Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 5984 ggr
MouIIyo
9/16/18, 8:04 PM

Att starta en kennel.

Hejsan, 

Jag hör av mig till er för att jag är uppriktigt orolig. En person i området jag bor har bestämt sig för att de vill starta en kennel för att tjäna pengar. En av ägarna dricker väldigt mycket & är aggressiv. Deras plan är att avla på hanhunden som de har nu så de ska tjäna pengar på en Pitbull. Nu vill jag veta vad ni anser vara lämpligt för att ha en kennel & vilka regler/ lagar som styr detta. Anledningen till min oro är att de har ingen som helst erfarenhet & just nu har de en Pitbull som biter människor utan förvarning. Jag har även bevittnat att de har lagt ner hunden på gräset, suttit på den & tryckt nosen hårt i gräsmattan så att hunden skriker. En annan metod som de använder är att binda fast hunden i dragkroken om den inte gjort som de vill & låta honom skälla medans de tittar på från avstånd.  Min tanke är givetvis att om man ska starta kennel så ska djurens bästa komma i första hand, inte pengarna. Vad säger ni?

Det jag undrar då är vart kan jag vända min oro för att den ska ha chans att bli bedömd i samband med att dessa människor vill starta kennel?

Alla tips & råd  är välkomna, tack så mycket.


Annons:
vallhund
9/16/18, 8:40 PM
#1

Man får aldrig koppla en hund i dragkroken, har du bildbevis kan du polisanmäla dem.

APBT, s.k. pitbull reggas inte i SKK så deras kennelkonsulenter kan inte göra något, däremot behöver man tillstånd av länsstyrelsen för att starta kennel, du kan kontakta dem med dina farhågor.

Vad gäller hur dom uppfostrar/korrigerar sin hund kan du inte göra så mycket åt om du inte har bildbevis som påvisar hundmisshandel, eller deras olämplighet som hundägare.

Om man skall tjäna pengar på skitavel behöver man en avelstik, så man kommer inte långt med en hanhund.

En hund som biter människor bör polisanmälas o hunden avlivas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jojaton
9/17/18, 1:25 PM
#2

Jag hade försökt få fram bevis på deras olämplighet och sen anmält till Länsstyrelsen

Johanna - Instagram

MouIIyo
9/19/18, 11:15 AM
#3

Jag tänkte uppdatera er lite om läget. Igår såg jag att de har skaffat en Pitbull hane. Mannen satte hunden igen i dragkroken, den här gången för att ta ut någonting ur bilen. Men jag tänker nog att era råd är väldigt värdefulla. Så jag ska absolut samla på mig bevismaterial & ta det vidare till Länsstyrelsen. 

Jag tackar ödmjukast!


vallhund
9/19/18, 1:05 PM
#4

#3 Hoppas du fotade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Katti
9/19/18, 5:46 PM
#5

Tyvärr krävs det… ingenting för att börja föda upp hundar.  För att få ett kennelnamn (som inte ens är aktuellt om de har APBT) krävs… heller ingenting, mer än 2 750:-, som det kostar. 

Med det sagt så har vi väldigt bra och omfattande djurskyddslagar i Sverige, som alla är skyldiga att både ha koll på och följa! Så jag tycker att du ska anmäla grannens djurhållning. Det är inte upp till dig att bevisa något, du kan till och med vara anonym, utan du påtalar bara att hunden inte har det bra/behandlas väl, och deras uppgift blir att kolla upp saken. Fast det är ju självklart till hjälp i fallet om du har konkreta saker att komma med och även kan bevisa det. Men det är inget krav!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

NiklasTyreso
9/22/18, 11:45 AM
#6

Var anmäler man? Misshandel och grov vanvård till polisen så klart. Vanvård som är lite mer obevisad då? Kommunen? Jordbruksverket? Jag har ett par ggr ringt polisen när jag en ggn hittat ett ruttnande får i en hage (=bristande översikt över djuren) och en gång när jag hittade ett ruttnande vildsvin i en stor otömd rovdjursfälla i skogen. Polisen tog emot telefonsamtalen men hörde sedan inte av sig för att kunna lokalisera platsen. Ena ggn var det p polisen i Uppland och andra ggn var det polisen i Östergötland som inte brydde sig om djuren. Så vart man ska anmäla vanvård och lidande för djur för att det ska bli åtgärder är en viktig fråga.

Annons:
vallhund
9/22/18, 3:24 PM
#7

#6 prova att fråga på https://djurskydd.ifokus.se/ istället.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jojaton
9/23/18, 6:30 AM
#8

#6 fall som handlar om vanvårdade djur anmäls till Länsstyrelsen, inte polisen.

Johanna - Instagram

Lona
11/5/18, 7:55 PM
#9

#1, #5, mfl, jag tvivlar på att det är APBT som avses i tråden (vilket ni förmodligen inte tror heller). Låter som ett klockrent fall av shitbulluppfödare…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vallhund
11/7/18, 9:11 PM
#10

#9 Tror jag med, men det finns renrasiga APBT, finns väl ca 500 som reggas i en av två klubbar i USA, vad dom heter minns jag inte. Hennes första amstaff fick ataxi o vi studerade stamtavlor väldigt långt tillbaka, han var första som fick ataxi i  Europa. Finns liknande sjukdom hos staffar. Att avla på en shittbull utan DNA prov är ren idioti. Tiken måste också testas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

NiklasTyreso
12/27/18, 12:11 AM
#11

Jag ska erkänna att jag får ett gott intryck när uppfödare kan radda upp långa listor på hälsotester föräldradjuren gjort med bra resultat. Det minskar risken för sjukdomar hos valparna, så fler blir friska och bra. Ingen garanti, men bättre sannolikhet att få fler friska avkommor.

Upp till toppen
Annons: