Loppor på valpar
Har startat denna tråd inne på hundar iFokus. Alla tankar, råd och funderingar välkomna.
http://hundar.ifokus.se/discussions/52c080bbce12c4444400022b-loppor-pa-valpar
Loppor brukar väl inte vara så svåra att bli av med. Jag tycker att det är självklart att uppfödaren har kvar valparna tills de är färdigbehandlade och även en viss tid därefter så att man säkert vet att de är fria från odjuren. Säljer man valpar med någon form av problem blir det reservation på försäkringen för valpköparen vilket skulle kunna innebära en massa kostnader i framtiden.
En jag känner fick ringorm på en hel valpkull. Det är betydligt allvarligare och svårare att bli av med än ohyra. Det var bara att bita i det sura äpplet och behandla, behandla och behandla! Någa valpköpare kunde inte vänta utan valde att ta hem sina valpar före sista behandlingen. Hon fick då skriva en bilaga till köpekontraktet där det stod att detta gjordes på egen risk. Hon stod självkklart för behanlingen av valpen, men inte andra djur (eller människor) som den i allra värsta fall skulle kunna smitta. Detta avtal gjordes i samråd med kennelkonsulenten.
Tack för dina erfarenheter Katti! Jag googlade på det där med loppor och det rekommenderas att man skickar in en loppa och artbestämmer för att veta vilken sort det är. I västa fall har man fått typen som kräver vård i sex månader! Och vad ska uppfödaren göra då… Kan det vart kattloppan som är värst tro… Du tycker man ska ha med en instickare på köpkontraktet att valparna blivit behandlade mot loppangrepp? Tror du försäkringsbolagen mopsar om det alltså?
Det är just om hunden fortfarande behandlas som det kan bli en reservation på försäkringen, i alla fall tillfälligt. Är den färdigbehandlad är det ingen fara! Så det är en anledning att inte sälja en valp som inte är helt okej. Tar det ett halvår så får uppfödaren ha valparna kvar i ett halvår. Det är en av de risker man tar när man bestämmer sig för att ha valpar.
Tack Katti!