Kennel iFokus

Kennel

Etikett: vi-på-sajten
Läst 1858 ggr
vallhund
3

Artikel om det där med stamböcker

O det där med att rasen är godkänd i USA? Frivilliga?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
0

*kliar huvudet, hänger inte med*

Kan du specificera? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
0

Cockerpoos, labradoodles, o diverse andra fantasifulla namn som folk kränger valpar som med förespegling att de snart blir erkända raser eftersom de är erkända i USA.

Cahira
2

Sökte på cockapoo på akc.org och hänvisades hit: http://classic.akc.org/mixedbreeds/index.cfm

Och jag googlar intensivt och hittar ingenting konkret om att de ska accepteras som renras i AKC, det är alltså enbart rykten och struntprat. Åtminstonde tills vidare. 

Men så länge det är förstagenerationshybrider tvivlar jag på att det kommer räknas som ras, ens i USA. :) 

"min" mix kallas ju borgi. 😉 I princip alla korsningar ges ett "häftigt" mixnamn för att det ska vara kul och intressant och exotiskt eller nåt. Och lättare att säga troligen.

Cahira
0

Googlade lite till. :)

"Purebred breed associations such as The Kennel Club, the American Kennel Club, the United Kennel Club, or the Canadian Kennel Club, do not recognize the Cockapoo."

http://en.wikipedia.org/wiki/Cockapoo

vallhund
0

Det kryllar av kennelklubbar i USA, därav min tråd.

Cahira
3

Fast är bara AKC som kan "erkänna" raser som renras eller inte. 🤔 De kan registreras i tex cockapoo club of america men även om de stambokför vilka hundar som används så är de inte "erkända som ras i USA" som folk påstår. 

Precis som en hund reggad i blandis är fortfarande en blandis. :)

vallhund
1

Ja men det vet inte de flesta som påstår att rasen är godkänd i USA, de vet ju oftast inte vad AKC eller FCI är öht. Erkända i USA kan betyda vad som helst.

T ex så stambokförs APBT av två kennelklubbar i USA o några stambokför Ambulls, det betyder inte att raserna inte finns, men de lär aldrig bli erkända av AKC/FCI. Samma med diverse nya raser/raskombinationer/storleksvarianter, enda undantaget MiniAussien, hur de lyckats med det vet te tusan.

Cahira
0

*nickar* Jadu..

aleexx
2

Fast för att skapa nya raser måste det väl i princip ske blandrasavel mellan diverse renrasiga hundar? Vissa vill väl få ladradoodeln godkänd som ras då den anses vara allergivänlig och samtidigt duktig som assistanshund. Håller dom ett aktivt avelsarbete och får fram en stabil "ny" ras på så sätt ser jag egentligen inget fel med att godkänns och börjar stambokföras. Alla dagens hundraser som är yngre än 50-80 år har ju blivit framtagna genom att blanda flera raser :)