Annons:
Etikettjuridik
Läst 2068 ggr
Goldenflat
2019-05-17 11:04

Falska papper vid valpköp

Ber inledningsvis vänligt om att inga diskussioner sker i tråden kring val av hundras. 

Köpte i Mars en blandrasvalp, liten kille. Underbar hund!

Då rasen är en blandning av raser som kan ha HD-problem är det av vikt att föräldrarna är friröntgade och detta var vi noga med att kolla upp!
Uppfödaren visade upp tillstånd för uppfödning och även besiktningsintyg på att valpen var besiktigad utan anmärkning samt intyg på att föräldrarna var "Fri-röntgade" i HD samt ögonlysta. 

Vi anade lite oråd när vi hämtat valpen efter varningar från andra som kontaktade oss som köpt valp tidigare och fått hundar med hälsoproblem.
 
På deras inrådan ringde vi SKK och kontrollerade HD-röntgenresultat på föräldrarna (eftersom vi hade kopia på röntgenreslutatet från SKK och hade föräldrarnas chippnummer).
Då visar det sig att Mammans HD-röntgen verkar vara förfalskat av uppfödaren. På pappret som vi fått av uppfödaren som är utfärdat av SKK står "HD B" medan SKK har registrerat (från samma röntgendatum) "HD C". 

Förutom förfalskad röntgen var det misär i huset där vi hämtade vår lille kille. Smutsigt, enormt många hundar, luktade illa, avföring på golven… 

Jag har ännu inte kontaktat uppfödaren då detta kom som en chock och jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Vi har haft valpen i ca 7 veckor nu och han är en del i vår familj och vi vill inte lämna tillbaka honom till uppfödaren under några omständigheter. 

Däremot skulle vi vilja anmäla uppfödaren och även ha pengar tillbaka då den hund vi köpte som skulle vara från friröntgade-föräldrar visar sig inte alls ha fri-röntgade föräldrar. Han är en ganska stor hund och risk finns enligt veterinären att han får problem med höfter i framtiden om det ligger i generna och det kan bli kostsamt med behandling/rehab…. 

Vart skulle ni vända er för anmälan?
SKK gör inget då det är en blandras. 
Djurskyddet hade flera anmälningar redan kring uppfödaren men inte tillräckligt grava för att stängda ner och ge denne djurförbud. 
Kan man göra en polisanmälan?

Som sagt, vi älskar vår lille kille och vill ha honom kvar men vill att uppfödaren ska hamna under granskning då uppfödningen inte sköts korrekt. 
 
Vill INTE ha en diskussion i denna tråd kring vårt val av ras eller att vi borde avstått valpen när vi såg förhållanden hos uppfödaren. Vi kunde inte lämna honom i den misären som var utan när vi väl var där hämtade vi hem honom och det är inget vi ångrar. 

Annons:
LBB
2019-05-17 11:27
#1

Har du inte ett köpekontrakt? Är uppgifterna i det inte korrekta så stäm dem.

eli1991
2019-05-17 11:33
#2

Vet inte hur affären gick till eller om jag tolkat texten rätt, men jag hade nog kollat upp HD tidigare än när jag hämtade valpen. 
Hela situationen blir knepig eftersom att man som köpare har sitt ansvar i att kolla upp saker, ibland kan skrivna avtal ge en mer rättigheter men ibland verkar dom sakna vikt.
Tekniskt sett tror jag inte du kan göra så vidare mycket. Om du anser att hundarna hos uppfödaren ej har det bra pga misär eller dylikt så upplever jag att länsstyrelsen brukar vara hjälpsamma. 
Vad jag tycker du ska göra är att ringa uppfödaren och prata med denne. Kan det ha blivit strul kring röntgen/SKK? Jag tycker du ska framföra dina åsikter och ta diskussionen, om inte annat kanske det väcker tankar i huvudet på uppfödaren om den har gjort helt galet.

Rafflan
2019-05-17 11:45
#3

Du kan anmäla uppfödaren till länsstyrelsen om du anser att hundarna där hemma inte skötes bra.

Ang valpen kan du nog inget göra tyvärr, eftersom det är köparens ansvar att kolla upp innan köpet. 
Ang höfter och "efter varningar från andra som kontaktade oss som köpt valp tidigare och fått hundar med hälsoproblem.", min hund var efter föräldrar som båda hade A-höfter, han fick E+D-höfter, så bara för föräldrarna har A är det ingen 100% garanti att valpen får A-höfter, även om det är ovanligt att dem blir så dåliga som på min hund. Även sjukdomar som tex allergi, hjärtproblem, mm, kan dyka upp även om föräldrarna är friska, speciellt om det är en ras som har ökad risk att få dessa problem.

Goldenflat
2019-05-17 11:52
#4

LBB: Vi  har köpekontrakt och vi har kopia på föräldrarnas röntgen och "bevis" för att röntgenresultatet inte stämmer enligt SKK. Men det står ju inte ordagrant i köpekontraktet att föräldrarna är friröntgade, det berättade hon ju och gav oss papper på… 

Eli1991: Vi tänkte dumt nog inte på att ringa och kolla att resultatet stämde. Naivt kanske, men vi tänkte ju att pappren såg bra ut och var från SKK.. Hade inte en tanke på att de skulle vara förfalskade… 
Till länsstyrelsens djurskydd har vi anmält redan. 
Men det måste ju vara ett brott att medvetet sälja en hund med falska papper? Tänker att det skulle man kunna polisanmäla..?

Hundköp går precis som köp av bostadsrätt under konsumentköpelagen och då har köparen viss undersökningsplikt, men ex i köp av en bostadsrätt ska man göra en noga okulärbesiktning, du behöver inte lyfta ner ventilationsdon och montera ner element typ och titta bakom. Det finns en rimlighet i vad köparen måste undersöka. 
I detta fall känner jag att vi gjorde en rimlig undersökning/ bedömning genom att se till att det fanns papper, besiktning och röntgenkopior… ska man verkligen behöva ringa SKK och ringa och se att resultaten stämmer? Är det bara vi som var så naiva att vi inte gjorde det..?

Goldenflat
2019-05-17 11:53
#5

Rafflan: Jag är fullt medveten om att det aldrig finns garantier. Men detta handlar egentligen inte om att hunden löper risk att få HD-problem utan mest om att uppfödaren medvetet säljer hundar med falska papper.. Det är DET som jag ser som det stora problemet - att medvetet avla på en hund som inte är friröntgad men Påstå att den är friröntgad…

koppargaller
2019-05-17 11:59
#6

Skatteverket är en bra instans att anmäla oseriösa valpproducenter till, få verkar skatta för sina inkomster på sålda valpar.

tt delvis få tbx på valppriset kan ni fetglömma.

Annons:
Goldenflat
2019-05-17 12:28
#7

koppargaller: bra idé med skatteverket! Vet andra som fått tillbaka nedsättning på köpeskillingen pga falskt papper så det är inte alls en omöjlighet…

Lona
2019-05-17 12:43
#8

#6, Exakt! Hur bakvänt det än är i våra ögon så svider Farbror Skattmasens metoder betydligt värre än ev brott mot djurskyddslagen. TS: gjort är gjort, det är sannolikt ingen idé att polisanmäla för falska uppgifter angående röntgen. Dessvärre KAN det även påverka ersättning vid ev ledproblematik i framtiden, men det är ju inget att göra åt. En C-höft i släkten behöver inte vara en katastrof. Ni kan se vad övriga släktingar har för ledstatus (lättast på rasdata.nu) men det påverkar förstås inte er valp ändå. Den absolut viktigaste faktorn efter genetiken för utvecklande av HD är hullet när valpen/unghunden växer upp. Håll den slank, glöm det där att "valpar ska ha lite att växa på"! Däremot skulle jag fundera lite vad gäller avmaskning, vaccinationer och även registrering i Jordbruksverket. Kolla JBV, det är ju lätt gjort, och kontakta en veterinär angående det andra. Om ni har fått ett vaccinationskort för valpen, ring den kliniken och fråga om det stämmer. Har ni bara fått ett hemmagjort "intyg" så diskutera om ni ska vaccinera valpen igen. Lycka till med valpen trots er dåliga start, och välkommen till retrievervärlden!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Goldenflat
2019-05-17 13:00
#9

Lona: Tack snälla för svar! 
Vi har faktiskt redan varit hos veterinären eftersom vi upplevde att valpen luktade illa ur öronen och kliade sig och mycket riktigt var det svamp och i ena örat även öroninflammation. Detta var redan 6 dagar efter att valpen kom till oss.
Veterinären tyckte även att han var mager och undrade om han verkligen var besiktigad…. vi visade upp besiktningsintyget och vår veterinär var ganska förvånad över att valpen gått igenom besiktning 6 dagar tidigare… 
Vi ska maska av en extragång och absolut ha extrakoll på hullet. 
Som sagt, han var mager när han kom men har nu ätit upp sig på bättre foder och väger som han ska. Han är väldigt aktiv, glad och busig och sover hela nätterna redan sedan han kom till oss. 

Hoppas inte att försäkringen påverkas i framtiden men framförallt att han inte får problem med höfter :( 

Ska absolut kontakta skatteverket.. undrar vad man ska säga typ..? Att man  tror verksamheten behöver granskas? Känns ju lite luddigt?

Och tack, retrivervärlden känns härlig!

Åsa S
2019-05-17 14:59
#10

Att förfalska dokument är urkundsförfalskning + att sälja en vara som inte är vad man säger den är bedrägeri så minst 2 brott och rätt grova brukar de räknas vara har ju begåtts så jag skulle polisanmäla

Rafflan
2019-05-17 22:41
#11

Jag tror man kan röntga om höfterna och få annat resultat, kan ju vara att hunden fick C-höfter på första röntgen och sen röntgades om och fick B-höfter?
Om den som tar röntgenbilderna gör fel kan hundar få felaktiga resultat på höftröntgen, därför det är viktigt att ta såna bilder hos kunnig personal

Lona
2019-05-18 01:01
#12

#11, Om hunden röntgats om så skulle det stå på SKK Hund/Avelsdata.
Likaså vid dåligt tagen bild, för det mesta skickas de bilderna tillbaks och man får ta nya. Men ja, det är viktigt att välja en bra klinik med kunnig personal för ledröntgen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: