Kennel iFokus

Kennel

Etikettlite-allt-möjligt
Läst 3685 ggr
[MikaelaR]
0

Starta en egen uppfödning.

Hej! jag vill starta en hunduppfödning i framtiden det är min dröm att avla fram friska trevliga djur, jag vill att det ska vara skk registrerat också. Jag kommer köpa en hund och det kommer vara den rasen jag bestämt mig för att använda inom avel men då undrar jag lite vad som kommer krävas mer måste hundarna vara utställningsmeriterade eller räcker det med att dem är hälsotestade och bra enligt rasstandard? berätta gärna, och just det uppfödningen kommer starta om några år så inte nu direkt.

Amandla
7

Räcker och räcker gör det med hälsotestade hundar på ett vis, men utställningar är bra på flera sätt. Dels får du ju bedömningar på din hund, allt är inte helt enkelt att bedöma själv (särskilt inte som ny), och dels är det ett bra ställe att göra reklam för dig själv, din hund och din uppfödning och även för att knyta kontakter med både uppfödare, hanhundsägare och kommande köpare. 

Titlar går förstås inte i arv, men att en hunds utställningsresultat syns på hunddata/avelsdata är en faktor som åtminstone jag väger in när jag funderar på vilken hane jag ska åka till med min tik, och då inte bara hanens egna resultat utan även hans halv- och kullsyskon, föräldrarnas resultat osv. Resultaten säger mig om hundarna ifråga är rastypiska och hur väl de följer rasstandarden.

Sen är det upp till dig vilka mål du har, räcker det att sälja till "vardagshundägaren" eller har du högre mål än så, som att andra uppfödare och utställningsintresserade ska vilja ha just dina valpar?

Som uppfödare har man ju ett ansvar att förvalta rasen och helst förbättra den på sikt.

[MikaelaR]
0

Tack för ditt svar, gav bra funderingar.

Cahira
3

Uppfödning är väldigt kostsamt i både tid och pengar så det är bra att ha ett jobb där du kan ta ledigt när du ska ha valpar och har ett sparkonto med minimum 30.000, ifall du behöver akut kejsarsnitt eller om något annat skulle gå fel. Tänk på vad du ska göra med jobb etc om du har osålda valpar hemma. Ha en plan på hur du skulle förbereda valparna att bli stabila glada friska valpar i samhället. Se till att ha ett hem med som klarar av valptänder och kisspölar. 

Så finns det uppfödningens baksida - planen vad man ska göra om man har en valp som föds missbildad och lider. Så ska man ha i åtanke att man kan förlora tiken om man har otur. 

För inte tal om om man klarar av att släppa taget om valparna när det är dags. Man har ju tagit hand om de små liven i två månader och planerat dom längre än så så det är verkligen inte det lättaste och det blir både en och två tårar när hemmet är tomt och tyst.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Taxelina1
9

Ett tips är att gå uppfödarutbildningen som din lokala skk klubb brukar anordna. Den är ett steg i rätt riktning. Den är jätte intressant😃

Tyvärr är det inte bara att köpa in en hund och para den när den tiden kommer. Jag har haft två tikar som inte gick att avla på. Så det kan dröja flera år innan du hittar rätt avelsmaterial.

Beroende på vilken ras du väljer så gäller det att kunna enormt mycket om just den rasen. Det kanske krävs motprestation utanför utställningsringen. Man kan inte avla på hundar bara för att dom är snygga i domarens ögon. Den ska visa att den fungerar i andra sammanhang också. Finns det inte jaktprov/viltspår och liknande finns säkert MH.

Jag sparade kvitton under 1 1/2 års tid och det visade sej att jag lagt ut ca 55 000 kr på mina hundar utan att få tillbaka en krona, då jag inte kunde ta någon kull.

Nu vill jag inte måla fan på väggen. Men man ska vara införstådd att det kostar skjortan.

Men när allt fungerar och man får en kull med ljuvliga små valpar så är det värt allt😎

Så lycka till med dina drömmar som jag hoppas går i uppfyllelse en dag🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

[MikaelaR]
0

Ja det är klart det finns nackdelar men jag tror fördelar kan väga över dem ibland sen en uppfödning är ju inte alltid för att tjäna pengar utan för min del är det mest för att få se friska små valpar som till slut blir vuxna glada hundar hos bra familjer det vore en liten dröm skulle inte heller vilja ha någon stor uppfödning utan en mindre där jag bara tar få kullar men vi får se hur det blir i framtiden. Att gå uppfödarutbildning låter bra och sen måste jag ju läsa på  mer också att veta hur en ras är så gäller det ju också att läsa på men främst tycker jag att man lär sig hur en ras är genom att äga den.

Cahira
3

Klart fördelar kan väga över, men när det är lättare att falla för det positiva så känns det iallafall för min egna del skönt att jorda sig själv i vad som kan gå fel och förbereda sig för det värsta och därmed veta hur man undviker det. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[MikaelaR]
0

Jag vet redan vad som kan gå fel antar att man får räkna med det om man vill ha en uppfödning.

corabora
16

När vi började med Husky fanns det redan från början en tanke om att ta kullar, men jag tror att det var våran tredje husky som vi köpte som hade det lilla extra som gjorde det värt att ta en kull på henne. De andra var bra hundar men de kunde inte tillföra rasen något.  Nu har vi 9st och det är en eller två som vi kan tänka oss att avla vidare på.

Citat av Dorothy Macdonald utställnings- och tävlingsdomare

”Som hundägare, är det enda som du egentligen är skyldig din hund god omvårdnad. Du är inte skyldig att ge honom en utställningstitel, eller ens en brukstitel. Men om du börjar föda upp hundar, då har du skyldigheter mot rasen. Du måste förändra ditt synsätt. Du måste göra det som är bäst för rasen, vilket innebär att avla för funktion. Du ska både ställa ut och visa din hunds prestationsförmåga. Klarar han inte det ska du inte använda honom i avel”.

poodlelicious
1

Det beror väl på vad du har för syfte med dina kullar. Jag funderar också på att någon gång jättelångt fram i tiden kanske ta någon kull. Anledningen till det är att jag ser ett behov i aveln när det gäller den aktuella rasen. Om det skulle bli av skulle jag hälsotesta för att det är viktigt med friska djur, ställa ut för att se till att behålla det rastypiska utseendet, göra MH för att få mentaliteten på papper och slutligen skaffa tävlingsmeriter för att valpköparna ska kunna se att föräldrarna har arbetspotential.

Om man som du bara vill ha trevliga sällskapshundar så är ju alla hälsotester viktigast. Utöver det ska föräldrarna ha gott temperament som är värt att föra vidare. Det kan dessutom vara värt att få ett hyfsat resultat på utställning för att behålla en bra exteriör.

vallhund
0

Det kan vara svårt att få plats för att genomföra MH om man inte har en brukshundsras, däremot skall hemmklubben erbjuda plats. Med hemmaklubben menar jag den lokala brukshundsklubben.

Alla renrasiga hundar kan göra MH. Nuförtiden så finns det  ett prov/test som heter BPH, Bruks prov hund, det arrangeras av SKK o är öppet för blandraser så väl för renrasiga hundar.

För att tävla i bruksgrenarna krävs att hunden genomfört MH. Brukshundraserna måste ha MH för att kunna registrera avkomma.

Personligen tycker jag att alla hundar skall genomgå MH eller BPH, o skall man avla borde det vara ett krav.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Katti
2

BPH står för Beteende- och personlighets-beskrivning Hund 🙂. Jag gör en ny tråd om det!