Råd om tik
Min vän har en tik som har nån konstig idé för sig.
Hon var helt rumsren, pinkade aldrig inne eller hos andra, detta innan hon sattes i avel - nu slutar hon med att va rumsren VARJE gång hon har valpar av någon anledning och blir en riktig pissapa!
Så varje gång hon har valpar så måste man börja om med att träna henne rumsren, vilket brukade vara ''färdigt'' tills nästa kull valpar beräknades komma…
Nu är hon dräktig med sin sista valpkull (och då för tillfället rumsren), men hur ska vi förhindrar henne från att bli pissapa igen?
Det verkar uppenbart ha något med valpar att göra, då hon endast pissat inne tidigare när valpar varit närvarande, och hon är ännu värre när hon har egna.
Tikens ägare vill inte ha blöja på hunden och går ut så ofta som det är möjligt - med stor tanke på valparna också.
Det belönas vid kissande ute, inte inne, tiken vill inte sitta på tidningar/papper/valptoa utan på alla andra platser. Hon pinkar inte i korgen, men på leksaker, bredvid valparna (men aldrig på dem) och på täcken som inte är i korgen.
Hon beter sig inte stressat, är en underbar mamma till valparna och en riktig goding mot allt och alla, veterinären hittar inget fysiskt fel och kan inte ge svar
- Det här med pissandet uppfattas mer som om hon bara skiter i reglerna, om vi ska sätta ''mänskligt tänkande'' på det =/
Har någon annan varit med om detta med sin tik vid valpar?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Det kan nog ha med själva valpningen att göra. Svårt att hålla tätt helt enkelt.
Se till att hon inte har utrymme att smyga iväg och kissa. Vet inte hur stor hon är. Men ett råd är ju att ställa kompostgaller runt valplådan, men hon ska ha tillgång att gå ur den.
Hälsning från en stor djurvän
#1 Ok, fast det verkar vara som om hon verkligen markerar - nosa först, kissa sen så att säga.
Vid valpar har hon ett helt valprum (4kvm) att vara på - det är bara hennes och valparnas rum fram tills valparna är 8 veckor, all kontakt med hemmets andra hundar sker utanför det rummet =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Men jag menade på att, om hon har stort utrymme har hon lättare att kissa inne. Hon vill ju inte kissa hos valparna. Dom kissar för det mesta så långt ifrån valplådan som möjligt😉
Jag har en tik som gör precis likadant. Hon är i köket och det är avlångt. Valplådan i ena änden och "toan" i andra. Vi gjorde en avskärmning som gjorde att utrymmet minskade och då också kissandet. Sista valpningen gjorde hon i mitt sovrum och det blev inga problem alls.
Alla fungerar olika. Men man kan ju prova sej fram🤔
Hon kan säkert genom kisset tala om att "det här är mina valpar och mitt rum"
Hälsning från en stor djurvän
#3 Ok, så min kompis borde kanske testa att minska ytan då?
Toan är placerad långt bort, men tiken använder hela rummet, valparna är nästan duktigare på att hamna rätt hahaha ^^
Det kan vara flera anledningar. Dels för att hon inte vill gå ifrån valparna och dels för att markera för andra hundar att hålla sig väck.