Valparna 4 veckor!
Idag blir mina valpar 4 veckor. Igår var en händelserik dag för dem! De avmaskades (vad lätt det är när de är 4 veckor!) och fick halsband som de nu kommer ha tills de flyttar. Detta för att jag med bara en blick ska kunna se skillnad på dem (7 är svarta och en brun, så det behövs även om det finns lite vita tecken!). De har varit ute korta stunder sedan någon vecka, men då mest för att det var enklast så medan jag har städat valplådan. Men nu har de verkligen börjat uppskatta det 😛. Igår fick de också mat av mig för första gången. Tidigare har jag börjat med smakportioner redan vid tre veckor, men nu väntar jag tills de är fyra (om jag inte skulle känna att de behöver tillskott tidigare av någon anledning).
Tyvärr är det alldeles för lugnt på valpköparfronten, men det är ju en månad kvar innan det är flyttdags så jag får väl ha is i magen…
Någon av de närmaste dagarna ska jag sätta upp valphagen inne så att de får mer rörelsefrihet även när de är inne!
När gör ni olika saker med era valpar?
Vad mysigt med valpar i huset!

Oj såg på datumen att dina var något äldre än mina som blev 4 veckor i Söndags. Hur har det gått med försäljningen av valpisar? Har massor med frågor om hur man gör med de små, mina första egna valpar någonsin och det var inte planerat…
De är ute ett par gånger om dagen på gräsmattan, försöker ta ut dom när de börjar vakna till så de ska göra ifrån sig ute men det är inte lätt att hinna med, de är 7 st, så det blir flera vänder innan alla är ute😉
Annars får de springa lösa i huset när de är "färdig rastade" och så lyfter jag in dem i valplådan när de börjar bli trötta så jag vet var de sover 😇
Mina har också börjat äta då deras mamma inte vill/kan/orkar mata dem ordentligt. Hur många gånger & vilka tider/dygn tycker ni är lämpligt att utfodra dem. Hur gör man med de rultiga som inte behöver så mycket, får de äta i eget utrymme tills de andra är klara?
Mina valpisar är som små gäddor! Bits mest hela tiden ska köpa lite bitsaker åt dem så jag slipper vara leksak 😃

Vad avmaskade du dom med? På apoteket hade de bara ett medel som var för valpar, flytande axilur, fungerar inte det? Stod på flaskan att det var för dräktiga tikar men inget om valpar…
Hur länge låter ni valparna vara hemma själva med mamman?
Oj vilka sötnosar du hade Katti!