Annons:
Etikettvalparna
Läst 4198 ggr
bell
8/31/16, 10:29 PM

Råd angående valpkull

Vi har en olycka som kommer när som helst. Mycket olyckligt eftersom alla i familjen just börjat jobba samma långa skift. Så jag undrar hur ni som fått flera valpkullar fixat det med passning osv. Hoppas ni vill ge råd o stöd :) Tiken är van vid både hundgård o innehund. Tänkte att tik o valpar får vara i hundgården ( när de är större) under dagarna, givetvis m hus o bra liggytor både inne o ute. Hur gör ni? När lämnar ni dem själva???

Annons:
bell
8/31/16, 10:30 PM
#1

Olycka = tjuvparning.

Amandla
9/1/16, 11:20 AM
#2

Här är det alltid någon hemma hos valpar och tik de första veckorna. Det kan gå fort om valparna blir dåliga - eller mamman! (mjölkstockning, livmoderinflammation mm)  så det gäller att ha koll. När valparna är 3-4 veckor kan jag åka ifrån dem ett par få timmar då och då men helst vill jag ha koll hela tiden. Men andra tänker annorlunda, det vet jag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
ifoundnemo
9/1/16, 5:05 PM
#3

Jag har själv ingen erfarenhet av valpkull men jag såg en annons på blocket där dem sökte någon som kunde vara hos tiken och valparna när de var på jobbet. Du kanske kan hitta någon pigg pensionär eller så som kan hjälpa till? Lycka till!

Paxxa
9/2/16, 6:23 PM
#4

Jag lämnar inte valparna ensamma alls innan dom är ca 5 veckor gamla och då  endast någon timme. Ska man föda upp valpar så får man se till att ha någon hemma, antingen valpvakt, jobba skift med familjemedlemmar eller se till så man kan ta ut semester.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

bell
9/2/16, 8:58 PM
#5

Ja i den bästa av världar hade vi inte haft några valpar alls just nu. Men nu är dom här och vi får göra det bästa av situationen. Har letat efter någon som kan ta hand om valpar o tik ett par dagar per vecka men det är svårt! :( så jag vete 17 hur vi ska lösa detta. Varken jag eller min man kan vara lediga utan att bli av m jobben…. :( Jag ville verkligen INTE ha valpar just nu men det verkar i te ha spelat någon roll nu när valparna ligger här i korgen. ..

Paxxa
9/3/16, 6:26 PM
#6

Det må vara hemskt men, ta bort valparna? Kan man inte ta hand om dem så ja, vad finns det för alternativ? Valparna behöver dia ca varannan timme och då bör någon vara med och titta så inte tiken lägger sig på dem, att alla får mat, att alla juver töms ordentligt osv. Man måste ha stenkoll på juver så man kan förhindra eventuell mjölkstockning så snabbt som möjligt, det kan gå skitfort.  Det går inte att lämna dem ensamma för att man ska åka till jobbet..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Annons:
vallhund
9/4/16, 2:26 AM
#7

#5 I den bästa av världar sprutar man tiken om olyckan varit framme, eller så kastrerar man tiken innan valparna föds.

Skall man ta hand m en valpkull får man kallt räka med att vara hemma i ca 2 månader mer eller mindre på heltid, annars tar man lämpligtvis bort valparna vartefter de kommer ut. Har de redan börjat dia o tiken tar hand om dem bör man spara en valp för tikens skull, men även en valp behöver tillsyn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

bell
9/4/16, 8:07 AM
#8

Nej vi kommer inte ta bort vare sig valpar, hane eller tik heller för den delen utan vi kommer att pussla o betala olika personer för att de ska hjälpa oss m valparna. Tills de blivit stora. Inte optimalt men jag vet nu vilket forum som inte vill ge råd när man har det svårt o vilka som vill :) Tack för mig & Tack #2  för lite kreativa trevliga råd :) annonsering gjorde susen (i vänskapskretsen)

vallhund
9/4/16, 5:15 PM
#9

#8 Förmodligen har du skrivit på fel sajt, denna heter Kennel, inte hoppsan oseriös (blandras)avel.

Bra att det verkar lösa sig för er valpkull, hoppas ni kastrerar era hundar så ni inte råkar ut för samma sak igen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Paxxa
9/5/16, 10:22 AM
#10

Inte tusan skulle jag våga låta någon utan erfarenhet ta hand om valparna..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Taxelina1
9/6/16, 1:47 PM
#11

TS

Hoppas allt löst sej för er. Jag har haft många många kullar och efter några veckor har dom fått gå ut i hundgården där vi valpsäkrat. Nät över hundgården så inga rovfåglar eller annat kommer in. Avskärmat så tiken kan gå undan när hon vill. Våra valpar går på cementplattor så inte risken finns att dom stoppar i sej sten. Det går alldeles utmärkt att ha dom ute i hundgården och du skriver att dom harbra liggytor och kan gå både in och ut.

Var inte orolig. Det fungerar alldeles utmärkt. Valparna ska ha mat 4 ggr om dagen och det blir lite stress givetvis. Det löser vi här genom att jag ger dom mat innan jag åker till jobbet. Sen åker min man hem på lunch och ger dom. Nästa mål får dom när jag kommit hem efter jobbet och mål nr 4 blir ju till kvällen. 

Mjölkstockning och juverinflammation kommer inte med blixtens hastighet. Kalkbrist kan uppstå snabbt, men kan drabba tiken när som helst och då även nattetid. Man kan inte isolera sej bara för att man har en kull småttingar. Man måste ju handla och annat. 

                                        Lycka till med din lilla "Olycka"🐶

Hälsning från en stor djurvänCool

bell
9/11/16, 6:37 PM
#12

Tack #taxelina :) blir glad av lite positiv feedback. #9 Kullen är rasren & vi tidigate haft kontakt med avelsrådet ang. parning mellan de individerna o de såg gärna att vi genomförde den. men vi hade tänkt vänta tills nästa löp då vi hade chansen att vara hemma mer o hjälpas åt m valparna min man o jag.

immobilized
9/12/16, 2:17 PM
#13

Jag hade en valpkull som också var rasren men däremot en olycka. Den tiken var inte tänkt att gå i avel och absolut inte den hanen. Tyvärr slutade min valpkull med största möjliga tragedi. 

Jag önskar er trots allt lycka och hoppas att det går bra för valparna.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Annons:
Taxelina1
9/21/16, 7:00 PM
#14

#12  Ibland går det liksom inte som man tänkt sej och då gäller det att göra det bästa av situationen. Det drabbar alla förr eller senare. Och när det kör ihop sej och man behöver råd och stöd, så behöver man ha råd och stöd. Ingenting annat😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Katti
9/24/16, 10:47 PM
#15

Enda sättet att lösa situationen som den nu är verkar vara att få någon pålitlig person att vara hos era valpar på dagarna. Kanske kan ni få hjälp att hitta någon med erfarenhet via rasklubben eller någon hundklubb? 

I min värld är det viktigast att man finns där större delen av tiden när valparna är helt små och från att de är 3-4 veckor. Lämnas hela dagar ska de dock aldrig.

Självklart behöver valpar, av alla raser, en massa mänsklig kontakt och stimulans när de blir lite större! Räkna heller inte med att alla säljs bara för att de blivit 8 veckor. Ofta har man någon eller flera valpar kvar betydligt längre än så.

Lycka till med valparna!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

CayKantos
10/5/16, 8:08 AM
#16

Hur gick det med valparna?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: