Kennel iFokus

Kennel

Etikettpresentationstrådar
Läst 5127 ggr
Katti
0

Kennel Min Bästa Vän

Jag som har kennel Min Bästa Vän heter Ingela Carlén (Katti här!). Kenneln registrerades 1990 och första kullen föddes 1991. I början var det kelpie som gällde för hela slanten! Rasen ligger mig fortfarande mycket varmt om hjärtat. För tillfället finns dock ingen kelpie i mitt liv sedan min underbara australiska importhane dog för några månader sedan över 13 år gammal. Min syster Jessika är dock sedan något år delägare i kenneln och hon har två kelpietikar, så det blir förhoppningsvis kelpievalpar med prefixet under våren 2009!

Under några år födde jag upp sheltie. Det är i mångt och mycket en underbar ras, men enligt mig dras tyvärr allt för många individer med på tok för stora rädslor för att fungera så som jag vill att hundar ska fungera. Om uppfödarna tog krafttag mot detta skulle det snabbt bli bättre, men jag upplever att man lärt sig leva med rasens tillkortakommanden och många har accepterat dem. Det är synd för en bra sheltie är en underbar hund!

Sedan ett par år har jag finsk lapphund och det är en ras jag verkligen trivs med! Det är en ung ras (om än med gamla anor) med allt vad det innebär av heterogenitet (finns det ordet?) både vad gäller mentalitet och exteriör. Så att föda upp dem är en utmaning!

Jag har man och tre barn och bor i utkanten av ett litet samhälle. Drömmer om fler hundar men får nog acceptera att gränsen går vid 3-4 stycken (2 enligt min man!) om jag ska kunna ge alla vad de behöver.

Jag har den stora fördelen att jobba hemma med hundrelaterat jobb, som ombud för Agria Djurförsäkring. Jag föder också upp kaniner (dvärgvädurslöwen) i ganska stor skala. Det har jag gjort sedan  början på 80-talet och det är otroligt kul. Jag är väldigt intresserad av genetik och med kaninerna kan man ta ut svängarna betydligt mer än i hundsammanhang!

Min hemsida finns på http://skullebo.se/