Kennel iFokus

Kennel

Etikett: dräktighet-och-förlossning
Läst 8620 ggr
sweetnez
0

Min tik är på dygn 58 ( behöver råd )

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag har en Chihuhuha tik som är parad & är på dygn 58.. Jag hade räknat fel och trodde hon vart på dygn 50 bara!.. Men tji fick jag.. 

Hon är inte alls stor, men brösten är lite större än vanligt..

Tänkte höra med er här inne..

1. Hur märkte du att valpningen vart på G med din tik?

2. Hur stor vart din tik på dygn 58? ( helst du som har vavva )

3.När börjar *mjölken* produceras?

4.Hur lång tid tog valpningen?.

5.Klarade din tik av valpningen själv? Eller fick hon göra kejsarsnitt?

Jag är SUPER nervös!! Valplådan är fixad, även sån ersättning till valpar.värme lampa,handskar,handdukar,glidmedel . Har allting fixat förutom Sax… Varför måste det vara en *slö* sax?? Jag har 2 saxar hemma.. Men dom är inte slöa!.. Jag har även en sån barnsax ..

Kan ja använda någon av dessa? Eller jag måste ta mig ner o försöka hitta en SLÖ sax?..

Tacksam för era svar!

Jag är super nervös, & orolig! Hon har inte direkt stor, Men har endå känt rörelser i magen!. ( MEN jag ser henne varje dag också, Så ser väl inte det på samma vis antar jag)..  Bilden är ca 2 veckor gammal. O hon ligger på rygg..

// Malin

Tindrashihtzu
1

Hejsan! Jag har inte en "vavva" men en liten Shih Tzu och en valp som född förra Lördagen! Vår tik blev inte så stor fören några dagar innan fullt tid, så vi misstänkte endast en valp, vilket det också blev! Jag tempade henne ca 1 vecka innan och skrev ner och såg att hon låg mellan 37,1-37,8 ungefär, detta kan ju skilja lite mellan raser men små hundar går ofta lägre före valpning! Hon gick ner i temp och fick mjölk på fredags eftermiddag, tempen sjönk ner mot 36 och då ska du inte vänta mer än 24 timmar innan det ska vara igång! Vår valp var för stor och fastnade, vattenblåsan var redan ute tiken öppnade sig inte ordentligt och det var inte mycket att spela på tidsmässigt så jag fick ta en mjuk handduk och dra ut valpen! Den kom med rumpan först och huvudet satt ganska rejält fast, men jag lirka och det gick bra både med valp och tik! Vi har sju mil till närmaste jourveterinär på helgerna, så det var bara att hugga in och hjälpa till :) Hade en van uppfödare i luren en sväng när det såg kritiskt ut och hon gav det rådet!

Vår tik bäddade inte så som det står att dom ska göra, hon fick värkar vid 10-tiden på lördagen och straxt efter tolv var han född! Jag har inte varit med vid valpning tidigare och hade därför kollat alla youtube filmer med valpning liten hund, som jag hittade! Det jag inte ser i din lista som du kanske saknar är nån form av sug för att rensa andningsvägarna med, det var nog det jag var gladast för att jag hade så jag snabbt fick igång andningen på honom! Saxen ska vara slö för att du ska "karva" av navelsträngen pga att det kan bli blodförlust annars, jag gjorde så att jag drog in blodet i navelsträngen mot buken och satte en påsklemma för att inte navla av för nära, vår tik var inte så intresserad av sin valp på en bra stund hon käkade efterbörd och vilade sig, men sen började hon slita av naveln och då var det bra att ha klämman där en stund! När naveln torkat tog jag bort klämman och den läkte jättefint! Vi har en liten piggelin här som mer än fördubblat sin vikt och tiken klarade sig också fin fint så nu önskar vi dig bara all lycka till, det kommer att gå bra!

Katti
2

Jag har aldrig klippt någon navelsträng med sax. Tycker att det är tikens job att sköta avnavlingen, men ibland måste man ju göra det själv. Vi är i allmänhet alldeles för snabba med att slita upp valpen och tro att den måste andas inom sekunder. Låt tiken nosa på sin valp och komma igång med att slicka den, ta bort hinnorna och avnavla den själv! Är du orolig så ge valpen fria andningsvägar, men det är fortfarande tiken som ska göra jobbet!

Om jag avnavlar så gör jag det genom att "slita och dra" lite (självklart anpassat och jag håller emot på valpens sida!) och "sågar" med en nagel. Har aldrig haft någon blödande navelsträng på 20 kullar och 82 valpar!