Kennel iFokus

Kennel

Etikettlite-allt-möjligt
Läst 4256 ggr
Vargafrost
1

Kennelnamn?

Jag sitter och klurar så smått på kennelnamn, även om det är en bit kvar tills det blir något. Skönt att ha sådant avklarat dock.
Hur kom du på ditt kennelnamn? Var det första förslaget eller något senare? 🙂

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Katti
6

Ja åh vad det klurades här! Minns att jag köpte en korsordsbok och satt och läste om synonymer och liknande. Jag försökte också pussla ihop ord för att få det att både låta bra och ha en betydelse. Vad jag visste var att jag inte ville att någon hundras skulle ingå i namnet. Det blir så konstigt när/om man byter ras, eller tar in en ras till!

Till sist blev det Min Bästa Vän efter att jag hade sett en kennelnamnsansökan om kennel Min Dröm (har jag för mig). Jag tyckte det var ett bra namn, och betydelsen är ju glasklar! En kväll när jag satt och tittade på TV föll plötsligt blicken på boken Min Bästa Vän av Marie Hansson som låg på soffbordet och då visste jag!!!

Mantissa
4

Ett råd är att inte välja något med ortsnamn, gårdsnamn eller rasnamn som begränsar dig i framtiden. Börjar man sin avelsbana med löwen och skaffar ett kennelnamn som heter "lilla lejonet" så kanske man ångrar sig om man byter ras till grandis eller golden någon gång i framtiden

#1 bra namn!

[Doglovers]
0

Jag har inga problem. Jag tar över ett väl inarbetat namn😉

TS Du kan väl använda ditt avatarnamn.

Katti
1

Jag la också just märke till ditt namn här och håller med #3!

Vargafrost
4

Kul med respons och lite historier! 🙂

Det där med mitt användarnamn har jag faktiskt inte tänkt på, men det skulle absolut kunna vara ett alternativ. Får klura lite mer på det!

Vänliga hälsningar

Anna-Helga
1

Vi fick vårt första förslag, Metalhead. Det står dels för vår musiksmak, våra valpar får namn från Metalmusiken också. Men det står också för stabil mentalitet, vilket är viktigt för oss!

Michaela-N
8

Vargafrosts var ju ett ypperligt kennelnamn 😃

Cahira
3

Man behöver ju inte ha s på slutet :) Kan ju vara Vargafrost Ylar i Natten eller vadsom liksom. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Buwenas
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ville att mitt namn skulle betyda något. Och vad vill jag att mina hundar ska vara för folk? Vad ska valpen betyda för den nyblivna valpägaren och vad ska de känna när de tävlat för första gången? När de rtg hunden och fått ett bra resultat? När de lägger sig i sängen på kvällen och hunden kommer inkrypandet under täcket och lägger sin haka på deras axel/hals och suckar djupt och bara älskar att få vara nära sin människa?

Lycka. Att köpa en valp från mig ska innebära lycka för hunden och ägaren, det är vad jag strävar efter, meriter och liknande betyder inte ett smack om de inte har ett lyckligt liv tillsammans. Och därför kommer jag enbart avla på friska djur som är mentalt sunda och kommer göra sitt bästa för sin människa.

Dock ville jag inte att det skulle vara ett svenskt namn, jag ville nämligen ha ett namn som även ser fint ut.

Så därför heter nu min kennel Buwenas, som på några dialekter betyder just Lycka/Lycka till/Lyckligt liv.

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

Vargafrost
2

#8 Absolut. Men kruxet med långa kennelnamn är ju samtidigt att man inte kan ha hur långa namn på hundarna som helst. 🤔

#9 Vilken härlig beskrivning du fick till! Buwenas var riktigt fint. 🙂

Vänliga hälsningar

Cahira
1

#10 ja fast vargafrost utan s är ju kortare än tex alla -gårdens och liknande. :)

Vargafrost
4

"Avkommans ras, födelsedata, kön, hårlag, färg och namn. Namn får inte tillsammans med inregistrerat kennelnamn bestå av mer än 35 tecken inklusive mellanslag.
Tecken som får användas är bokstäver, bindestreck och apostrof. Kennelnamn utöver uppfödarens får inte ingå i hundnamnet. Saknas kennelnamn får namnet inte bestå av mer än 14 tecken och endast ett namn tillåts. Om bindestreck används får samma ”förnamn” inte användas på flera hundar. SKK förbehåller sig rätten att slutligen godkänna namnen."

Så, om man skulle köra på Vargafrost har jag 25 tecken till godo? Det borde man ju klara sig på. 🙂

Vänliga hälsningar

Cahira
2

Ja precis! 👍

Lizaludda
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anuradha's Pudlar
Min dotter heter Anuradha som hennes andra namn. Hennes pappa kommer från Indien. Anuradha är även i Indien ett ovanligt namn.

amandaerslid
2

Min mormor tog sitt namn ifrån byn hon bodde i hon bodde i Jämtland i en by som hette rörön. 

Min mamma har tagit över kennelnamnet och det heter Rörödalen's! :)

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen

.

Efyran
1

Vi tog vårt gårds namn. Vad vår gård heter.

TheWolfGirl
2

Direkt när jag läste Kennelnamn? och såg namnet Vargafrost så tyckte jag att det skulle passa väldigt bra som kennelnamn :)

Vilken ras hade du tänkt dig förresten? :)

Vargafrost
1

#17 Åh, tack så mycket!
Det är Isländsk Fårhund jag har nu, och som det ser ut så lär jag fortsätta med den rasen. Återstår dock att se om nuvarande tik blir min stamtik eller ej. 🙂

Vänliga hälsningar

liiillap
0

Vet ett stuteri som jag ahde praktik på tidigare hette 
Stuteri Anfefa
Anfefa kom hon på genom att hon heter 
Anna
och hennes två döttrar heter Felicia och Fanny tror jag att det var 
Så då blev det Anfefa :) 

Tycker vargafrost låter som ett bra kennelnamn :)

Jamie+Engla
3

Puttar tråden liiite ;) Kennel Fashion Star fick vår heta. Mamma är mycket internationell när det gäller namn mm så de tyckte hon passa för vad vi använder våra hundar till. Utställning! Kan ju skriva de två senaste Fashion Star hundarna som fått titlar SE JV-12 Fashion Star Isn't She Lovely (ja är hon inte det? Ras: podengo Portugues Liso Pequeno, tik) SUCH Fashion Star Breaking The Rules (För vacker enligt reglerna ;) ras: American Akita, hane) Haha, typ så ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning