Kennel iFokus

Kennel

Etikettlite-allt-möjligt
Läst 3333 ggr
.m.m
0

Kennel och kullbesök

Nu ska vi i dagarna åka och kolla på en valpkull! Jag vet vad man ska fråga och har fått mycket utförliga svar redan på mejl av uppfödaren som hälsa och lynne på föräldrar och valpar osv. Jag tycker jag har rätt bra koll över vad man ska höra efter och kolla… Jag vet också att jag glömmer varenda liten grej att titta efter när man plötsligt har ett gäng valpar i knät… Jag hade stenkoll för några månader sedan och hade kommunicerat med en uppfödare länge. Vi åker över till Danmark och träffar kullen och mamman men väl på plats blir jag helt blank i huvudet. Vi var där i tre timmar och försökte beta av frågetecken och identifiera valparna och få en egen uppfattning om individerna, som självklart rör på sig på en stor tomt. Det blev upprepade frågor om konstaterande om de jag för tillfället klappade var en viss individ, vilket det oftast inte var… Hur skulle jag förklara att jag inte fick huvudet runt allt? Det blev dags att åka… Det blev inget den gången. Jag hade ju inte fått en riktig uppfattning på plats och blev överrumplade av massa valpar som var svårt att se skillnad på. Det vart kaos mellan öronen och vi var mindre kloka när vi åkte därifrån än när vi kom. Vi var tvungna att avstå. Denna gång blir det en kennel på närmre håll. Har ni uppfödare råd, vad ska man titta på extra, försäkra sig om på plats och inte glömma? Tips på Hur jag motverkar blackouteffekten? Tack snälla!

vallhund
1

Ta reda på allt som du kan hitta på hund o/e avelsdata. Dvs HD/ED, MH/BPH på föräldradjuren o deras släktingar, avkomma, ev tidigare kullar, syskons ev avkomma. Alt beroende på ras.

"

Information om sökningar i

SKK HUNDDATA

Veterinärdata

SKKs veterinärdataregister

I SKKs veterinärdataregister registreras undersökningsresultat för samtliga raser avseende:

• Höftledsdysplasi, HD
  • Armbågsledsdysplasi, AD
  • Patella luxation
  • Ögonsjukdomar

Därutöver registreras nedanstående undersökningsresultat för vissa raser:

• Hjärtstatus
  • Knäledsdysplasi
  • Progressiv Nefropati, PNP
  • Hemofili A

DNA-test

• canine leukocyte deficiency, CLAD
  • ceroid lipofuscinos,CL
  • nattblindhet hos briard
  • prcd-PRA
  • tidig (juvenil) katarakt hos bostonterrier
  • von Willebrands sjukdom "                                              http://kennet.skk.se /hunddata/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

.m.m
0

Då var det gjort. :) Tackar! Har alltid gått efter normen att lita på uppfödaren och speciellt om det är utskrivet på hemsidan. Men jag förstår att det är lite blåögt sett i dagens samälle.. Tack för påminnelsen. Jag ser att epilepsi inte är något som kommer med på hunddatan, men nu berättade ju uppfödaren att det finns kullsyskon till ett föräldradjur som fått detta. Ärftligeten på människor är inte analyserad vad jag vet. Alltså hur det nedärvs, vilka led risken finns i eller inte. Hur lyder spekulationerna om detta i kennelvärlden?

vallhund
1

+ i kanten för att uppfödaren berättade detta, men tänk på att det kan finnas annat som är värre som mörkas (ja jag vet, jag är en väldigt skeptisk pessimist, när det kommer till hunduppfödning).

Här kan du läsa vad BC klubben skriver om EP:

http://www.svak.se/?page_id=835

Här kan du rassla runt o kolla dels utifrån raser o dels utifrån sjukdomar, eller iaf grupper av sjukdomar:

http://www.upei.ca/~cidd/intro.htm

Ha i åtanke att det är en amerikansk sida o våra hundpopulationer kan skilja sig rejält.

EP hos hundar är knappast mer kartlagt än hos människor, dock ser vi att det skiljer väldigt mycket mellan hundraserna. Människor kommer inte i en massa olika storlekar, färger, huvudformer etc.. De olika raserna har avlats fram av människor som har satt det naturliga urvalet ur spel.

Hur EP breder ut sig epidemiologiskt vet jag inte om det kartlagts/studerats. Du kanske kan kolla med http://epilepsi.ifokus.se/ där finns tom en artikel om hundar med epilepsi.

mvh

.m.m
0

Tack så mycket. Jag ska genast kolla upp detta närmre. :)

vallhund
0

Vassego!

Återkoppla gärna, oavsett hur det blir!

mvh

.m.m
0

Vi människor verkar bedöma epilepsi likartat hos människor och hundar. Behandling, råd, symtom mm är de samma. Vad som var intressant dock var rekommendationerna till uppfödare eller personer med avelshundar. Att ALDRIG använda en hund vars föräldrar eller syskon haft ett anfall eller ens ett misstänkt anfall. Givetvis gäller det också även för individen själv. I Sverige verkar vi inte vara lika hårddragna utan det räcker med om man har ett avelsdjur vars ena syskon eller förälder har, eller misstänks ha epilepsi, att vänta tills hunden är 3-4 år innan den kan avlas på. Är det mer än en släkting med åkomma eller misstänkt sådan, SKA HUNDEN EJ avlas på. … Vad gör jag nu? Föräldern till kullen vars syskon hade epilepsi är drygt två år och precis på sistone upptäcktes att syskon nummer två till föräldern också hade epilepsi… Vågar man ta risken? Vågar man prata öppet om detta med uppfödaren eller trampar man på tårna då? Magkänslan är helt rätt. Just för den individen. Ska jag vänta i åratal igen till rätt individ dyker upp? Finns det nåt rätt egentligen? Nu blev det jobbigt. Hjälp mig tänka klart please!

vallhund
2

Naturligtvis skall du prata öppet om det här med uppfödaren, är tårna ömma så kanske valpen inte är värd det, för dig.

Jag skulle uppskatta att en valpköpare gjorde sig så mycket besvär o lade ned tid på att bilda sig en egen uppfattning o lära sig så mycket som möjligt, dvs en välkommen valpköpare.

"Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge"

"Lär dig av andras misstag, du hinner inte själv begå dem alla"

_Man vet aldrig om det är rätt, förrens i backspegeln, men om man aldrig vågar så hittar man aldrig den där "once in a lifetime" hund. Dock måste man vara beredd på att den kanske inte blir det, man kommer att älska den ändå, eftersom det är ens egen hund som man uppfostrat till att bli det den kommer att bli.
_

Om du vill kan du PM:a mig o Katti vad det rör sig om för ras, samt regnr stamtavlenamn på hundarna i fråga så kan vi luska lite, naturligtvis utan att lämna ut vare sig dig eller uppfödaren på något sätt.

.m.m
0

Jag gillar ditt sista citat. Så sant så sant… Uppfödaren är öppen och vänlig och inga ömma tår. :) Är mycket glad över det. Det är jättemycket värt bara där. Tyvärr kunde hon inte hjälpa mig med något inom området epilepsi, hur grava fallen varit, vad det inneburit ekonomiskt, eller släktutbredning osv, så nu antar jag att detektivarbetet måste starta. Tack för erbjudandet! Nån annan uppfödare här inne kanske har erfarenhet av epilepsi hos hund och hur det ser ut med försäkringen och ekonomi vid detta?