kennel-hemsida?
Jag tänkte skriva en liten artikel här på sidan om kennel-hemsidor. En bra hemsida är i mitt tycke det överlägset bästa sättet att marknadsföra sin kennel (bortsett från riktigt bra hundar som visas upp i olika sammanhang!). Ser man t ex en annons eller en uppfödare på rasklubbens hemsida förväntar man sig helt enkelt en länk till en hemsida!
Nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker att en bra hemsida ska innehålla. Och vad den absolut inte ska innehålla!

En presentation av de som äger kenneln.
Presentation med foton om varje hund som finns på kenneln (med info om ev hd/ad status mm).
- Fotogalleri med bilder på hundar de har nu, hundar de haft förr, valpkullarna de har/haft och gärna bilder på hur valparna ser ut då de blivit större och kommit till sina nya hem.
- Tävlingsresultat.
- Tidigare kullar.
- Planerade kullar.
- Vad de har för syfte/mål med sin avel.
- Vilka krav de ställer på eventuella valpköpare.
- Information om den ras de föderupp.
- Gästbok.
- Kontaktuppgifter (mejl, telnr)
- På vilken ort de finns.
- Länkar (till klubbar, ev andra uppfödare, mm)
- En blogg där de skriver om saker de gjort tillsammans med hundarna är alltid roligt och intressant men innget måste.
Finns säkert mer men detta är vad jag kommer på just nu.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag tycker att en bra hemsida, där man gör reklam för sin kennel ska innehålla följande:
- En presentation av vem som har kenneln och hur det hela startade samt en bild av den som innehar kenneln
- Foto på de hundar man har i avel, med en liten presentation av varje hund, stamtavla, reg-nr och hundens hela namn
- Tävlingsresultat (behöver inte vara så ingående för det kan man söka på SKK om man är intresserad
- Målet med uppfödningen
- Att man följer de bekämpningsprogram som specialklubben (som man tillhör) samt SKK har satt upp
- När man har valpar är det trevligt med en valpdagbok med foto och vad som händer med valparna från det att de föds tills de är flyttfärdiga.
- Vilket bolag man har sina hundar försäkrade i samt att man även har valpkullsförsäkring.
- Om man har en pälsras är det viktigt med lite information om skötsel vad gäller pälsvård samt klippning
- Vilka krav man ställer på sina valpköpare
- Kontaktuppgifter med namn, adress telefonnr och mail-adress
- En valpsida där man skriver om eventuella valpkullar som man planerar och där man även har med kort på föräldrarna med hela namnet, reg-nr m m.
- Sedan är det trevligt med en sida där man enbart har kort på sina egna hundar och de kort man får från sina valpköpare.
- Har man hundar som tävlar i olika grenar så är det trevligt med en tävlingsida också
- Länksida
- Gästbok (är trevligt)
Det är tråkigt när man kommer in på vissa hemsidor när det finns en bild på en hund och det enda som står är det hunden kallas. Det finns ingen information om hela hundens namn, inget reg-nr. Det står inget om vem personen är som har kenneln eller vilken målsättning de har med aveln. Jag tycker att har man en hemsida så får man bjuda lite på sig själv och det man föder upp.
/Eva-Britt
Då ska jag fundera på vad jag själv tycker!
Jag vill ha ett ganska omfattande och personligt "Om mig/oss". Det är alltid kul och ska jag köpa hund är det viktigt!
Kennelns hundar överskådligt sammanställda med meriter. Därifrån länkar till egna sidor med mer personlig information. Jag tycker det känns torftigt när man kan läsa SUCH SLCH SV-08, men ingenting om hur hunden faktiskt är!
Information om tidigare kullar och planerade kullar, och om det finns någon kull för tillfället bilder och text så att man kan följa dem när de växer.
En blogg är kul, men då ska det vara en hundblogg och inget annat! Jag har nyligen varit inne på två sidor där det stått en massa om att skjutsa barn till träning, oseriösa valpköpare och hur svårt det är att sälja valpar just nu (båda hade halvårsgamla valpar osålda). Om man har ett specialintresse med hemsida ska den vara klart och tydligt skild från kennelns sida. Det kan ju också vara jättekul att läsa, men inte om man förväntar sig att få läsa om hundar!
Jag tycker att en hemsida om svenska hundar i Sverige ska vara på svenska! Man ska ha haft stora framgångar och exporterat en hel del innan det är befogat att ha hela sidan på engelska tycker jag. Det blir bara larvigt! Däremot kan man förstås ha en knapp för engelsk version (eller vilka språk man vill) och ha sidan flerspråkig. Men då bör man ha hyfsad koll på språket man översätter till (eller be om hjälp), annars blir det bara pinsamt att läsa!
Sist men inte minst tycker jag att det är självklart med namn, adress och telefonnummer! Jag har det till och med längst ner på varje sida!

Utöver allt tidigare skrivet (har dock inte läst era listor) men:
*inga skrikga färger
*helst inte en massa animerade gif bilder som blinkar och rör på sig
*lättläst text med fonter som alla har, även val av textfärg är viktig
*ingen musik inlagd automatiskt som spelas upp när man kommer in
*popup fönster undanbedes
*stavning, grammatik, meningsuppbyggnad önskas

var inne på en hemsida igår som var riktigt hemsk! Det blinkade och hade sig överallt och en sån där jobbig "svans" som följer efter muspekaren! Big NO NO!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag tycker att en kennel hemsida ska ha:
- Fina färger oh sidan ska se bra ut för övrigt
- Enkel och kort meny
- Om kenneln, hundarna, planer, gästbok, galleri, kontakt
- Lång och informerande text om varje hund + bilder
- Många bilder
- Den ska även vara personlig.
Har säkert glömt något. :)
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Många har redan nämnt bra saker som ska finnas på en kennels hemsida, så jag tänker inte rabbla upp så mycket.
För mig är iallafall det väldigt viktigt att orten finns tydligen på hemsidan! Gärna på första sidan. Om inte på första sidan så ska jag kunna hitta det under antingen "Om oss" eller kontaktsidan. Jag blir lika häpen varje gång jag kommer in på en kennels hemsida som inte har skrivit vilken ort kenneln finns på! Eftersom jag just nu inte har några bra möjligheter att ta mig runt i hela landet, så är orten det första jag vill veta när jag kollar in kennlar.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.