"Mini aussie"
Jag har hittat en ras som jag tror passar mig ypperligt! Ett problem är att rasen knappt finns i Sverige och är ovanlig i Europa. Nåväl, det är inte det stora problemet… Det är att rasen inte är godkänd av FCI och därmed inte av SKK. Inte heller det hade behövt vara ett problem. Nya raser godkänns ju ständigt, och att få vara med och utveckla en ras fram till godkännande hade verkligen varit en spännande resa.
Nej, det stora problemet är att det verkar finnas ett principbeslut från AKC (den amerikanska FCI-anslutna kennelklubben) att inte godkänna nya storleksvarianter på raser. Synd tycker jag, för visst hade hundvärlden varit fattigare utan pudlar i olika storlekar! Eller taxar, eller tyska spetsar (som ju finns i hela 5 storleksvarianter!).
Mini aussie (North American Shepherd, Miniature Australian Shepherd, North American Miniature Australian Shepherd, kärt barn har många namn!) har avlats separat från austalian shepherd sedan 60-70-talet och det som är så roligt, och smått unikt, är att väldigt många uppfödare fäster stor vikt vid arbetsegenskaper fast rasen är liten till växten. Hundarna registreras och har stamtavlor, men de är alltså inte godkända inom FCI. Vilket innebär att om man tar in såna här hundar och börjar föda upp rasen så strider man mot SKKs grundregler och kan alltså inte föda upp hundar med SKK-stamtavla också… Och valparna man föder upp blir "blandraser" med allt vad det innebär…
Titta så underbara de är: Bilder!
Om något annat FCI-land har godkänt dom nationellt så klarar du dig undan SKKs vrede.
Jag har American Hairless Terrier som inte är vare sig AKC/FCI-godkända. De registreras i UKC och är godkända i Ryssland, Slovenien och Tjeckien (där de registreras i landet) - och som jag förstår så ska jag alltså kunna föda upp dom. Min är svenskfödd och reggad i UKC (United Kennel Club) i USA:
Fast måste inte godkännandet komma från rasens hemland först? Det är ju i det här fallet USA. Fast så verkar ju inte vara fallet om det funkar med AHT. Vad bra! Då ska jag inte helt ge upp hoppet
. Men de är ju fortfarande "blandraser" här, eller hur!?
En ras/rasvariant kan godkännas nationellt även om inte FCI har godkänt - men SKK gör det inte…..en del andra kennelklubbar är liberalare.
AHT är godkända av UKC men inte av AKC och det lär nog dröja……..man utavlar fortfarande på Rat Terrier ibland för att utöka genpoolen. Min tik har mer än 5 generationer "rena" AHT i stamtavlan.
Jag vet inte vad SKK kallar dom….blandras, ren ras, ny ras *whatever*
Jag har Agria till mina övriga hundar men dom ville inte livförsäkra min AHT till inköpspris förrän jag hade stamtavlan så det fick bli Svelands….kunde ju inte ha henne oförsäkrad även om det bara skulle röra sig om en kortare tid. Jag flyttar väl över henne till Agria när det gått ett år om dom inte krånglar igen….då gör jag tvärtom - tar bort mina övriga från Agria
UKC gör som norska kennelklubben - valparna reggas inte förrän nya ägarens namn o adress finns med så därför kan det ta ett tag.
Kolla om inte Tyskland godkänt Mini-Aussie…..jag hörde för något halvår sedan att det skulle vara på G….kan ju vara ett löst rykte förståss…….eller Ryssland, Slovenien, Tjeckien.

Hej. Så fort jag får höra rdet mini Aussie så blir jag illamående.
Det är blandraser, som endast avlas på utseendet. Inget annat. Att ta en arbetande ras, krympa ner den utan hänsynt till det mentala är hemskt. Och jag tror inte någon seriös orginisation någonsin kommer godkänna dem.
Om nu uppfödarna skulle vara så seriösa, och avla på arbetande hundar, och liknande. Varför är det då inga hundar ute och tävlar?
Det minsta man kan kräva är att uppfödarna skall, undersöka ögonen minst 3 gånger. Kolla `HD/ED, rygg och patella. Och jag har hitils inte sett en ända uppfödare som gör det.
Dessutom har de inget avelsprogramm, de har inga mentaltester gjorda eller liknande.
Jag antar att du pratar om svenska uppfödare, eller? I Sverige finns inte många hundar av denna ras/variant och de som finns är i de flesta fall unga. Det kan vara en anledning till att de inte är ute och tävlar. En annan givetvis att de allra flesta som tävlar aktivt väljer en hund som är registrerad i SKK (undertecknad t ex!).
Vad jag vet är det bara en svensk uppfödare som har en hyfsat innehållsrik hemsida. Men du kanske har pratat med de andra och på det viset fått veta att de inte hälsotestar?
I USA där rasen är godkänd (nej, inte av FCI, men USA är ett så stort land att en "liten" alternativ klubb mycket väl skulle kunna ha fler medlemmar än SKK) är det många som tävlar med sina hundar. De kan där bli utställningschampions och det finns många, både uppfödare och privatpersoner, som tävlar i lydnad, agility, flyball och freesbee (där dessa hundar verkar glänsa!). Det är också många som hälsotestar.
Men, och det är jag mycket väl medveten om, det finns också många lycksökare bland de amerikanska uppfödarna som mest är ute efter pengarna. Men det gäller många raser och alla länder i olika utsträckning. Det som är populärt och går att sälja drar tyvärr till sig den sortens människor (titta bara på de stackars chihuahuorna…).
Tycker du inte att t ex pudlar eller tysk spets ska finnas i olika storleksvarianter heller?

De hundar av denna ras som jag stött på har inte haft hälsotestade föräldrar. Inte heller har någon uppfödare vad jag sett hälsotestat.
Om denna ras skaffade sig en plan både mentalt och hälsomässigt skulle jag möjligtvis kunna se dem som seriösa på en viss nivå.
Skilladen på andra raser och dessa är att de andra raserna har man hälsokoll. Och man förnekar inte att det är arbetande hundar.
Arbetande hundar, pudel och tysk spets? Inte vad jag vet (även om de så klart kan både det ena och det andra med rätt förare)! Vad testas på dessa raser menar du? När det gäller pudel finns krav på PRA-test, de små tyska spetsarna har inga krav, men rekommendation att ögonlysa och patellaundersöka. De större har jag dålig koll på.
Problemet är ju att testerna inte registreras centralt när rasen inte är godkänd i SKK. Utan centralt registrerade tester har man svårt att få en överblick över rasens hälsoläge och på så vis avgöra vad som ska testas. Eller menar du att man ska köra alla tester som finns för att vara säker?
Titta här, hemsidan tillhör Sveriges första uppfödare av rasen: http://www.daloro.se
Citat från denna sida: "De registreras nu i USA, ASDR eller NAMASCUSA och har full stamtavla. Rasen grundades redan 1968 i USA med ett noga genomtänkt avelsprogram, och noga utsatta mål för hur rasen skulle vara. Miniature Australian Sheperds skapades genom selektiv avel med små Australian Sheperds. Den har inte enbart avlats på storleken utan precis som många andra raser även på temperament, hälsa och syfte. Rasen ska vara en trevlig familjehund, intelligent, lätt att lydnadsträna, tillgiven sin familj. Hundarna skall även vara höftledsröntgade och ögonlysta för att användas i avel, alltså samma krav som för Standard Aussie. Gå gärna in på www.namascusa.com/about.htm#history och läs om rasen." (Mina kursiveringar.)
Va tråkigt det är att läsa allt detta negativa om rasen miniaussie. Det som är mest tråkigt är att 95% av allt man läser från personer som Emelie-tax är helt felaktigt. Jag är stolt ägare till en miniaussie och jag var väldigt noggran i mitt rasval. Jag skaffade en miniaussie pga deras fantastiska mentalitet. De är glada, lättlärda, lugna, arbetsvilliga hundar i ett lagom format för mig.
Min hunds föräldrar är hälsotestade efter gällande regler. Dvs. de är ögonlysta och armbågar och höfter röngade, båda med A. Lika så blit alla valpar innan försäljning. Jag har sett papper på hälsotester gjorda på tre generationer bakåt från min hund, helt utan anmärkningar. Jag känner till två seriösa kennlar i sverige idag som föder upp miniaussie på ett utmärkt sätt med friska hundar och mentaliteten i focus.
Enligt mig är det tyvärr skk´s trångsynthet som gör det svårt att kolla upp hälsotester, tävlingsresultat, MH-tester på miniaussie eftersom de enbart får benämnas och registreras i skk som blandraser. Detta gör det omöjligt för intresserade att söka på rasen. Istället får man göra som jag gjorde och gå via kenneln. Där fick jag namn på valpar och valpköpare som hon viste tävlade och/eller hade MH-testats. Sen ficka jag i min tur kontakta dessa personer och höra mig för efter resultaten.
En annan sak med just MH-testerna är att det är ju skk som ordnar dessa och på vissa håll i sverige har de regler som säger att renrasiga hundar (enligt skk) har förtur till de platser som finns på MH-testerna. Detta gör att miniaussiehundar enbart testas om det blir platser över. Vet en tjej som väntat i tre år på att få göra MH-testet på sin miniaussie.
Det är denna vetenskap som gör mig heligt förbannan när jag läser inlägg som de av Emelie-tax. Jag accepterar om folk inte gillar min ras men att sprida ren okunskap och helt felaktig info gör mig väldigt irriterad.
Då till rasstandarden, ja den finns! Om ni är intresserade kan ni gå in på www.namascusa.com och läsa.

#9 med tanke på hur länge denna typ av hund funnits, så tycker jag det är hemskt att endast 3 generationer bak är kollade.
Denna ras är en sämre version av den vanliga aussien. Och hitils har inte något möte med dessa hundar fått mig att ändra åsikt, nervösa, stressade, skotträdda, dålig arbetsförmåga mm.
och nej, en blandras får inte MH testas i mån av plats. Men ni kan ju sätta lite krav på blandis att de fixar ihop ett MH test för blandisar.

Och dessutom, så är inte SKK trångsynt, utan de kommer säkerligen godkänna denna ras samtidigt som någon annan (vettig) organisation gör det. Men det är bara så att ingen av de stora hundklubbarna i världen tycker denna ras är nog bra kontrollerad och "bra" som ras för att godkännas.
Nu läste du vad du ville läsa. Jag skrev att JAG har papper tre generationer bakåt inte att de enbart var testade tre generationer bakåt. Miniaussien har INGA konstaterade ärftliga sjukdomar, trots detta är uppfödare av rasen så ansvarsfulla/noggranna att de låter ögonlysa och hdad-rönga alla hundar pga deras ursprung: Australien Shepherd.
Tycker det är sorgligt att möta människor som du som utan minsta tvekan tar sig rätten att ge sig på en mängd ansvarsfulla människor och maskera din egna okunskap till fakta. Läs på lite om rasen först, prata med de personer i sverige som föder upp, läs rasstandarden, för all del kom hem till mig och träffa min underbara tik. Försök sedan att säga att detta är stressade, nervösa, skotträdda hundar med dålig arbetsförmåga :/
Dessutom antydde du i ditt sista inlägg att anledningen till att rasen inte är godkänd av SKK eller FCI skulle vara för att rasen är "för dålig som ras". Herregud är mitt svar på det! Rasen är fantastiskt frisk, särskilt om man jämför med tex alla varianter av bulldog, shar pei, cocker osv. osv. osv. Listan kan göras oändlig. SKK och FCI har så många godkända raser som är fruktansvärt sjuka. Borde dessa kanske uteslutas då tycker du? För detta är ju knappast "bra raser" eller?
Detta utlägg var enbart ännu ett ufall av okunskap. Anledningen till att miniaussien inte är godkänd är för att FCI har för en tid tillbaka beslutat att inga fler storleksvariationer av befintliga raser ska godkännas, oavset hur friska, rastypiska de än må vara. Alltså är det faktum att miniaussien inte är godkänd inget "bevis" för att rasen på något sätt är "dålig".
Som sagt, läs på lite om rasen så får du se.

#13 inge elakt mot just dig och din hund. Säkert är den jättetrevlig.
Men de hundar JAG har mött, och de ägare JAG varit i kontakt med har varken arbetat med hundarna, hundarna har vart stressade, inte haft en off knapp, de har vart rädda för höga ljud. Mycket kvarstående rädslor och likanade.
Det är inte en sund ras. Men om din hund är så bra. Ut och visa upp er då. Börja tävla. Skulle vara intressant att de en sund hund av denna ras.
Dessutom är jag fortfarande nyfiken på vart du fått ifrån att blandisar får testas i mån av plats??
Jag ska MH-testa min miniaussie på brukshundklubben där jag bor. Därifrån har jag fått det. Tränar för fullt med min miniaussie. Hon är fantastiskt lyhörd och läraktig.
Dock måste jag invända mot det negativa du antyder med att du träffat ägare som inte arbetat med sina miniaussies. Denna ras är ingen kopia av Australien Shepherd. Den avlas för att vara en aktiv sällskapshund inte för att vara en bruksras. Om du läser rasstandarden skulle du förstå detta.
Hej
Såg att det var en tjej här som har en mycket bra mini Aussie. Har idag en Aussie med mycket bra temperament. Vill ha en till hund men som inte behöver jobba lika mycket som en Aussie behöver.
NI hette me123 Vill gärna veta mer om din hund.
Förs det stambok över "miniaussie"?? Dvs registrerars dom och får stamtavlor….i UKC (United Kennel Club i USA) eller något annat??

#15 då tar jag gärna emot namnet på klubben. Pga att de faktikskt bryter mot reglerna och borde då få sitt tillstånd att ha MH borttaget.
Efter lite snabb efterforskning kan jag besvara min egen fråga. Miniature Australian Shepard har registrerats sedan 1989-1990 . De registreras f n i ARBA (American Rare Breed Association) som även organiserar utställningar, lydnadstävlingar mm - där även Australian Shepard registrerades o ställdes ut innan de erkändes av AKC. ARBA organiserar en rad raser i USA bl a många raser från Europa och andra delar av världen som ännu inte erkänts av AKC som t ex Dansk-Svensk Gårdshund, Hamiltonstövare, Finsk och Svensk Lapphund, Norrbottensspets, Norsk Buhund, Jämthund m fl
När det gäller raser som är väl dokumenterade och inom vilka man arbetar med dokumenterat renrasig avel, så har SKK i sin praxis accepterat att uppfödare som är medlemmar i SKK och avlar på av SKK erkända raser, också har haft och avlat sådana raser som inte är erkända. Sådana raser räknas inte som blandras och det är alltså inget brott mot grundreglerna att avla på dem FÖRUTSATT att det sker med registrerade hundar och att valparna registreras. I annat fall är det naturligtvis "blandrasavel" i samma bemärkelse som när man avlar på och säljer renrasiga valpar som inte registrerats i SKK…..vilket faktiskt inte är samma sak som att de faktiskt är av blandras.
De flesta raser som erkänts av SKK har existerat som "ren ras" under lång tid innan SKK erkänt dem. Det är inte datumet för SKKs erkännande som avgör om en ras finns eller inte.
En sak som är positivt att ha en ras som inte är registrerad av SKK är att aveln inte "kan" gå för långt som te.x bulldog, shar pei m.fl.
Det är inte SKK som sett till att vissa raser "gått för långt"!! ….det är uppfödarna som styr aveln, inte SKK. Aveln kan gå minst lika mycket "för långt" inom raser som inte är registrerade i SKK. SKK-registrerade raser står trots allt under en viss kontroll, det finns kennelkonsulenter som kontrollerar uppfödarna, det finns hälsoprogram och det finns regler som skyddar tikarna mot överutnyttjande, och det finns även regler som skyddar aningslösa valpköpare mot samvetslösa uppfödare.
Att aveln inom vissa raser far iväg i ytterligheter kan inte skyllas på SKK, men dom kunde ha reagerat tidigare. Idag finns det nya anvisningar till domarna att se upp med just ytterligheterna.
:) Fantastiskt trevlig inställning Emelie-tax visar upp! Vill du anmäla min brukshundklubb för att de är nyfikna på vad min hund kan prestera? Jag tycker min brukshundklubb visar en fantastisk inställning då de är öppna för att alla raser som inte är erkända av SKK kanske inte är osunda dåliga hundar. MHtestet registreras inte men i mina ögon är det inte det som är det viktiga utan att jag får testa min hund. Och angående det med att jag ska ge mig ut och tävla. Som du kanske vet så måste en hund träna ett tag först innan man hoppar på tävlings-cirkusen. Mäste erkänna att jag är glad att du inte är medlem i kennelklubben där jag bor, stämmningen hade blivit väldigt dålig då med din inställning. På vår klubb är ALLA lika välkomna, oavsett hundras. Alla behandlas lika och får samma chanser. Blandannat har vi en tjej som tränar och tävlar spår med sin chihuahua. Fruktansvärt inspererande!
Hej på er alla!
Ja det här med MH med blandrashund…Det registreras ju inte så varför gnälla. Om man testar en hund innan MH början eller när figgarna tränar kan ju inte skada någon.
Att MH-beskriva icke FCI-registrerad hund är mig veterligen ok för brukshundsklubbarna. Det är väl bara svårare att få en plats eftersom förtur ges åt andra hundar (brukshundar först och främst osv). Och som #23 skrev så är det ju ett inofficiellt resultat, så jag ser inte vad som är problemet. Det blir ju ett moment 22 om man inte får utvärdera det man borde utvärdera.
Jag har följt rasen (främst MASCA-reggade hundar) sen början av 1990-talet. Mig veterligen togs den första MASCA-reggade hunden in till Sverige (från USA) 1999.
Det finns både seriösa och icke seriösa uppfödare i rasens hemland, precis som i alla raser och alla länder. Den hund som togs in 1999 har minst lika noggranna utvärderingar i sina linjer som sina större släktingar. Så jag känner inte igen något av vad Emelie-tex skriver. I alla fall inte i det fallet.
Problemet uppstår när rasen inte går att registrera här, då finns ingen kontroll och inga register förs. Det blir en salig begreppsblandning med rasklubbar, namn, Toy, mini, minatyr osv. Oavsett om rasen anses vara en storleksvariant eller en egen ras så känns det som att det vore bättre med en registreringsmöjlighet så att det finns restriktioner. Som det är nu så tar ändå folk in hundar och avlar på dem, och väljer ju då själva vilken utvärdering som görs innan avel. För mig har en mini-aussie samma rasstandard som en Aussie (och samma krav på hälsoutvärdering), förutom storleken. Toy-varianten har jag inte satt mig in i så den kan jag inte uttala mig om. Det vore ju jättesynd om en väldigt trevlig och ursprungligen sund ras blir som Emmelie-tex skriver, och jag hoppas verkligen att det inte blivit så i Sverige.
/emma93
PS. #5 Det finns inga krav på patellaundersökning och ryggundersökning (förklara gärna vad du menar med det) på Aussie, så jag vet inte varför det skulle krävas på en Mini-Aussie om det inte finns uppenbara problem i rasen. Finns det det?

Jag har inte tid att skriva långt svar nu.
Men nej en blandis får ALDRIG gå ett MH, och ja jag tycker att alla klubbar som tillåter det borde anmälas. Det är något som de med renraser kämpat för och tagit fram och sen ska de bjuda in blandisar som är mot reglerna. Nej det tycker jag är sjukt, om de inte kan hålla sig till reglerna gällande det, vem vet då hur mycket regler de bryter mot.
Skall ni med blandraser göra MH så tycker jag ni ska gå till Blandis och kräva att de blir bättre på att fixa sådant.
Jag är inte emot blandisar i sig, jag är emot aveln som kommer med det. Och jag vill gärna att ni med M-aussies ger er ut och tävlar. Då kanske man får se en trevlig och slipper de små pälsbomderna som varit rabbiata och stressade som jag sett hitils.
""Att MH-beskriva icke FCI-registrerad hund är mig veterligen ok för brukshundsklubbarna. Det är väl bara svårare att få en plats eftersom förtur ges åt andra hundar (brukshundar först och främst osv). Och som #23 skrev så är det ju ett inofficiellt resultat, så jag ser inte vad som är problemet. Det blir ju ett moment 22 om man inte får utvärdera det man borde utvärdera.""
Nej det är inte okey, och nej en brukshund har inte förtur till ett MH. Som sagt sätt krav på blandrasklubben istället. Så kan våra brukshundsklubbar hålla sig till reglerna.
Vad jag menar med rygg och patella är att när man selektift avlar på mindre och mindrre hundar så bör man även kolla upp sådant som kommer med dvärg växten.
Jag kan inte i SBK's regler ser något hinder för att göra MH på en icke FCI-registrerad hund (jag ser inte heller att de nämnder blandraser överhuvudtaget). Jag ser inte Mini Aussien som en blandras om man har den stambokförd och registrerad i rasklubb eller t.ex UKC där det finns likvärdiga regler och riktlinjer som för de raser som är godkända i t.ex SKK.
Om den inte är registrerad eller stambokförd någonstans, ja då är det självklart svårt att bevisa att man har en renrasig hund, givetvis. Men det finns ju inga hinder att köpa från uppfödare där registrering i rasklubb/kenneklubb är möjlig.
Det finns en turordning att följa på MH (se punkt 13). Har du en ras som inte är bruksras enligt SBK och inte skall ut och tävla just då så har du inte nån hög prioritet på MH'ts turordning.

nu kommer inte jag in på reglerna.
Men läs nogrannare, det står nämligen att hunden måste vara reggad i SKK för att få vara med.
Jag håller på att utbilda mig till och förhoppningsvis bli testledare, så jag har gått igenom reglerna några gånger.
Hej
Har hört att nu i augusti skall det ta ett beslut om MINI aussie skall komma att tas med i SKK Och heta North American Shepherd. Storleken kommer att vara 38-46cm
Någon mer som vet något om detta?
#28 Det vore jättebra, det skulle då innebära att det är en helt egen ras gissar jag och inte en storleksvariant.
#27 Utlandsägd hund får deltaga utan SKK-reggning och oregistrerad hund får också prövas under vissa former. Så uppfyller man de kriterierna så ser jag fortfarande inte att något "brott" begåtts.

#29 Ja jag tycker oxå det ska bli bra om det blir en egen ras, då får vi äntligen se svart på vitt hur rasen är.
En hund som inte är reggad i SKK måste ha ett intyg om att denne skall bli /är under träning att bli TJH om denne är svenskägd.
Ock då menar du aalltså tt en miniaussie inte skulle kunna vara registrerad i SKK??
Konstigt, jag har ett medlemsbevis här hemma där det mycket tydligt framkommer att min miniaussie ÄR registrerad hos SKK… Denna registrering krävs ju som sagt för de flesta aktiviteter, tävlingar, kurser osv så registrerad är hon, bara inte som en godkänd ras.
Skrämmande om en så trångsynd testledare ska få makt att bedömma hundar och vars resultat ska representera SKK.
När jag läste Emelie-tax inlägg #25 framkommer det allt för tydligt vilken okunskap som ligger till grunden för hennes inlägg. Innan du blir testledare borde du nog gå en kurs i genetik och avel om du ska envisas med att bedömma hundar på detta vis.
Vet du ens vad dvärgväxt är?
Tycker det är ett bra bevis på ansvarsfullt hundägande att MHtesta sin hund, blandras som renras. Alla är de hundar i mina ögon som förtjänar att bedömmas enligt samma mall. Ingen tjänar på att vi delar upp hundar i två grupperingar, allra minst hundarna. Vill man ha ökad kontroll på blandrasaveln finns det enligt mig bara en väg att gå, registrera hundarna och håll avlet efter samma kriterier som idag finns för renrasiga hundar.
Att hunden är registrerad i SKK betyder att den har ett registreringsbevis (i dagligt tal stamtavla) utfärdat av SKK. Det din hund har måste vara en tävlingslicens.
Från www.skk.se (mina fetmarkeringar):
"Vad är tävlingslicens för oregistrerad hund?
På Kennelfullmäktige 2007, beslutades:
_"… att under kommande verksamhetsperiod:
Ska alla oregistrerade hundar som deltar i prov-eller tävling vara ID-märkta och inneha en tävlingslicens utfärdad av SKK.
Tävlingsresultatet som oregistrerade hundar uppnår ska registreras på SKK och synliggöras på lämpligt sätt på SKKs webbplats.
Oregistrerad hund ska kunna tilldelas de titlar i de discipliner där man inte kräver exteriör merit, dock är ordet "championat" förbehållet hundar med stamtavla."_
Med oregistrerad hund avses hund som inte har registreringsbevis utfärdat av SKK.
Den motion som låg till grund för beslutet finns att läsa på www.skk.se (välj Om SKK och sedan Kennelfullmäktige).
Tävlingslicensen består av ett kort där uppgifter om hundens id-nummer, namn och tävlingslicensnummer finns tryckta. Licensnumret ska uppges vid anmälan till tävling och prov och tävlingslicensen ska kunna uppvisas vid tävling/prov.
Tävlingslicensen tillhör hunden och gäller i hela hundens liv, oavsett om hunden byter ägare."
Jag hoppas och väntar ivrigt på att rasen ska bli godkänd, och om så blir fallet är det viktigt att många ägare visar upp sina hundar i olika arbetssammanhang så att det inte blir ytterligare en liten "prydnadsras" (det behöver i sig inte vara negativt. Jag är säker på att dessa hundar ger sina ägare mycket. Men det vore synd om dessa dugliga små hundar inte får visa vad de går för!).

nu diskuterar vi RASEN(som uppenbarligen är just det) mini aussie, inte en aussie som blivit liten.
#33 Jag förstår inte riktigt inlägget. Jag förstod det som att du i ett svar till mig (#25) skrev att man skall kolla upp hälsoproblem som kommer med dvärgväxt, vilket jag tolkar som att du menar att miniaussien är en Aussie med dvärgväxt. Jag antar att det är det som #31 reagerar på (fullt förståeligt).
Stämmer bra #34.
Till #32, du har självklart helt rätt, det är tävlingslicencen jag menar. Jag håller också med att vi självklart inte ska ta denna dugliga fina ras och göra den till någon form av prydnadshund. Dock känns det som om lite av alla diskutioner kring miniaussiens storlek är lite missvisande. Min miniaussie kommer att landa på ca 42cm i mankhöjd och väga 10-11kg. Detta är i min värld inte en hund man utan problem bär omkring med i en handväska. Det är inte mycket alls storleksmässigt som skiljer henne från små Aussie tikar. Hon kommer alltså inte bli en småhund. I själva verket kommer hon att vara större än många vanliga raser som Cocker Spaniel, Jack Russell, Cain terrier.

Vill endast tillägga några saker till.
Jag ber om ursäkt för de jag sårat, men som sagt, mina erfarenheter, då jag pratat med folk som påstår sig föda upp, äga och även de hundar jag träffat har inte varit trevliga, på något plan.
Att detta kanske inte stämmer in på era hundar är ju en possetiv sak givetvis!
För att avsluta min delaktighet i denna diskution så ber jag återigen om ursäkt mot de som tog illa upp, men jag står fast vid min åsikt att det inte är en trevlig ras/hund, inte det jag sett av denne. Och jag hoppas att jag får se trevliga hundar av denna "ras"
hej
NU har jag en egen North American Shepherd HURRA!
Grattis! Visa gärna bilder och berätta mer!
Hej igen
Jag träffade två Australien Shepherd på mitten av 1990 talet.
De satt i bilen och bet i gallret så fort någon gick för bi.
De hade mycket svårt med andra hundar och att folk kom för nära, då kunde de bita helt enkelt.
Så när jag letade ny ras, sa min man på Elmia Utställningen att vi kanske ska ha en sådan.
-NEJ aldrig
- Vi kan väl titta på dem.
Helt underbara! Så det blev en av avkommerna därifrån.
Detta är jag jätteglad för idag. Han är född 2005.
Rasen var ganska ny sverige innna detta och man måste ge rasen en chans.
Detta måste alla north american Shepherd uppfödare tänka på, då får vi fina hundar där med.
Hej igen
HAr testar och vallat med min mini aussie.
Han är bara 4mån så fåren var lite stora, men ankorna var jätteroliga.
Finns det fler som har denna ras?
Den håller på att bli FCI godkänd nu.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ett förtydligande bara.
TS skrev "Det är att rasen inte är godkänd av FCI och därmed inte av SKK"
SKK har raser som inte är godkända av FCI - lancashire heeler är ett exempel
Så bara för att en ras inte är godkänd som FCI, betyder inte det automatiskt att den inte är godkänd hos SKK.
Får säga min erfarenhet då av rasen! En vän till mig har tre stycken, likaså är det ännu en i klubben som köpt en liten mini aussie valp. Dessa hundar som jag träffat har varit väldigt sköna och coola hundar. Trevliga, stabila och arbetsvilliga. Inga rädslor och i mitt tycke hundar som verkar trevliga att leva med i vardagen. Aktivieras framför allt inom agilityn.
Blir den här rasen erkänd av SKK någon gång, och jag får en större bild av rasen och fattar samma tycke för fler exemplar som för min väns och klubbkompisens valp. Hade jag kunnat tänka mig att någon gång äga en miniaussie.
Mvh Emelie 
Hejsan! Jag har funderat litegrann på att skaffa en liten mini-aussie och tänkt använda den till lite allt möjligt, agility, lydnad och eventuellt till någon bruksgren! Tänkte bara höra om ni har lite positiva eller negativa kommentarer till just denna rasen och kanske tipsa på någon bra och pålitlig uppfödare?
#45 jag rekommenderar starkt Sheltoons kennel, har själv ingen hund där ifrån men känner två som kommer där ifrån. HELT UNDERBARA, blev kär i denna ras direkt! Lydiga, säkra, bra av och på knapp, vänliga, gillar allt och alla mm. Denna ras står absolut på min hundlista och kanske även köper en från Sheltoon nästa år, om jag har tur :) Skickar en bild på min Sheltie Siri och min kompis miniaussie Nelly
Jag känner tre mini aussies jättefina alla tre!