Vikt på valpar
Hej! Jag fick natten mot torsdag min första valpkull, det hat hittills gått jättebra och jag har läst på och lärt mig så mycket jag kan om valpning nyfödda valpar och tiden efter valpning, långt innan hon ens var dräktig, men nu har jag en liten fundering ändå, det kanske verkar löjligt men det är bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite :) Tiken fick två valpar, en tik, en hane, tiken vägde vid födseln 242 g, hanen 241g, igår vägde de 274g båda två, idag vägde honan 316g och hanen 308g, det är visserligen bara 8g som skiljer dem men kan det betyda något negativt att han halkat 8g efter eller är det normalt? Är det helt enkelt så att hon fått i sig lite mer mjölk och därför knallat ifrån med 8g? :) är så rädd om de små!
Här är de små liven :)
Helt normalt! Han kanske just hade bajsat när du vägde honom
.
Det var länge sedan jag slutade väga valpar, just för att det lätt skapar onödig oro. Nöjda valpar som är runda om magen betyder att allt är bra! Enda gången jag väger är när de ska avmaskas.
De kommer ju inte bli prick lika stora, så kanske ena drar ifrån redan nu. Eller så växer dom lite växelvis bara? Det tror jag inte är någon fara om valpen år pigg i övrigt och som sagt är rund om magen… :)
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Våra skillde de på nästan 40g när de var nyfödda, sedan öka avståndet på den största. Han blev enorm haha. Hane 1 och Tiken skillde de bara 10 g på, Hane 2 vägde 40 g mer hane 1. (Som vägde mer än tiken)