Kennel iFokus

Kennel

Etikett: lite-allt-möjligt
Läst 1668 ggr
[SammieS]
0

Frågor! Många frågor!

Frågor till er som fött upp 1 eller flera kullar!

1. Är er uppfödning SKK reggad? Varför, varför inte?

2. Vad blev ungefär kostnaden(för allt) och tjänade du något på uppfödningen?

3. Vad krävs att man MÅSTE ha till valparna innan dem säljs (tillexempel dolda fel försäkring osv)

4. Om min hund fött en kull med valpar sommaren år 2014 hur länge måste hon då vänta tills hon kan föda nästa kull? (år 2014 var bara ett exempel!)

5. Är det ett krav att mamman måste vara försäkrad?

6. SISTA FRÅGAN! om man har en uppfödning utan att vara reggad i SKK gäller ändå samma regler?

vallhund
3

Jag har fött upp en kull o iom att det var en SKK ras så blev den naturligtvis reggad.

Det ingick i mitt företag, jag var heltidsbonde.

DF försäkring krävs inte, det är din plånbok du försäkrar.

Nej det är inte krav på att tiken är försäkrad, men då lär du få vara beredd att avliva tiken om du inte har råd med ett akut kejsarsnitt.

Regler o lagar kan du läsa om här:

http://www.skk.se/uppfodning/

Ett tips är att börja med SKKs uppfödarutbildning o skaffa dig kontakter som är uppfödare som du kan hjälpa o lära dig av.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Katti
1

Det finns lagar som styr djurhållning och uppfödning. Dessa gäller alla som har djur. Då SKK värnar om seriös hunduppfödning har organisationen dessutom en rad regler som varje medlem måste rätta sig efter.

För mig har det alltid varit självklart att vara med i SKK eftersom jag har långsiktiga mål med min uppfödning och vill utvecklas som uppfödare. Dessutom ser jag ingen som helst vits med att föda upp blandrashundar när marknaden är fullständigt översvämmad av dem och det inte finns goda hem till alla som redan föds. Tvivlar man på det är det bara att göra en snabb sökning på Blocket…

vallhund
1

#2 Det finns ju raser som ej stambokförs av SKK, t ex JRT of GB o APBT.

Sen finns det raser under utveckling, senaste exemplet jag känner till är Silken Windhounds, medlemmen Starcastle var inte medlem i SKK under flera år eftersom aveln klassades som blandrasavel, nu är hon medlem igen, eftersom rasen blivit erkänd av ett FCI land.

Att skapa en ny ras görs inte genom att para en Schäfer med en Labbe, det krävs mod, ingående kunskaper i genetik o ett fett bankkonto.

Katti
0

Ja, så är det ju. Det där är knepigt, för de som föder upp t ex blandraser mellan cocker och pudel eller labrador och pudel vill gärna tro och hävda att de är med och skapar en ny ras, medan andra deltar i ett riktigt seriöst och världsomspännande avelsarbete för att verkligen få fram nya raser. Jag har förstått det så att man kan få dispens från SKK för att föda upp raser som förväntas relativt snart bli godkända. Annars blir det ju problem om man går ur organisationen och parallellt vill föda upp även en annan, befintlig, ras.

vallhund
1

Cockerpoos o Labradoodles är väl knappast så många som tar på allvar. de flesta av de som sysslar med en slags avel o är medlem i deras organisationer verkar inte intresserade av att deras cocktail blandning skall accepteras av FCI anslutna länders rasklubbar, dom har nischat in sig på det där med allergifria hundar o lite annat o säljer jyckar för ca 25 papp styck.

Vi kanske skulle starta en ny tråd om det där med att skapa nya raser, känns OT o ingen av oss vet om TS funderar i största allmänhet eller tänkt sig avla på bland eller renrasiga hundar.