Kennel iFokus

Kennel

Etikett: valparna
Läst 2478 ggr
bell
1

Hur gör man vid veterinärbesöket?

Nu är det bara någon dag kvar tills valpisarna ska åka till veterinären och märkas, vacc. & besiktas. Men hur bär man sig åt de är 7 stycken hel vilda små monster 😉

Mamsen tänkte jag lämna hemma. Har ni koppel på era eller har ni dem i famnen? Råd o tips 😇

Katti
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det för storlek på dem? Koppel på hela bunten verkar som en mardröm minst sagt… Jag skulle ha dem i två burar så att man kan släppa ut ett gäng i taget och sätta in dem varefter de är klara. En (eller helst två!) extra människa är guld värt, så kan man flytta ut färdiga valpar i bilen.

När jag har stora kullar har jag börjat åka till veterinären i två omgångar. De som ska levereras runt 8 veckor i första omgången och de som ska levereras lite senare i andra. De som inte är tingade veterinärbesiktigas bara. Det finns ingen anledning att vaccinera dem, men vill man så kan man ju chippa när de ändå är där. Har man valpar kvar efter 12 veckor så behöver de på så vis bara en spruta eftersom man inte grundvaccinerar valpar (en spruta efter 12 veckor ger fullgott skydd till ett år, men vaccineras de före 12 veckor ska de ha en till efter 3-4 veckor).

Sist, för en dryg vecka sedan, tog jag hit veterinären. Oh, vilken dröm! Vi var på baksidan där valparna härjar mest hela dagarna. Där hade jag lagt en vetbed på trädgårdsbordet och så gav jag veterinären en valp i taget, och sedan ner med dem på marken igen. Såååå smidigt 🙂. Att han inte tog något extra för det var bonus, för det hade det definitivt varit värt!

bell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SuperTack för ett bra svar 😃

Ca 5 kg väger de små monstren 🤫

Låter som en bra ide det med 2 burar. ska se om jag kan hitta det.

Hade också tänkt att veterinären kunde komma hit men det var ingen som ställde upp utan det får bli en resa för oss. Har bokat 2 medhjälpare. 

Hade tyvärr ingen aning om detta med vaccineringen har bokat allt för alla 7, bara en som inte är bokad och en ska jag behålla själv. Veterinären sa att jag kunde komma in senare och besikta de som inte var bokade fast jag har tvekat, känns bra att kolla dem alla…

Katti
0

Är du hos veterinären tycker jag absolut att du ska besiktiga alla. För tänk om det händer något under tiden hos dig (sjukdom eller skada). Då blir det reservation i försäkringen för nya ägaren… Eftersom jag är i försäkringsbranchen tycker jag att valparna ska ha individuella försäkringar från 6 veckor också 😉, med veterinärbesiktning blir den utan karens!

bell
0

Ja det låter logiskt. Den jag ska ha kvar kommer ju att försäkras så det är väl lika bra att ta den extra valpen med 🙂

Katti
0

Vill du ha Agria så kan jag hjälpa till 😊.

bell
0

Vad snällt men jag har ett annat bolag :)

En till fundering gör du en ny veterinär besiktning på den "obokade" valpen när du hittat köpare?

Katti
2

Ja, det måste man ju göra eftersom intyget inte får vara äldre än en vecka när man säljer valpen.

russin
0

Jag hade en som kom hem och veterinärbesiktigade, vaccinerade och chipmärkte - hur bra som helst. Bara ha en kaffepanna redo🙂 Tråkigt att du inte fick tag i någon.

För mig är det självklart att besiktiga hela kullen oavsett om någon ska ombesiktigas senare. Jag tycker det är viktigt att veterinären får se hela kullen.

bell
0

Åkte iväg o besiktade, märkte o vaccinerade hela bunten, gick riktigt bra. Var så skönt att alla gick igenom utan anmärkning. 

Men vilken konstig känsla det är när de flyttar hemifrån… 4 flyttar idag & 1 på söndag. Så då är det bara en obokad hane kvar, får se när han hittar sin nya familj. Tur för mig att vi ska behålla en❤️