Kennel iFokus

Kennel

Etikettavelsdjuren
Läst 9832 ggr
HonHonDenDära
0

Ålder på tik

Vilken ålder gäller det för en tik vid parning?. Det är från 18mån men hur gammal innan första kullen?. Detta gäller för schäfer (om det spelar nån roll). Och gäller första kullen. Va inne på jbv hemsida men stod bara från 18 mån.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

molam
1

Inte efter 4 år vanligast har jag för mig är vi 1½-2 år

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

HonHonDenDära
0

Vill ha ett svar som verkligen är 100% rätt ;) Men tack ändå!.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Elahraiah
3

Eftersom stora hundar mognar senare båda fysiskt och mentalt, skulle jag använda riktlinjen att tiken bör vara minst 3 år gammal innan parning. Då har man även hunnit hälsotesta och meritera henne.

HonHonDenDära
0

Jo men nu frågar jag hur gammal hon ska va INNaN hon är för gammal dvs när man inte får avla på en tik…. Jag vet att man inte ska para innan 18 mån å att efter 2år är det bästa…

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Foxterrier
4

Enligt SKK får en tik inte ha sin första kull efter att hon fyllt 7 år.

HonHonDenDära
0

Ok. Hade för mig att de va 5 år. Tack.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

myra82
3

Första kullen måste tas innan tiken fyllt 5 år. Har tiken redan haft kull får man ta upp till 7 årsålder och efter 7 år måste man ha veterinärintyg på att tiken fortfarande är vid så god hälsa att hon klarar av fler valpar.

Foxterrier
2

Saxat ur SKKs grundregler;

"3:5 att alltid veterinärbesiktiga tik över 7 år före parning och bifoga intyget till registreringsansökan. Av intyget ska framgå att tiken är i sådan kondition att hon utan risk för sin hälsa kan få en valpkull. Tik över 7 år får inte användas i avel om den inte tidigare haft en valpkull.

Fodervärdsavtalet däremot går ut när tiken fyller 5 år så där måste kullarna tas innan 5 års ålder.

Här finns grundreglerna. http://www.skk.se/Global/Dokument/Om-SKK/Grundregler-S7.pdf

HonHonDenDära
0

Tack!. Hittade aldrig de när jag kollade på skk. Surfar från mobilen så kan ha i göra med det. Så innan 7år måste hon ha sin första valpkull.? Japp är otroligt trög.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Fridaaaa
6

#9 Ja fast med intyg.
Men jag tycker att det är för sent, anser att de bör få första kullen innan 5 års ålder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
0

#10 Instämmer, finns ingen anledning för en tik som hunnit bli 6 år att få sin första kull.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
0

Jag skulle nog aldrig ta en kull på en tik förrän hon är tidigast 1½ år, allra helst 2 år gammal för att hinna mogna tillräckligt psykiskt för att kunna ta hand om valparna med.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Bunnyhunny]
0

Tycker tidigast 2 1/2 år då har man haft bra tid att verkligen testa tiken och känner henne såpass väl att man kan säga att hon har gott lynne och i bra hälsa och aldrig första kullen efter 5 år, bara onödigt.

Jamie+Engla
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ca 2 års ålder på mina små.. Väntar liiiite mer med de stora ;) (Nytagen bild på Fashion Star Rocket Raccoon, ur vår senaste kull "Guardians Of The Galaxy")

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

HonHonDenDära
0

ok. Säg bara att en schäfer tik va runt 6år vid första kullen. Vilken är  för sent enligt mitt tycke.

Senast 2 1/5år för min del, men innan 5år, dvs hela året tiken är 4år ( säg att hon blir 4 i augusti, så löpet där, efter det är ok)

Denna tik, hade knappt meriter…

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Dumpuck
0

Lånar tråden lite!
Vet att tråden är gammal men dumt att göra en ny, känner jag.
En mellanstor tik fick för cirka 5-7år sedan en kull, har därefter inte haft en kull och har nu blivit parad. Tiken är nästan 10år gammal - åsikter/risker?
Kan tillägga att det inte är min hund.

HonHonDenDära
0

På en sån gammal hund ska man ej paras, men innan parning skall vetrinären besikta hunden. men max gränsen är 9år på en tik om ja har förstått de rätt.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Dumpuck
0

#17 Ägaren har och tänker inte vet.besiktiga hunden då det är tjuvparning, de tänker heller inte lägga ut för en ev. abort utan tar hellre riskerna. Kullen är heller ingen renrasig då det är minst 3 olika raser inblandat.

Är det maxgräns att ta kull överhuvudtaget på en tik som är 9år och äldre? Vet att vid 7år så ska det finnas vet.intyg på att tiken är i nog kondition för en kull.

HonHonDenDära
0

När tiken är 7år skall hon vet besiktas innan ev parning, detta blir brått mot djurskyddslaget annars. men efter 9år ska man inte para en tik överhuvudtaget. 

Så anmäl dem i sådana fall, en tik som e över 9 ska inte ha valpar överhuvudtaget!.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Dumpuck
0

#19 Det vet jag, visste dock inte att det är brott mot djurskyddslagen. Är det så? Finns någon källa att länka till?

Försöker luska ut åldern med exakt på tiken, vet att hon är mellan 8-10år i alla fall men inget mer exakt.

HonHonDenDära
0

Ska väl stå i jordbruksverket om inget annat, samt hos skk. annars e de bara mejla och fråga dem på ls.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Dumpuck
0

#21 Hittade ingenting på Jordbruksverket men har mailat de och frågat vad det är som gäller, deras telefontid hann precist gå ut dessvärre.
Ska ringa länsstyrelsen på måndag.

Säker att det inte går att finna någon typ av källa till detta?

HonHonDenDära
0

Bara va jag har pratat med min uppfödare om de - ålder på tik. Sen orkar ja inte försöka leta fram va ja läste de någonstans. Men efter som de blir ett så kallat vanvård när man tar kull på et tik som e för gammal, blir de ju ett brott mot de. 

Men å andra sidan, kan dem va funtade nog å inte ge nån form av tillsägelse,

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Katti
3

Det finns ingen högsta ålder då en tik får paras. Vet att det var uppe på KF för en tid sedan om man skulle sätta 10 år (vilket jag tycker är högt) men det gick inte igenom. Nu är det dock inte SKK som stiftar lagar i vårt land, de beslutar bara vad som gäller inom organisationen. Så ska valparna registreras i SKK måste tiken vara veterinärbesiktigad före parningen om hon är över sju år. Det säger sig själv att man inte kan göra det före en tjuvparning…

Så jag skulle säga att det bara är att göra det bästa av den situation som har uppstått!