Kennel iFokus

Kennel

Etikettavelsdjuren
Läst 2398 ggr
Sweetbebban
0

Bra kennlar?

Hej jag har fastnat för rasen finsk lapphund och hade tänk köpa mig en valp till sommaren eventuellt:) Men tycker det är super svårt och hitta en kennel som värkar bra och seriös. Eller rättare sagt som avlar på friska hundar med bra HD då det är jätte viktigt för mig eftersom jag tänker vara aktiv med hunden med bland annat agillity och därför vill jag ha bra höfter! Tycker det är så synd när man avlar på c höfter och nedåt, det blir inget vidare och tyvärr har alla kennlar jag tittat på avlat på dåliga höfter längre tillbaka på något sätt:( Så snälla kom med tips på bra kennlar!!! Som avlar på friska hundar och med bra psyke! Vart har ni köpt era lappisar?:) Behöver värkligen hitta en bra kennel snart vill ju ha en lappisar och tycker det är så synd att det ät svårt att hitta uppfödare som avlar på bra HD! Tack på förhand!:)

.m.m
2

Kennel Herding intinct är en kennel som offeciellt har väldigt bra rykte. På denna sajten är en lapphundsuppfödare Sajtvärd också. Kolla in finska lapphundsgruppen på facebook. Där håller flera ägare och uppfödare till. Ställ frågan där! Den är rimlig. Det är bra att du är noggrann. Finsk lapphund är en hund som snabbt blir mer och mer sjuk i svårare åkommor som det ser ut och tyvärr kommer inte alltid detta upp i ljuset, men fråga allt du kan. Det är en oerhört trevlig ras. Lycka till.

[T-Fia]
3

Du kommer att ha svårt att hitta en Finsk Lapphundskennel som aldrig har avlat på c-höft eller hund som har c-d höfter nära i släkten, så stirra dig inte blind på det utan kolla de individuella kombinationerna istället. Min kommer från Lappizaros, och har ovanligt "bra" stamtavla HD-mässigt vilket även var viktigt för mig då jag skaffade min. Vet inte om jag hade köpt därifrån idag då jag blivit mer utställningsintresserad, men jag ser att min hund skall få halvsyskon i vår så det kanske hade varit något. Sedan om du skall träna och tävla i agility så hade jag nog hållit mig ifrån de kompaktaste "showtyperna" men även försökt hitta en som var så liten som möjligt för annars hamnar du i större klass. Är dock inte lätt att få allt…
Kennel Herding Instinct och jag tror även Rävrackans arbetar mycket med sina hundar så de vore nog något att kika på.