Annons:
Etikettdräktighet-och-förlossning
Läst 2580 ggr
Spearheads
2018-11-23 23:08

Mindre kull = Längre dräktighetstid? Dystoki? Erfarenheter

Hej! Har en tik av större ras (50kg+) som blev parad mellan 18-20 September. Om någon utav parningarna tog vid något utav dessa datum så har tiken nu gått dräktig i övertid, jämfört med en tiks normala dräktighetstid på ca. 63 dygn. Det är och har varit väldigt svårt att främst se på tiken att hon blivit ”större” under dräktighetens gång, det har möjligtvis synts något när hon legat ner. Viktökning på ett par kilo har dock konstaterats. På det så har det också varit ganska svårt att känna efter rörelser ifrån möjliga valpfoster nu senaste tiden. Kanske att jag kånt något litet och djupt där inne som har rört sig - Men kan lika gärna ha varit hennes egna tarmarbete tänker jag då alla annars tydliga dräktighetstecken inte är så tydliga hos henne. Det kan ju lika gärna röra sig om en extrem skendräktighet..Men sen igen..I vissa lägen har jag tyckt mig kunna känna dessa hårda områden som påminner om ett valpfoster som ligger djupt i tiken. Nåväl. Tikena temp var innan dom senaste dagarna kring 38,3-38,5 grader. Sedan har den varit högre, kring 38,8-38,9 grader tills idag. Tiken visar negativ allmänpåverka förutom att hon matvägrar på allt förutom rå nöt, kyckling, fläsk, lax eller onyttiga korvar/köttbullar som jag serverar i små portioner. Då äter hon i alla fall något men långsamt och med litet intresse.. Hon vill nu den senaste veckan vara i sängen så fort jag och sambon är där. Det är ett helt nytt beteende. Lite smått har hon ”bäddat” för sig där. Sängen vaktar hon också mot vår stora hane av samma ras. Han får inte röra sig runt henne i sängen. Valphagen vi byggt i ordning åt henne och tilltänkta valpar är inte av så stort intresse. På det så är hon väldigt kontaktsökande, vill ha mycket beröring och följer efter mig vart jag än går. Hon tvättar sin vulva, juver och tassar ofta. Hennes juver har nu väl utvecklad mjölk som lätt trycks fram. Veterinären vi har kontakt med säger att vi inte behöver oroa oss sålänge tempen inte stiger ännu mer. Skulle hon ha sega flytningar på det, illaluktande flytningar och bli allmänpåverkad så skulle vi åka in akut. Min fråga är dock om någon varit med om att er tik gått dräktig i övertid p,g.a. en liten kull? Vi säger 1-3 valpar eller runt där. Uppstod det dystoki (förlossningskomplikation) eller kom valparna ut efter en tid helt naturligt? Berätta gärna om era erfarnheter eller om ni tror det kan gälla samma för min tik. Jag vill ju såklart inte vara med om att det är på väg mot att uppstå dystoki p.g.a. för få valpar, men kan som det ser ut nu inte göra så mycket mer än att avvakta sålänge tiken mår bra enligt veterinär. P.S: Även om vi velat och säkert kunnat fastställa hennes dräktighet med ultraljud, så valde vi att avstå det i samråd med veterinär. Detta då denna tik är av en ras som inte trivs med att bli hanterad och undersökt utav okända personer på okänd plats. Det skulle bara stressa henne och valparna helt i onödan. D.S: Kan en skendräktighet vara såpass ”lik” en riktig dräktighet att det sker temperaturskillnader så som hos min tik? Tackar och uppskattar för alla svar jag kan få

Annons:
Upp till toppen
Annons: