Welsh Corgi Cardigan kennel?
Jag och min pojkvän vill (om några år) skaffa oss en egen liten corgi, och vill vara ute i god tid med att lära känna seriösa uppfödare :) Är det någon här som vet några bra, seriösa uppfödare av welsh corgi (cardigan eller pembroke) i Skåne? Om ni har några kommentarer eller tidigare erfarenheter av rasen så får ni jättegärna skriva det också :D
Åh så skoj!
Ett litet tips är väl att bestämma om ni vill ha en Cardigan eller en Pembroke först. Det är ju en rätt stor skillnad mellan raserna. Jag som är Cardigan-ägare har fått förklarat att en Cardigan är lite större, har lite mer vallhundspsyke (= kräver både psykisk och fysisk stimulans för att hålla sig lugn), och har lite sundare fysik* än Pembroken. Pembroke är lite mindre, och är lite mer egensinnig (tänk lite spets-psyke).
*(Det där om fysiken är något jag hört från Cardigan-uppfödare som såklart ser "sin" ras som den sundaste. Mycket beror på vad man hittar för uppfödare av Pembroke, skulle jag tro.)
Både jag och en annan användare här på forumet har hundar från Cardigan-kenneln Carddicted. Jättetrevliga uppfödare i Veberöd som har stor erfarenhet av rasen. De är väldigt måna om att deras valpar ska ha det bra, håller god kontakt med sina valpköpare, och peppar en att komma ut på tävlingar och liknande.
Min hane är 1,5 år gammal, och är egentligen en omplacering med lite i bagaget. När vi tog honom vid 6 mån ålder hade f.d. ägaren föreställt honom som ett monster. Och visst, han var som en valp är då, tyckte vi. Med lite lugn och konsekvent uppfostran så har han blivit en väldigt okomplicerad hund. Man kan ta med honom precis överallt. Han älskar allt och alla. Han har ett iskallt psyke och har inga rädslor eller nervösa tendenser. En god kamrat, helt enkelt!
Är det något mer du undrar över får du jättegärna fråga!
Tack så mycket för ditt svar! :) Just nu är vi mest inne på cardigan, men vi vill hälsa på båda raserna innan vi bestämmer oss helt :) Veberöd är nära oss (eller tja, vi finns i Malmö) så dit ska jag definitivt ringa och höra om man får komma och hälsa på! :)