Kennel iFokus

Kennel

Etikett: bilder
Läst 4371 ggr
Rebbo99
0

Finsk lapphund eller??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en tjej på 14 år och om ca. 1 år har jag sparat ihop till en hund (dvs 12.000kr) och då tänkte jag köpa finsk lapphund, dem är ju lättskötta i pälsen, behöver inte klippas, och en relativt frisk ras den enda kända sjukdomen är ju HD (typ av stela höfter) Och då undrar jag: trots allt det som är bra med rasen, så finns alltid några nackdelar, och jag undrar: vad är det värsta med en finsk lapphund? (Finska lapphundar på bilden!)

vallhund
0

Har du copyright på bilden (eller dennes tillstånd)? Annars får du inte använda den här, däremot får du länka till den om du vill.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Katti
7

Det är min bild, så det går bra Skrattar

vallhund
1

👍

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Rebbo99
0

Oj förlåt, men jag ville bara ha en bild att visa ;)

[T-Fia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tja, nackdelar… de är självständiga och envisa… de vill gärna "jobba" åtminstone lite. Men det finns så många fler fördelar så det vore lättare att räkna upp dem :-)
Här är min odåga, hon är snart två…

Cahira
0

Nackdelar: Kan bli skälliga om de är understimulerade eller stressade, vissa individer kan ha känslig mage (har jag hört, kan ha fel), och fäller… massor. Vissa "pälsmonster" med extrem mängd päls kan ha svårt med sommarvärmen. 

Om man vill tävla lydnad kan det vara svårt att få flappen att appotera metall. I övrigt är det en skitrolig hund. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Katti
2

Jag kommer faktiskt på rak arm inte på några dåliga egenskaper Blinkar. Under förutsättning att man har läst på om rasen och vet att man kan leva med aktivitetsbehovet (som definitivt finns, men inte är överdrivet!) och pälsvården (skulle kunna säga precis samma om det!).

Värt att tänka på är dock att det är en väldigt heterogen ras, både vad gäller utseende och mentalitet. Mina två vuxna tikar är t ex väldigt olika. En är mycket lugn, har massor av kamplust och skäller nästan aldrig. Hon kan ligga timme efter timme ute i trädgården utan att man märker att hon finns. Ju kallare desto bättre! (Katla, till vänster på bilden ovan och i min Avatar!) Den andra brukar jag säga måste ha en gnutta bordercollie i sig. Hon har en lång nos, är väldigt pigg och otroligt följsam. Kan skälla ibland (men absolut inte ofta, inte när hon lämnas o s v). (Aaya, till höger på bilden ovan!).

Rebbo99
0

#5 Villken sötnos! #7 tack för info! Behöver allt ni har att komma med!:)

Em_
0

Det värsta är nog att egenskaperna lätt till skall + envis kan gå en på nerverna i bland 😃 Som valp/unghund skällde han ofta när han var uttråkad för att få uppmärksamhet. En nackdel med just min hund, det är olika, är att han tycker det är jobbigt om "flocken" delas när vi är ute. Om vi t.ex. följer min pojkvän till jobbet stressar han upp sig väldigt mycket när vi delar på oss. Å andra sidan är han hyfsat lätt att ha lös eftersom han tyr sig till flocken.

Sen finns det fler sjukdomar, t.ex. PRA, men den har man koll på. Vill också tipsa om att spara ihop i alla fall 3000-5000 kr till utöver inköpspriset så att du kan betala självrisk och eventuella akuta problem som försäkringen inte täcker. (Men du kanske har en deal med din föräldrar redan :) )