Leta avelstik
Jag vill i framtiden föda upp hundar och håller på att titta på lite hundar. Men det finns ju hur mycket som helst på hunddata. Hur hittar ni dom linjerna ni vill ha. Vart börjar man? Skulle vilja ha lite tips från erfarna. Jag är fullt medveten att tiken man köper inte passar till avel och då skulle jag självklart inte börja med den så sånt vet jag. Och utbildning ska jag gå.
Det första man gör är att välja ras så klart och sen läser på så mycket man kan om just den rasen. Sätter sig sen ner och för sig själv går igenom vad man vill ha ut av sin uppfödning. Vad man vill bevara och vad man vill satsa på. Bäst är nog att gå via rasklubben då de brukar ha höga krav på vilka avelsdjur som får användas vid valphänvisning. Sen hitta en uppfödare att ha som stöd. Alla tikar och hanar ska finnas på ssk med all fakta man behöver och tidigare kullar, hälsa gener osv.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#1 jag vet ras. Har haft den några år. Har träffat massor och pluggar massor. Har en uppfödare jag litar på. Jag vet vad jag vill få ut.
#2 dåså ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Nåt du kan göra är att komma i kontakt med en uppfödare som mentor och se om denne har nån tik du kan ta på foder (valp eller vuxen) och få vara med på valpning m.m. och sedan ta över tiken som uppfödarmaterial när uppfödarens kull/ar är tagna.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#4 Väldigt svårt att få foderhund om man inte har bra kontakter inom rasen. Utöver det så är det en bra idé.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#5 Jo, men får man tag i nån som vill vara mentor så kanske personen öppnar upp tanken. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.