Kennel iFokus

Kennel

Etikett: valparna
Läst 3696 ggr
martinaea
2

Olplanerad valpkull (vår första dessutom)! Hjälp!

Damen som brukar passa vår Jack Russel-tik passade vår tik tillsammans med en hanhund senast hon löpte. Hundvakten är gammal och somnade ifrån hundarna en stund, inte med flit givetvis, och nu har det visat sig att vår tik är dräktig. När hennes mage och juver först började växa trodde vi att hon var skendräktig eftersom hundvakten inte sagt något om denna händelse. Nu har vi fått bekräftat att vår tik är dräktig och står inför det oundvikliga jobbet att ta hand om en valpkull.

Varken jag eller någon i min familj har haft valpar förut och vi känner oss helt vilsna. ALLA tips och råd - även de som är helt självklara för dig - behövs! Vår tik är som sagt av rasen Jack Russel, hon är 5 år gammal och har aldrig haft valpar förut.

Jag skrev i ett annat forum och fick direkt tråkiga svar och önskar att jag slipper få det här. Jag vet att situationen inte är optimal, men nu är det som det är. Vi är som helst helt nya på området och har ingen aning om vad som väntar oss - bortsett från att det kommer att vara väldigt tidskrävande.

[kerstinthemilklover]
1

En liten lista i punktform som kan vara bra.

Kompostgaller är ett billigt alternativ till innomhus hage.
Näringsrik mat till din dräktiga hund.
Plocka fram ett nummer till en vetrinär du litar på som du kan ringa och boka vaccinationer och besiktning hos.
Det är även trevligt om du har transportberedskap om något skulle hända.
Bra städgrejer , det kommer bli kiss. kanske en ångmopp.

martinaea
0

Tack kerstinthemilklover! Jag antar att vårt vanliga torrfoder från Doggy inte är tillräckligt näringsrikt? Jag förstår att det är viktigt att ge hunden näringsrik mat när hon väntar valpar, men kan det bli komplikationer med valparna om man inte ger tiken näringsrikt foder?

[kerstinthemilklover]
1

Det kan alltid bli komplikationer, vad det beror på är oklart.
Om maten är näringsfattig kan det leda till brister och missbildningar och andra problem.
Jag känner inte till vad doggy innehåller, men om det är ett vanligt foder innehåller det säkert tomma kalorier och spannmål och sådant som inte har i en hund att göra.
Det finns många trådar om utfodring och sedan finns det säkert specialfoder för dräktiga hundar.  Du måste själv avgöra vilka möjligheter du har att ge din hund. Man kan beställa foder på nätet som ofta har hög kvalite och halva priset mot butikernas.
Lycka till!

Jamie+Engla
1

Ge tiken blodkorv =) Väldigt näringsrik och mycket järn :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Katti
0

Vad är det för ras på hanen och hur länge sedan är det hon parades?

Cahira
7

Kolla om du har någon uppfödare nära dig (du kan googla) som kanske kan assistera dig under födsel m.m. Förklara hur det är och hoppas att du kan hitta nån som vill hjälpa dig. Det finns många knep på hur folk hanterar födseln osv om de låter tiken äta alla, några eller inga moderkakor, hurvida de matas direkt eller efter några dagar, och hurvida de ges ägg-gula/dextros eller ej för mer energi osv under själva värkarbetet, när och inte. Listan är lika oändlig som det finns uppfödare i princip. 

Fixa valpbox, alla saker som behövs inför förlossningen (torra handdukar, anteckningsblock för vikter och tecken samt annat du kan vilja anteckna), våg, trubbig sax osv. Finns information om vad du behöver i bland annat SKKs böcker. Och självklart mobilen och laddare ifall du måste ringa veterinär. Ju mindre spring desto bättre för tiken. Bra bäddmaterial för tiken att gräva i och slita sönder under värkarbetet med. Valpboxen ska vara stor nog att tiken kan ligga helt på sidan och gärna ha klämskydd så hon inte ligger ihjäl valpar.

Du kan säkert förhöra veterinären för tecken du ska hålla utkik för för att nåt inte står rätt till. Allt från flytningar till svaga värkar till lång tid mellan valparna. Skriv gärna ned allt du hittar som du finner viktigt så du har ett cheat-sheet då saker börjar hända och huvudet blir blankt. 

Googla, böcker, maila runt, ring runt och ta anteckningar så gott du kan innan valpning. Man brukar rekommendera valpfoder åt tiken så hon får tillräckligt med protein och fett så nej jag tror inte doggy är optimalt för hälsosam utveckling av fostren. 

Förbered dig på att eventuellt behöva akutavliva en lidande valp och ta reda på hur. Förbered dig även på att behöva släppa taget om valparna då det är dags. Båda dessa två är förvånandsvärt svårt då man väl står där. 

Ge tiken valpningslådan i god tid innan. Lite oljud, minimalt med stress (typ folk som springer runt) och gärna lite lyakänsla över det så hon känner sig trygg där och inte bestämmer sig för att valpa under sängen eller nåt. 

Ja det var väl det, tror jag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

em.nord
4

Doggy är tyvärr inte bra foder :/ mest spannmål så bra att byta ändå sen. Du har ju fått jättebra tips och jag hoppas allt går bra för er! En sak som kan vara bra är att hålla koll på om valparna bajsar ordentligt! Tiken ska tvätta dom på magen så det hålls igång men blir de många valpar eller tiken helt enkelt inte gör det så kan man behöva göra det själv genom att stryka på magen. Oftast gör tiken det men bra att hålla koll särskilt i början. Försök hitta en kunnig person som stöd ändå för det är nervöst när man inte varit med innan!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg