Kennel iFokus

Kennel

Etikettutfodring
Läst 1592 ggr
Fruset blåbär
0

Magen efter valpkull?

Min lilla Shetland sheepdog fick sin första kull 13 september i år. Innan dess har hon aldrig haft några direkta problem med magen. Lite diarré om hon ätit något olämpligt men det har gått över fort. Nu när hon hade valpar så fick hon diarréer som var lite jobbiga att bli av med. Jag kunde härleda det till att hon fick mat som var för kraftig. Hon har även tappat i vikt (verkar dock saaaakta vara på väg uppåt igen). Nu är valparna snart 4 månader och hon har fått diarré igen, för andra gången efter att valparna flyttat. Eftersom detta är min första valpkull så undrar jag kan det härledas till stressen på kroppen med en valpkull? Det blev en stor kull, hela 5 valpar. Dizzy äter samma foder nu som innan kullen. VoH, det enda där är att jag alternerar vom med hundematen (den utan lax). Tidigare fick hon endast hundemat. Några idéer, tipps, tankar?

Cahira
0

Kollat med veterinär? 🤔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fruset blåbär
1

#1 Inte ännu, eftersom jag haft en "maghund" tidigare har jag ganska stor koll på vad jag kan göra och inte bör göra. (han var mycket sjuk!)

Jag känner mig inte speciellt orolig då hon är super pigg och har APTIT! - japp är avmaskad!

Det är bara det att jag undrar över om de som haft flera kullar om det är "vanligt" att magarna kan bli lite i obalans efter en kull och på ett ungefär hur lång tid det tar.

Skrev det där inlägget i går och redan igår kväll var hon normal igen. Upplever att hon har en förhöjd känslighet mot "äckelpäckel" som hon äter ute mot tidigare.

Vattnadal
0

Drífas mage var inte helt OK, hon hade 7 valpar. Vi gav henne ett specialfoder för mage, men började ge standardts mage istället, med mycket gott resultat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elin-Li
0

Prova ge henne lite magstabiliserande medel som t.ex. stomax då de kan bli lösa o magen av moderkakorna som kommer ut;)

// Elin-li,