Hund dog av tvångsparning
http://www.nrk.no/ostafjells/telemark/_-foler-hunden-min-ble-voldtatt-1.11171285
Norska är inte min starka sida. Tiken fick ju valpar förra året, varför para så tätt inpå? Var inte ägaren med vid den parningen? Sket hunden på sig av kennelägarens hantering eller av att bli parad? Skulle kunna vara av strypning om jag förstått hur tiken blev hållen. Tvångsparning har jag både läst beskrivningar av o sett bilder/videos, ingen har gjort så med tiken.
Vad vill hon varna för, att andra inte skall vara så totalt oansvariga o okunniga som hon själv?
http://etiskdjurhallning.ifokus.se/discussions/52092583ce12c40b8b0048b0-hund-dog-av-tvangstparning
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Fy vilken historia… Där ser man hur viktigt det är att man själv vet vad som ska hända och hur det ska gå till när man planerar en kull. Annars är man ju helt i händerna på andra. För även om man inte har varit med på en parning förut bör man ju veta hur det ska gå till innan man bestämmer att tiken ska ha valpar. Det här var ju dessutom inte tikens första kull.
Att uppfödaren själv inte hade koll på stamtavlan är ju anmärkningsvärt. Det är ju knappast något man ska sitta och titta på hos hanhundsägaren 😕.
Märkligt att den sk uppfödaren (ägaren av tiken alltså) inte ens haft koll på stamtavlan och att hundarna är halvsyskon 🤐 än mer med tanke på att dom tagit en kull tidigare.
Ibland tror jag det skulle vara bra med tvång på utbildning före man får bli uppfödare….
Stackars tiken. Ägaren har jag inte så mycket till övers för trots den ringa åldern. Inte när dom försöker frita sig från allt ansvar i artikeln och lägger all skuld på den vanvettiga hanhundsägaren.
Tjejen varnar för:
" Det er så mye masseprodusering og dårlig behandling av dyr der ute. Så hvis du skal kjøpe hund, så bør du se alle papirer, møte hundens foreldre og kanskje til og med dra på et overraskelsesbesøk der hunden bor for å se hvordan dyra har det."
Visserligen har hanhundsägaren rätt att säga nej till tikägare som vill använda deras hanhundar. De som har yttersta ansvaret torde vara tikägarna vad gäller massproducering av hundar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har inte klickat på länken men blir så fruktansvärt upprörd. Förbannad rent ut sagt. Jag var fodervärd åt en tik av liten ras för… Ja det är en halv livstids sen nu, men hon blev tvångsparad av ägaren fick vi veta när vi frågade vad sjutton som hade hänt när vi fick hem henne igen. Ägaren både hämtade och lämnade tiken hos oss, men efter den gången blev hon sig aldrig lik mer. Hon hade problem med ångest i sitt resterande liv och hade mardrömmar och var allmänt konstig. "Psykad" är kanske rätt ord. Traumatiserad. Det är inte fråga om nåt annat än våldtäkt hos hund. Det borde vara straffbart. Det är ett övergrepp som är obeskrivligt! Och att göra så och utnyttja sin maktposition som människa mot ett djur gör mig illamående. Jag har sett konsekvenser av detta sjuka med mina bara ögon. Nämnde jag att valparna föddes döda? Jag vet att det fortfarande existerar där ute och jag vet inte om jag kan försvara mina handlingar om jag stöter på nån uppfödare mitt i bara gärningen. /arg så det ryker ur öronen