Kennel iFokus

Kennel

Etikett: från-planering-till-parning
Läst 7823 ggr
vaktla
5

Parning när hitta höglöpet?

Hej! Jag har planerat att para min tik och har en del frågor innan.

Min tik tystlöper/blöder väldigt lite så jag ser inte det. Nu har hon svullnat upp lite, inte alls mycket. Hon har börjat kissa oftare. Men eftersom hon inte är så där jättesvullen eller tvättar sig överdrivet mycket undrar jag naturligtvis om man kan räkna det som om att hon löper nu? Hon löper med 5 månaders mellanrum och det har nu gått 5 månader. Tiken är 2.5 år gammal så åldern är bra med. Hon är på gång med 6:e löpet om jag räknar rätt nu.

Tindrashihtzu
0

Vad har du för ras?

vaktla
0

Papillon.

Jamie+Engla
0

När du tror att tiken ska löpa så kör med pappersmetoden varannan dag. Ta en bit papper och håll det en liten stund på henne, är där inte blod kan du bara prova igen snart, är där kan man börja räkna ;) Funkar alltid här :)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Tindrashihtzu
1

Du kan ju ta ett prov hos veterinären som visar om det är dax! Eftersom det är viktigt att para på rätt dag och du har svårt att se om hon löper så skulle jag föreslå det!

vaktla
0

Jag ringde veterinären och dom sa att man gör provet först när hon viker undan svansen. Känns inte värt att göra ett prov då.

Jamie+Engla
0

När hon viker svansen är hon i höglöp, då har man bara ett par dagar innan löpet e över. Sen litar jag inte på testet hos veterinären. Menmen

vallhund
2

En del tikar viker undan svansen under hela löpet, det betyder inte att de höglöper hela tiden, andra viker aldrig undan svansen o en del bara för vissa hanar. Min senaste tik var bara i höglöp 12 - 16 timmar på ca 16e dygnet.

En rutinerad hane anser jag vara en mycket pålitlig höglöpsdetektor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jamie+Engla
0

Mina viker bara i höglöp.. Är uppfödare sedan ca 12 år tillbaka och alla våra har gjort det, då har vi haft olika raser igenom åren. Men det kqn säkert vara så att vissa individer gör de? Att ha tiken nära en hane emellanåt kan visa, viker hon svansen och trycker sig mot hanen är det nog höglöp :)

vallhund
0

Eller när hanen smackar o blir vaktig gentemot andra hanar på promenad.

Jamie+Engla
0

#9 Bott i alla år mitt ute i skogen så här finns inga andra hundar. :)

russin
4

#8 - får jag fråga hur du kan vara uppfödare sen hela 12 år tillbaka när du är född -98 ???

Jamie+Engla
1

Mamma har varit det i ca 18 år.. Jag deltog redan som 3 åring med vår andra mopskull.. Idag har jag hand om mina egna valpar av rasen podengo. Mamma var sjuk när vår andra American Akita kull kom så dem valparna tog jag med, detta var 2008. Det var hela processen från att tempen sänks till sista valpen 16 timmar senare, hela 10 valpar. Det med löp o parning är inga problem! Tog hand om senaste själv då mamma var iväg, haneägaren var såklart med men titta bara på. Jag är väldigt involverad i vår kennel och är aldrig med kompisar mm så all min tid går åt mina hundar. Jag har tur som får vara med om detta och att det går så bra för mig o mamma. Fullärd kan man aldrig vara, men jag kan ganska mycket för min ålder ;)

vallhund
5

#12 Hanhundsägaren tittade bara på. Vad gjorde du till skillnad mot att titta på?

Att du delade valplåda/spjälsäng med ett gäng valpar när du var tre år måste ha varit en unik erfarenhet, men det gör dig inte till en erfaren uppfödare.

russin
4

#12 - jag håller med om att du säkerligen kan väldigt mycket för din ålder, men man kan ändå inte räkna sig som uppfödare från 3 års ålder🙂 hur mycket man än vill.

Jag tycker det är kul när barnen får vara med från tidig ålder och det fick även min dotter på den tiden jag födde upp perserkatter (typ 25-27 år sedan).

Hoppas ditt intresse håller i sig och du har en fantastisk möjlighet att få lära dig massor då din mamma har kennel.

Jamie+Engla
1

#13 Jag menar att jag fixa med hundarna själv under parningen. #14 Att få vara med om detta är super, även om man kan kallas djurnörd XD Och att det blir välmeriterade valpar skadar ej ;)

russin
4

#15 - fast valparna blir inte välmeriterade vid födseln😉 och inte ens säkert att dom någonsin blir det även om båda föräldrarna är det. Två topphundar kan ge en kull med skitfula valpar och två mediokra hundar kan tillsammans ge supersnygga valpar. genetik är ibland lite hokus pokus på den fronten🙂 En avelshund är egentligen inte bättre än vad den gett som avkomma. Men det är det som gör det lite extra spännande.

Jamie+Engla
0

#16 Jag mena att det är extra kul när dem plockar titlar sedan :) Kallar alla som är födda hos oss valpar även om de är över 8 år haha XD På bara 4 månader har två Fashion Star hundar fått registrerade titlar! Den första var Kiara (ras:Podengo) SE JV-12 Fashion Star Isn't She Lovely.. Den andra, Blade (American Akita) SE UCH Fashion Star Breaking The Rules.. Så vi e glada ;) Blades pappa är multi champion och där ingår även World Winner titeln, hans mamma var svensk champion :) Kiaras pappa är Multi Champion med flera vinnartitlar och mamman (som jag har hemma) är också multi champion med vinnartitel (bara tävlat på en vinnar) och ett par rasvinnare i både Sverige och Danmark.. Kiara är precis två år så vi hoppas mycket på henne ;)

vaktla
0

Nu har vi varit och hälsat på hanen och han gjorde några försök att para men hon gick undan. Uppfödaren sa att han bara försöker på tikar som är väldigt nära höglöpet eller i höglöp. Så hon sa att vi borde ses om ett par dagar igen. Hoppas hoppas!

vaktla
0

Om hanen smackar när han luktar på tikens kiss, löper hon då?

vallhund
0

Om det är en erfaren hane som parat tidigare så kan det vara så.

vaktla
0

Det är en erfaren hane. Min tik har även börjat kissa väldigt ofta och så ser det ut som hon har en mindre bulle därnere. Haha. Då skulle jag tippa på att det blir parning inom 12 dagar.

vallhund
1

Lärde du dig inte sånt på uppfödarutbildningen?

Tillägg till #20, en van hane smackar inte i tid o otid, det är inte ett säkert tecken på höglöp. Lämpligen lär man känna sin tiks löpbeteende innan man parar henne?

russin
0

#19 - en hund som "smackar" när den smakat på kiss luktar med det speciella luktorgan som sitter i gommen. Alltså inget som behöver betyda att tiken löper. Jag har en tik som slickar pink ibland och just smackar för att "lukta" ordentligt🙂 så inte bara hanar gör så.

vallhund
0

#23 Jakobinska organet har jag för mig att det heter, har oxå haft tik som gjort så.