Välja valp - hur gör du?
Vilka urvalskriterier har ni när ni själva ska välja en valp (d v s ett förhoppningsvis framtida avelsdjur)? Att spara ur egen kull eller kanske köpa eller en parningsvalp. Är det olika saker som är viktiga i olika kullar? Olika raser? Är väldigt nyfiken på hur ni tänker!
För mig (som hade första kullen förra året) handlade det mycket om att välja den valp som jag trodde mest på i framtida arbete! Om det sedan visar sig att hon håller måttet för vidare avel så är det en bonus - viktigast för mig är alltså arbetsegenskaper/mentalitet.
Jag har rasen sheltie.
Hur tänker du när du väljer valp?
Jag har vädigt sällan (bara 2 gånger på över 20 kullar) behållt en valp ur egen kull. Det beror på att jag inte vill bli någon "hundsamlare" och hundkvoten brukar alltid vara full här… Men när jag gör det är det mycket känslan det handlar om. Jag är inte den som ställer upp mina valpar i tid och otid och jämför deras exterior. Däremot tittar man så klart, och då framför allt på rörelserna och huvudet. Men mentaliteten (kanske snarast attityden) är det viktigaste! Jag vill ha glada, sociala och orädda hundar, och det gäller oavsett ras. Nu har jag finsk lapphund och planerar en kull mittelspitzvalpar.