Annons:
Etikettartiklar-på-nätet-länkar
Läst 1962 ggr
vallhund
2016-08-24 18:30

intrssant om epigenetik

"Jag har märkt (och säkert ni med) att begreppet epigenetik börjar dyka upp i olika hundsammanhang som föreläsningar och debatter. Det tycker jag är kul och intressant och jag tänkte här försöka mig på att förklara lite mer om epigenetik och hur det kan vara intressant för hunderiet.

Tänk dig nedan resonemang av en uppfödare när du ska hälsa på din eventuella framtida fyrbenta vän och undrar lite över valparnas pappa:
“Hanen har en väldigt fin stamtavla och hans syskon och föräldrar är väldigt stabila och trygga. Att just denna hane är lite orolig och nervös beror på att han under hans första år bodde i ett hem som inte alls var bra för honom. Han var stressad, fick inte rätt foder och var rädd för mannen i hushållet. Han har blivit mycket bättre sen han fick flytta ett nytt hem och hans grundläggande genetik påverkas ju inte av det han upplevt så det han nedärver till sina valpar är riktigt bra egenskaper.”

Visst låter det logiskt att de händelser som en individ upplever inte bör påverka avkommans genetiska egenskaper? Avkomman lär sig naturligtvis beteenden av sina föräldrar eller andra de umgås med men en hunds livserfarenheter påverkar ju inte dess gener och dess arv till sina valpar! Men är det verkligen så?"
Jenny Nyberg

http://www.dogeductus.se/epigeni-vada-for-nat/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
vallhund
2016-08-24 18:58
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Persifone
2016-08-26 11:35
#2

Väldigt intressant läsning! Tack för länkarna👍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

ALW ildiko
2023-04-04 17:36
#3

#0:
Det märkte du redan runt 2008 men skrattade åt mig då. Minns du?
Härliga tider!

Lona
2023-04-12 15:45
#4

#3: Vallhund/Vallis finns tyvärr inte kvar bland oss. Hon gick bort för några år sedan men vi är nog många som minns hennes stundom vassa kommentarer, starka engagemang - och varma hjärta. ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: