Annons:
Etikettaktivering-och-berikning
Läst 2736 ggr
Fisherling
1/21/17, 10:13 AM

Upplevelser för valparna

Jag ser många som skriver om att de låter valparna, när de fortfarande är med mamman, uppleva saker. Vissa är basic så som kloklippning, koppel, bilåkande..

Men andra går steget längre för att låta valparna uppleva saker. Vissa fyller en barnpool med tomma plastflaskor och slänger ner godis och så får valparna buffla runt bland petflaskorna. Andra lägger något konstigt underlag när valparna är underligt, typ en ruta med presenning eller kompostgaller. Katt-tunnlar, grejer att klättra på, krypa under, gräva i, you name it.

Jag tycker det verkar jätteroligt för valparna, att få självmant upptäcka konstiga saker och bygga självförtroende med syskonen under uppfödarens vakande uppsyn.

Vad tycker ni? Brukar ni göra något sånt?

Annons:
Jetaime
1/21/17, 10:35 AM
#1

Jag har inte haft någon kull själv, men tycker det är toppen när uppfödarna är lite uppfinningsrika och låter valparna uppleva lite olika saker under tiden dom växer upp :)

Herveaux
1/21/17, 10:39 AM
#2

Jag har inte kennel, men ramlade in här via "nya inlägg".

Tycker bara berikning är positivt! 👍

Om någon vill ha lite inspiration så har Kennel Chanco (Canaan Dog) en hel del att bjuda på för både valpar:
http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=valpberikning&parent=om%20kc
…och äldre hundar:
http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=hagnberikn&parent=om kc


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fisherling
1/21/17, 11:09 AM
#3

#1 När det är dags borde ju du göra sånt, så himla roligt! Jag skulle kunna titta på såna videos i evigheter 😍

#2 Har sett den kenneln förut! Väldigt bra inspiration :D

Amandla
1/21/17, 2:40 PM
#4

Mina valpar får lite olika saker att prova på, jag presenterar något nytt för dem åtminstone en gång i veckan, tätare mellanrum ju äldre de blir. Beroende på vad det är för något så övervakar jag förstås noga vad som händer, vissa saker får de bara ha en stund. 

En ikeakasse prasslar rätt ordentligt att gå på, stora bollar är läskigt spännande (jag  har ju en liten ras), saker att klättra på som en trälåda, den ställer jag först upp och ner och vänder den rätt efter några dagar så valparna får klättra i och ur. Petflaskor med olika innehåll, som ris eller småsten (låter ju helt olika), plastskålar, nyckelknippor, burklock av metall (såna som sitter på t.ex. honungsburkar) är jätteroliga att ta tag i och springa runt med, sen lär de sig att tassa till dem så de far iväg över golvet.😂

Jag har en sån här leksak, tror den är från Nina Ottosson, den fungerar ungefär som en balansplatta för småpluttisar 😍och de brukar älska den.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Katti
4/5/17, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 13
Förhandsgranskning av bild 2 av 13
Förhandsgranskning av bild 3 av 13
Förhandsgranskning av bild 4 av 13
Förhandsgranskning av bild 5 av 13
Förhandsgranskning av bild 6 av 13
Förhandsgranskning av bild 7 av 13
Förhandsgranskning av bild 8 av 13
Förhandsgranskning av bild 9 av 13
Förhandsgranskning av bild 10 av 13
Förhandsgranskning av bild 11 av 13
Förhandsgranskning av bild 12 av 13
Förhandsgranskning av bild 13 av 13
#5

Ja, självklart. Att hitta på och utmana sina valpar är en av de roligare delarna av hunduppfödandet 😃!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: