Kennel iFokus

Kennel

Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 2843 ggr
Mysisa
4

Olika typer av valpköpare

Finns en hel del olika typer av människor som vill köpa valp. Jag tänkte sätta in dom i olika kategorier så får ni uppfödare berätta vilka ni föredrar och varför. Så kanske förhoppningsvis nån valpköpare läser och lär sig hur denne ska bete sig vid kontakt. 1. Valpbildsamlaren, personen som skickar ett mail och ber om bilder på en valp, ibland tar kontakten slut när denne fått bilderna ibland ber valpköparen om fler bilder på syskon, föräldrar m.m. Ingen fråga om psyket, hälsa m.m utan bara frågor efter fler bilder. 2. Författaren, personen skickar ett lååångt mail om vilka tidigare erfarenheter denne har av hundar, hur livssituationen ser ut idag och hur de närmsta 30 åren kommer att se ut om denne får köpa hund och hur livet kommer se ut om denne blir utan hund osv många frågor i mailet om stam osv 3. Avbetalaren. Berättar vid första kontakten hur synd det är om denne som inte har nån hund och inte har råd att köpa en om denne inte får en avbetalningsplan på 500:- i månaden, alternativt tar en hund på foder, gärna den med kroksvans och navelbråck som ingen annan ändå vill ha. 3. Statistikern, personen skickar ett mail, eller ett sms med en enda fråga, har du valpar att sälja? Oavsett vad du svarar kommer denne inte höra av sig igen. Är personen anställd av nån myndighet som har i uppgift att kolla hur många som påstår sig ha valpar att sälja som faktiskt har det? 4 den fåordiga, personen säger inte så mycket mer än när får jag komma och titta? Eller när kan jag komma och hämta den valp jag vill ha? Finns säkert fler olika typer, men nu tog min fantasi slut. Så, vem föredrar du och varför?

minavitas.wix.com/kennel

Anna-Helga
0

Hihi riktigt bra! 😃

Mysisa
0

#1 Du som föder upp två raser kanske har en till kategori: köparen som undrar om du inte ska ta en blandras kull mellan den tiken och den hanen?

minavitas.wix.com/kennel

Anna-Helga
0

#2 Nej, det har jag faktiskt inte fått frågan om! Än… :) Men man ska inte bli förvånad!

AnnaKarin
3

Nr 2 och nr 4 föredrar jag men sedan kan man ju ändra åsikt när man träffat personerna. Nr 4 kan ju vara en mycket blyg person som man får fin kontakt med när man träffas. Nr 2 kanske visar sig vara en riktig besserwisser som tror att denne imponerar med sitt långa brev . eller så är det en person med genuint hundintresse och kunnande.

De där som skriver och bara frågar vad de kostar och inget mer brukar jag svara och fråga om de  är en katt eller hund och vilken ras de är intresserade av. Har hitintills aldrig fått svar. Bildsamlare har jag aldrig haft mer än en tjej som skulle ha till en sida som jag nu glömt namnet på. Hon fick beröm för att hon frågade och fick två bilder. Hittade flera av mina bilder på den sajten och fick de att plocka bort dem.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Mysisa
5

#4 Fyran kan väl egentligen delas upp i tre olika kategorier 4 a den fåordigt blyga, en person som inte säger mycket för att den är blyg eller har svårigheter att ta till sig av sociala koder men är en underbar människa bara man tar sig tid att lära känna denne. 4b den fåordiga effektiva, en person som inte gillar att Linda in allt som sägs i massa gullegull utan vill att affären ska gå snabbt och smidigt till. Ställer bara absolut nödvändiga frågor för att snabbt sålla bort de hundar han inte är intresserad av 4c den fåordiga oförskämda, personen som tar förgivet att just han SKA få hämta en valp bara för att han känner för det, denna person är ofta lite obehaglig

minavitas.wix.com/kennel

AnnaKarin
3

4c är ju den som det är absolut lättast att säga tack och adjö till. Där kan man lätt ange motiv till varför man inte vill sälja. Att köpa valp/kattunge är ju inte en rättighet vilket många tror.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”