Annons:
Etikettvalparna
Läst 5273 ggr
Aninha
2016-10-03 11:00

Kroksvans

Hej jag är på väg att köpa en valp med krok längst ut på svanstippen. Jag har träffat henne nu när hon är sex veckor och hon verkar totalt frisk och obekymrad av sin svans som hon viftar på hela tiden för att hon är en sån glad valp. Hon reagerar inte när svanstippen slår i ngt eller när man klämmer på den. Kenneln kommer att dra av på priset för att täcka ev amputering av svanstippen om det skulle visa sig att den medför några problem för henne längre fram. Hon kommer att bli besiktigad vid 8 veckor och vid 10 veckor (då jag ska hämta henne). Jag kommer att få kopia på besiktningen. Läser på som tusan om kroksvansar men tycker verkligen att informationen är luddig. Har läst om typ ett fall där det faktiskt ledde till problem för hunden och svansen fick amputeras (nekros i svanstippen pga cirkulationsrubbning), men annars verkar det mest vara en avelsfråga och inte en hälsofråga. Vad anser ni?

Annons:
Maria
2016-10-03 11:39
#1

Jag har också köpt en hund med kroksvans. Det visade sig sedan att han hade en del andra defekter som halva gommen kluven så när han åt och drack så kom det ibland ut ut nosen.

Hans framben växte fel och blev krumma vilket veterinär inte kunde göra något åt. Vi fick avliva honom när han strax skulle fylla 5 år.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
2016-10-03 11:52
#2

Kroksvans är en genetisk defekt. Jag hade avstått från köp. 

Köp en valp som är besiktigad utan anmärkning istället.

>>>Malum domesticum<<<

Katti
2016-10-03 22:54
#3

Jag tycker att du ska be att få vara med på den sista veterinärbesiktningen så att du på plats kan prata med veterinären som gör den. Ofta är en kroksvans bara en kroksvans och det finns inga andra fel på hunden, men det kan så klart vara så att det finns flera fel på samma hund (det kan ha ett genetiskt samband). Men rent generellt tycker jag att även en hund med t ex kroksvans eller ett felaktigt bett ska ha rätt till ett bra liv, så jag skulle inte avråda från köp rakt av.

Kanske ännu viktigare än vid andra hundköp är en uppfödare som du får bra kontakt med och litar på! Och du ska ha veterinärintyget i original, inte en kopia 🙂.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Taxelina1
2016-10-05 20:29
#4

Som #3 skriver. Det brukar inte vara mer än kroksvansen som är deffekt. Förr sa man att det kunde finnas problem längre upp i ryggraden, men så är inte fallet.

Och besiktningsintyget ska du ha orginalet på. Och det gäller bara 7 dygn när du ska försäkra valpen.

Jag tycker uppfödaren verkar seriös som drar av priset för en ev amputering av svanstippen. Se bara till att det finns nerskrivet på en bilaga till skk,s köpekontrakt. Ni ska ha varsin bilaga.

                                 Lycka till med din lilla valp🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: