sökandet efter avelshane
När man letar avelshane (inte aktuellt med parning än på ett tag, det här är en förebyggande fråga).
Måste man kolla rasklubben efter hanar, kontakta uppfödare, leta annonser med tillgängliga hanar eller annonsera själv?
Eller kan man sätta sig på avelsdata o leta efter en intressant hane och sen ta kontakt med personen som står som ägare där?
Eller är det jätte konstigt att göra så?
Hur långt i förväg brukar man försöka hitta en hane?
minavitas.wix.com/kennel
Använd alla sätten, du kanske snubblar över en riktig godbit 🙂Och åk och titta på någon (eller fler) utställningar dit det kommer många hanar av din ras. Jag själv åkte till Norge för att titta på en hane jag blivit tipsad om men blev helt förälskad i en annan, honom kommer jag att använda nästa gång om ett år ungefär. Fast vem vet, jag kanske hinner ändra mig ett par gånger till…
Jag kollar på rasklubben, avelsdata och självklart hundar jag träffar. Tittar gärna på släktingar till hundar jag gillar, t ex pappan eller en son till någon favorit (om nu andra också har honom som favorit så att han har ett antal kullar!). Är inte heller rädd för att använda en relativt omeriterad hane om jag faller för honom. Att han är frisk och trevlig går före, samt hälsostatistik i släkten! Innan jag ringer en hanhundsägare pratar jag ofta med erfarna uppfödare i rasen om hur de ser på både hanen och kombinationen.
Innan jag börjar leta hane letar jag fel på min tik. Det är viktigt att veta hennes svaga sidor och komplettera med en hane som är bra på de punkterna.
Tack för era svar. En av orsakerna till att jag ska avla är för att öka den genetiska variationen inom rasen. Avelsbasen är idag farligt liten. Hanhundarna som annonseras ut, finns på hanhundshänvisningen hos rasklubben och syns på utställningar är såna hanar som jag känner får chansen att föra sina gener vidare helt utan min hjälp. Jag vill hitta de där lite mer okända hanarna, som annars inte skulle fått chansen att tillföra något i rasen eftersom dom "inte syns". Därför kom tanken att leta på avelsdata. Problemet där är ju att jag inte ser hur hunden ser ut. Svårt att veta om hanen kompletterar min tik utan att ha sett hanen.
minavitas.wix.com/kennel
Är hunden utställd så får man ju en liten hint av bedömningen om han är rastypisk, ring då och fråga ägaren vad som står i kritiken om nu inte han/hon kan såpass mycket själv så de kan svara. Annars kanske uppfödaren vet eller har någon bekant som träffat hunden nyligen och vet hur den ser ut.
Jag skulle börja med att be uppfödaren om hjälp - om man har bra kontakt alltså 🙂 Förhoppningsvis har denne bra information om passande linjer och kontakter med folk med tänkbara hanar - eller om inte annat så tips på vart du kan vända dig.
Rasklubben och avelsrådet har oftast mycket info om hundar och linjer och där kan man få hjälp om man är osäker om hur man går tillväga.
TS Du har en mycket sund tanke i att hitta någon med udda linjer. Det tillför rasen väldigt mycket.
Hälsning från en stor djurvän
Ras special? Superbra att kolla in hanar på. Leta även på större utställningar så finns de nog några att välja på ;-)