Kennel iFokus

Kennel

Etikettdräktighet-och-förlossning
Läst 4745 ggr
Katti
0

En lång natt!

För ett par dagar (nätter!) sedan var jag hos en kompis och assisterade vid en valpning. Det började med ett telefonsamtal med en bön om hjälp. En valp hade fötts, klockan 17:20, men tiken ville inte veta av den utan bet efter den. Hon hade även fått tag i honom en gång och ville då inte släppa.

När jag kom hade det gått ett par timmar sedan den första valpen föddes och ingen mer valp hade kommit. Tiken verkade lugn och hade inga synliga värkar. Magen var riktigt stor och nedsjunken, så att det fanns fler valpar var helt klart. Vi kände desutom valpar sparka på båda sidorna!

Valpen turades vi om att ha innanför kläderna och flera gånger fick han dia under övervakning (det är ju också bra för värkarbetet). Det gick bra så länge vi var med. Mamman slickade honom försiktigt, men när hon blev ivrigare ville hon fortfarande bita.

Tiden gick och läget var helt oförändrat. Tiken hade inga värkar och verkade inte besvärad på något sätt. När vi tyckte att det gått så lång tid att matte började ringa runt till djursjukhusen blev också hon lite orolig och ville inte vara kvar i valplådan.

Riktlinjen är ju att det helst inte bör gå mer än 2 timmar mellan valparna, och absolut inte över 4 timmar. Nu hade det gått nästan 4 timmar.

Vi var ute och sprang med tiken och när inte det hjälpte gick jag in med två fingrar och stimulerade henne så att värkarbetet skulle komma igång. Jag kunde då känna att valpens huvud låg som det skulle och hon fick kraftiga värkar av stimuleringen, helt enligt boken. Men fortfarande kom ingen valp…

Närmaste djursjukhuset, i Linköping, stänger 21:30. De kunde inte ta emot oss eftersom de inte skulle hinna göra något innan stängningen. Djursjukhuset i Jönköping stängde klockan 23. Inte heller de kunde ta emot oss eftesom det skulle ta så lång tid att åka att vi inte skulle komma fram förrän ungefär vid stängningsdags.

Läckeby djurklinik i Kalmar (sisådär 18 mil från oss) har jour dygnet runt och dem hade vi också stått i telefonkontakt med eftersom min syster jobbar där och dessutom jobbade natt Glad. Det fick bli dit färden gick.

Det blev en hel del att ordna med inför resan, så förberedelserna tog en bra stund. När allt var i det närmaste klart snodde tiken runt inne i vardagsrummet och fick en valp på golvet! Klockan var då 22:20, så det hade gått precis 5 timmar mellan första och andra valpen.

Så bra, då var förlossningen igång nu då! Ganska snart fick hon värkar igen, som dock inte verkade speciellt kraftiga. Efter en stund (som nog var närmare en halvtimme) bestämde vi att hon skulle få springa lite igen. Jag var inne hos hundarna och matte sprang.

Efter en kort stund hörde jag springande steg i yttertrappan och tog en handduk och mötte dem. Visst, det hade kommit en valp ute (som matte stoppat innanför jackan)!

Nu hade tiken knutit an till sina valpar och vi kunde lita på att hon inte skulle bita dem. Vi skyller på tillfällig sinnesförvirring då hon tidigare haft en valpkull som hon tog hand om enligt alla konstens regler och dessutom har hon varit en exemplarisk extramamma till husets andra valpar.

När nästa valp kom låg hon, som sig bör, alltså hos sina valpar. Den kom 1,5 timme efter trean vilket innebar att 4 valpar tagit 7,5 timme på sig att komma till världen.

Eftersom det trots allt verkade gå bra både med valpningen och tikens omhändertagande av valparna så åkte jag hem efter den fjärde valpen. Klockan var då ett på natten.

På morgonen var jag så nyfiken att jag åkte förbi för att se vad resultatet av nattens vedermödor blivit. 6 fina valpar låg då i en rad och diade. En till, som var död vid födseln, hade hon också fått. Även valparna som kom efter att jag åkt hem kom med långa mellanrum.

Så kan det också gå till!

Med reservation för att någon detalj kan ha blivit fel eftersom jag var något trött mot slutet!

feeorin
0

Jag kan bidra med ytterligare en berättelse ur levande livet….med reservation för minnesluckor då det hela utspelade sig i mitten på 70-taletSkrattande 

Jag hade den sommaren förmånen att bo hemma hos A-M Hammarlund - det var ett ömsesidigt utbyte av tjänster. Jag passade hundar, katter och får medan familjen var bortresta och fick hjälp med min första egna kull.

A-M hade en tik som skulle valpa………det tog ca ett och ett halvt dygn från första till sista valp. Som jag minns så kom först en eller två valpar och sedan blev det stopp - efter flera timmars väntan åkte vi till Strömsholm och därifrån kom vi hem med kalcium för injicering. Ytterligare ett par valpar kom med flera timmars mellanrum men sedan var det tvärstopp igen. Det måste ha varit på natten för Strömsholm var stängt så det bar iväg till en privatpraktiserande veterinär som A-M var bekant med. Hon ringde säkert och väckte honomCool Där konstaterades att en valp låg med bakåtslaget huvud - den drogs ut för hand medan A-M och jag våldhöll tiken!! Valpen avlivades. Väl hemma igen fortsatte det hela…….efter ca ett o ett halvt dygn var förlossningen klar och tiken (som var en dalmatiner)hade fått 6-7 valpar…..så vitt jag kan komma ihåg. Kejsarsnitt diskuterades överhuvudtaget inte! Ska väl tillägga och understryka att jag inte tycker detta är något efterföljansvärt exempel - idag skulle det nog inte heller kunna gå till på detta sätt - för tikens skull!!

Ett annat exempel på lång förlossning kommer från en bekant. En dvärgpudel fick två valpar och allt gick helt normalt….men ägaren tyckte att tiken såg lite för tjock ut ……men tiken såg nöjd ut och låg lugnt med sina två valpar - i två dagar! Efter två dagar och fortsatta misstankar om att det var något som inte stämde drog ägaren på sig en handske och gick in med ett par fingrar……och tiken kom igång med värkar och födde en död valp OCH sedan två levande. Nu kan man ju tycka att de valparna hade hon väl kunnat känna om hon hade klämt lite på magen….men så här gick det tillFlört

Mitt tredje exempel är en liten dvärgpudeltik som började krysta en eftermiddag vid 5-tiden….hon krystade och krystade….vilade lite emellanåt. Jag var ganska ny då så jag ringde tikens uppfödare gång på gång - beskedet var AVVAKTA!! UT och SPRING!!….så länge tiken mår bra och du inte ser några gröna flytningar. Jag sprang o sprang o sprang……….först kl 1 på natten kom så en STOR hanvalp och någon timme senare ytterligare en jättevalp. Tik och valpar mådde finfint!!

Och så den sista……..förra hösten skulle en tik - också det en dvärgpudel valpa. Hon hade kraftiga krystvärkar men ingenting hände - jag gick in med ett finger och kunde känna tassarna på en valp. Efter fem timmars oavbrutet värkarbete med endast kortare vilopauser ringde jag min veterinär och skulle få komma direkt (fem mil dit)….man blir ju lite uppjagad i sådana situationer så jag sprang ut och körde fram bilen i en fart - när jag kom in igen hade tiken hoppat över grinden till rummet där hon låg och väntade på mig i hallen - in i buren och iväg. När jag kom in till veterinären och tog ut tiken från buren var valp nr 1 på väg ut. Jag hann precis lyfta upp henne på bordet! Ner i buren igen och tillbaka hem varefter valp nr två anlände ganska snart! Min veterinär sa helt lugnt - Om du visste hur många gånger det här händer - kom ihåg att så länge tiken mår bra och inga fula flytningar synts till så är det lugnt! ….och försök med några mils bilåkning nästa gång.

Vad har jag nu lärt mig av dessa exempel??? Jo, att ta det lite lugnt - naturen är förunderlig och dom klarar mer än man tror…… samt att nästa gång det blir aktuellt så blir det inte bara spring runt kvarteret utan även en biltur på små knaggliga skogsvägar och en hinderbana så tiken måste hoppa liteTungan ute

mvh

Ann-Katrin/kennel Feeorin

anaprincess
0

Intressanta historier och bra att alla tikarna klarade sig:)