Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 2393 ggr
Wellcraft
5/3/16, 5:58 PM

Mått till valplåda?

Hej!
Letar lite efter vilka mått man ska gå efter vad gäller valplåda för tik och valpar.
Pratar inte om det totala utrymmet utan enbart själva lådan.
Finns det några föreskrifter för hur stor denne ska vara?
Vet bara att den inte ska vara för stor, då tiken ska kunna känna sig trygg.
Letar runt lite på jbv men hittar bara ang. boxutrymme osv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Katti
5/3/16, 8:36 PM
#1

Har aldrig tänkt på lagen där utan kör på sunt förnuft! Tiken ska kunna ligga bekvämt utsträckt på sidan helt enkelt. Jag tycker att en biabädd i lådan är helt suveränt första tiden. Då blir botten naturligt skålad och det är ett mycket bättre skydd mot klämda valpar än  rundstavar (vilket jag aldrig har haft). Så vill man ha det får man helt enkelt  ta måttet på en lämplig biabädd och göra kortsidan på lådan efter den! Till lapphundarna har jag en låda som är 120 x 80 cm. Jag gör mina lådor av hyllplan, så måtten blir som hyllorna 🙂.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

russin
5/3/16, 9:01 PM
#2

Samma här - sunt förnuft. Tror inte det står någonting uppskrivet om just själva valplådan, utan endast hela utrymmet om tiken är i box. Hur stor beror ju på hur stor tiken är och även lite hur många valpar dom brukar få - dom ska ju få plats, utan att det ska vara för stort.

Här byter jag upp mig vartefter valparna växer. Första tiden i en plastbädd alternativt plastlåda (blir en ikea sänglåda denna gång - då slipper jag öppning fram som är på plastbäddar där en valp kan åka ut om den håller hårt kvar i tutten). Beroende på storlek på kullen, så byter jag upp till något större när det börjar bli lite trångt och valparna börjar kravla omkring mer🙂

Wellcraft
5/5/16, 4:56 PM
#3

Tack så jätte mycket!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: