Kennel iFokus

Kennel

Etikett: avelsdjuren
Läst 2553 ggr
Ellenfyrkant
0

Dela hundar vid löp

Vid vilken period i löpet bör tiken och hanen hållas strikt på olika håll när de är oövervakade? Har skaffat min första tik(valp) och hat okadtrerad hane sedan tidigare och vill självklart vara på den säkra sidan när löpet drar igång.

Mvh Ellenfyrkant

Cahira
0

Jag särar igenom hela löpet och så länge det finns intresse mellan dom. (är ej uppfödare)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Katti
0

Jag särar också på dem hela löpet. Man utsätter dem för väldigt mycket onödig stress om de får gå ihop, plus risken att de faktiskt parar sig. Det har hänt mer än en gång att hundar parat sig och det har blivit valpar fast det inte borde varit rätt dag!

Med särar på dem menar jag att defår bo i olika hem. Tidigare när jag inte hade någon självklar hundvakt som jag litade på lämnede jag hanhunden på hundpensionat.

Ellenfyrkant
0

Tack för svar! Fler är välkomet! #1 Har du dem i samma hem? :)

Mvh Ellenfyrkant

vallhund
3

Jag har mina tillsammans, men så har jag oxå ögonen på antenner med fri sikt i 360 gr o superhörsel, 10 tummar i deras ögon, skämt åsido, jo jag har dem tillsammans.

Men så har jag lång erfarenhet av hundar, aldrig haft mer än 3 samtidigt o har begåvats med tikar som inte försökt våldta första bästa hanhund o hanhundar som inte bryr sig om tikarna när de löper. Grabbarna lär sig snabbt när det inte lönar sig att ens tänka tanken, dvs precis vid höglöp, då vet de o andra sidan att de inte får.

Det jag märker höglöp på är att hanens hållning förändras när vi stöter på andra hanhundar ute. 2 av dem har agerat höglöpsindikator på bekanta uppfödares tikar.

Naturligtvis lämnas de aldrig utom synhåll, vart jag en går skall den ena vara hos mig, om jag duschar, går på toa, sover etc.. Låsbara dörrar med haspar där hundarna inte kommer åt, skall jag iväg någonstans så är en hemma o en med i bilen, på promenader får tiken aldrig vara lös. Sist jag hade tik + hane fick man använda bur.

Bästa sättet att fostra hanhundar till gentlemän är att man tar hem en 8 v. vappe som får uppfostras av ett surkart till äldre tik.

För att göra en lång historia kort, håll dem åtskilda o vid löp, lämna bort hanen, lita aldrig på någon annan när det gäller löptikar. Abortsprutor är dyra o det utsätter tiken för risker helt i onödan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Katti
1

Det sexuella intresset beror ju mycket på ras och har man tänkt kunna använda hanen i avel så kan man ju inte hålla honom för hårt! Har flera gånger råkat ut för hanar som vägrat/inte vågat para när jag kommit med en tik och det är INTE kul!!!

Cahira
0

#3 Ja de är i samma hem men vi har två våningar, många rum, två människor som kan hålla reda på varsin hund och hanen älskar att sova i garaget (uppvärmt på vintern och svalare på sommaren, gott om bäddar) så det brukar lösa sig rätt bra. Han är kastrerad men tiken och den hanen blev ändå superkära i varandra och satt och grät på varsin sida dörren om man inte höll dom långt ifrån varandra. Då de var långt ifrån var det inga bekymmer. Han åt, sov, pep inte osv. :)

vallhund
0

#5 Det är inte ovanligt att man får lämna bort BC hanar när det skall paras, de gör ingenting i närheten av husse/matte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Katti
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft en hane här veckovis (finsk lapphund) och ingen parning blev det 😭. Hade sååå gärna velat ha valpar efter honom, men det var väl inte meningen…

Cahira
1

Kände en hane som var ointresserade av tikar av sin egna ras, men tikar av andra raser var SJUKT intressanta! Dom är lite udda ibland. :)

Katti
0

Haha! Ja, så kan det kanske vara!