Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 1024 ggr
Linnea55
7/31/19, 5:09 PM

Fodervärd :)

Hej, jag och familjen skulle vilja ha hund men vi åker till Thailand 3 månader om året och har då inte tid med en hund. Vi tänkte att man kunde testa att vara fodervärd åt någon hund. Jag vill ha Cockapooo men familjen e sugna på Border Collie. Finns det någon här som vet hur man kan få tag på någon som man kan vara fodervärd åt?

Annons:
MonicaLagerquist
7/31/19, 6:47 PM
#1

Som fodervärd tar man ju hand om en avelstik eller en avelshana.Man kan ju inte räkna med att ägarenuppfödaren ska ta hand om "er" hund tre månader om året.BC är ju en krävande hund som kräver att få arbeta,Ha ni den möjligheten och kunskapen?

Stolt ägare till fem La permer

Lona
7/31/19, 10:00 PM
#2

Att vara fodervärd för en hund är inte samma upplägg som med en häst.
Som #1 skriver så innebär det att man så att säga äger hunden men inte själva avelsbiten. Ni har alltså ansvar för hunden året runt förutom just när uppfödaren tar sina kullar. 1-2 kullar beroende på avtal om det gäller en tik, om det gäller en hane vet jag inte hur många parningar det är.
Efter att hunden har fått sina kullar så övergår den helt i er ägo.
Att vara fodervärd är ett stort ansvar och det måste finnas ett ömsesidigt förtroende mellan er och uppfödaren. Personligen skulle jag aldrig i livet vare sig bli fodervärd eller lämna ut en hund på foder såvida jag inte kände den andra personen mycket väl.
Det här är då enligt SKKs regler vilka genast går bort om ni köper en cockerpoo som är en blandras.

Det är klart att ni kan försöka hitta en hund som ni tillfälligt kan passa och ta hand om, men det är rätt ont om sådana och det leder påfallande ofta till stridigheter mellan parterna. Största chansen att hitta en hund att "dela" med någon är förmodligen på Facebook, där finns grupper för allt möjligt när det gäller hundar.
Se i så fall till att skriva ordentliga papper om vem som egentligen äger hunden, vem som står för löpande utgifter som tex vaccinationer och försäkring, vem betalar ev veterinärvård, vem är ansvarig om något händer? Det finns massor med saker som man bör komma överens om innan man ingår ett avtal med någon om en hund.

Sen ska ni nog klura lite mer på olika raser. Pudel, cocker och border collie är mycket olika raser så hurdan hund vill ni ha?
En ren sällskapshund eller en hund att träna och kanske tävla med (i så fall vad och på vilken nivå?)? Border collie är som sagt en mycket krävande hund som verkligen behöver få arbeta för att må bra, helst med vallning. Har ni möjlighet till att satsa så mycket på en hund?

Ett tips för att få fler svar på din fråga är att posta på Hundar.ifokus också, där är det mer aktivitet än här inne på Kennel.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: