Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 6683 ggr
Fisherling
4/23/18, 3:31 PM

Kontakt med valpköpare

Hur sköter ni er kontakt med eventuella valpköpare? Allt från folk som frågar om det finns valpplaner till de som kommer köpa valp från er. Hur prioriterar ni den kommunikationen, eller prioriteras den inte alls?

Jag har sökt valp i närmare 2 år nu och responsen skiljer väldigt mellan uppfödare. Jag har varit med om de som inte svarar alls, de som svarar med bara ett par ord och inga svar på det man frågat, de som är otroligt vaga i det de säger och bara skapar mer frågor, de som tar en månad på sig att svara efter att man skickat 3 mejl och de som svarar inom rimlig tid med all önskad information och lite till. 

Vissa får mig att känna "oj, förlåt att jag frågade" medans andra får mig att känna mig välkommen. 

Hur gör ni?

Annons:
Amandla
4/24/18, 9:33 AM
#1

Jag svarar alla, oftast inom ett dygn om kontakten sker via sms eller mejl. De som ställer många frågor försöker jag ge utförliga svar. Märker jag att  de är nya på min ras och/eller helt nya som blivande hundägare så betonar jag vissa saker extra som pälsvården, att valpen behöver mer än två månaders sommarlov med sina nya ägare innan det är dags för dagis eller att vara ensam hemma (ja, jag vet att det utesluter många, men valpar är bebisar som man inte lämnar ensamma). 

Angående tillgång på valpar så svarar jag ibland mer vagt, det har hänt att jag inte har en tik i lämplig ålder för avel eller att jag väntar på provsvar (pudlar måste gentestas för att se om de bär på anlag för prcd-PRA, en ögonsjukdom) för jag måste i så fall välja hane utifrån svaret. Sen är det också så med vissa tikar att man inte vet när de kommer i löp, den lilla jag har nu löpte första gången vid 1 ½ år och jag väntar fortfarande på andra löpet så här nio månader senare… så när löpet därpå kommer är omöjligt att ens gissa. Förhoppningsvis blir det en parning då 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: