Avelshane.
Hej, jag undrar hur det funkar om man skulle bestämma sig för att sin hane skulle funka inom avel? till exempel: Jag har en skk registrerad renrasig hund på 3 år som vart med och vunnit priser i utställningar och är fin mentalt och i kroppen. Hur tar jag mig tillväga då? och hur funkar det?
Detta är bara en fråga ^^
Finns det något hälsoprogram för rasen? Ska det röntgas höfter/armbågar? Ögonundersökningar?
Bruksprov? Jaktprov?
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Ok. Jag tänkte kanske köpa en Chihuahua hane men får väl kolla upp det isåfall. Är inte säker om jag ens skulle använda honom som avelshane isåfall men det skulle ju vara en möjlighet om allting funkade som det skulle tror inte bruksprov och jaktprov är aktuellt för den rasen men kanske något hälsoprogram?
Knäledsröntgen efter fyllda ett år och gärna ögonlysning också. Utställningsmeriter är ett plus.
Anna-Karin
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#3 - chihuahua röntgas inte, däremot kollas dom för patellaluxation via palpering.
Oj, där blev det fel. Jag satt på ett annat forum och skrev om höftledsröntgen så det blev röntgen istället för undersökning på knälederna. Självklart vet jag att de palperas vid undersökning, har fem tikar här hemma som jag varit i väg med. Tur att Du har ögonen med dig #5 😉
Anna-Karin
Ibland skriver man fortare än vad hjärnan hinner med 😉
#7 precis så är det 😃
Anna-Karin