Annons:
Etikettpresentationstrådar
Läst 3255 ggr
IngridSvensson
2016-04-10 17:42

Skråmyrens

Hej! Jag har tagit beslutet om att föda upp lundehund i framtiden. Jag har blivit så engagerad i lundehundsaveln att jag funderar på att köpa en utkryssningstik om jag får för norska lundehundsklubben. Jag vill förbättra denna utrotningshotade ras och har ett brinnande engagemang för dem! Har sökt namn hos skk och namnet handläggs just nu. Har en lundehane och en sheltietik hemma, men sheltien har jag inga direkta planer att avla på. Kanske om hon visar sig ge något till rasen när hon blivit vuxen. Just nu är hon bara 6 månader. Men massor av lundehundsuppfödare har hört av sig till mig om jag inte har lust att köpa en kommande valp av dem. Vilket jag har, men ska renovera hus i sommar.. Kanske tills vintern eller Nästa år. Min hane är hemma är röntgad, HD, ED, patella och ögonlyst, utställd med två VG och svensk viltspårschampion. Han har jättefina röntgenresultat och gjort ett mh och ett bph. En fin hane helt enkelt. Men allra viktigaste är att jag köper en tik med linjer som är långt besläktad från hanen. Har två kennlar som hört av sig med bra kombinationer.. Så ja.. Är det för mycket att ha tre hundar? Tycket det funkar bra med två och skulle kunna tänka mig ha tre hundar åt gången. Vuxna hundar alltså..lundehund är svårt att föda upp dessutom.. Tikarna löper tyst, löper oregelbundet, går tomma ibland, hanarna kan ha svårt att få till det osv.. Så när det väl blir valpning och allt går vägen får man antingen köpa valpen då eller vänta igen.. Hur länge vet man inte men det är inte lätt! Men ja, det var lite om mig och mina uppfödarplaner och jag ser fram emot att få läsa lite spännande trådar här på forumet!


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Mysisa
2016-04-11 21:19
#1

Det är klart det går att ha 3 hundar. Jag har själv 7 stycken hemma. En är min sambos och en är min dotters visserligen men det är endå 7 hundar under samma tak.
Vad menar du med utkryssningstik? Ta en tik av en annan ras för att få in nytt blod?
Vi har problem med för liten avelsbas i min ras också våran rasklubb har valt att lösa det med inmönstringar. Nu är det bara att vänta o se om det räckte.
Skulle vara kul att lära sig lite mer om andra lösningar på det problemet.
Lycka till med din framtida avel

minavitas.wix.com/kennel

IngridSvensson
2016-04-11 22:04
#2

Ja, vet uppfödaren till min sheltie som har 12 hundar.. Men några på foder också då men ändå.. Det pågår ett utkryssningsprojektet i lundehundsaveln och då genomförs detta väldigt noggrant. Jag själv kan inte experimentera med detta utan det följs upp av norska lundehundsklubben. Men jag skulle vilja ta en utkryssningstik av t.ex norsk Buhund och lundehund och fortsätta avla på henne om man fick. Tror inte det då detta är väldigt kontrollerat.. Men ska prata lite med norska klubben lite till helgen. Ja, det verkar vara ett vanligt problem i många raser. De är väldigt rädd i min ras att lundehundens speciella egenskaper går miste när man kryssat ut. Men samtidigt tror jag ändå att det är det ända sättet att hålla rasen mer frisk med nya gener.. Hur gör ni i eran ras med nya inmönstringar? Det har hittills skett två utkryssningstkullar. Norsk Buhund och norsk lundehund, isländsk fårhund och norsk lundehund. Sista godkända rasen är Norrbotten spets tillsammans med lundehund och avkomman hamnar i ett x-register. Men det slutar nog med att jag skaffar en renrasig tik och det lutar mot tidig höst! :) tusen tack! #1


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Mysisa
2016-04-11 22:36
#3

Spännande, känns dock som att det kan ta väldigt lång tid med utkryssningsavel för att få en bättre avelsbas.
Lundehunden har ju väldigt specifika egenskaper som ändå måste komma tillbaka när det korsas in andra raser.

Vi har haft 3 inmöstrings tillfällen i Sverige då har vem som helst som haft en hund denne tycker ser ut som en prazsky fått komma. De som bedömts som rastypiska har fått ett tomt registreringsbevis från skk och har efter det kunnat delta i tävlingar och prov och kunnat avlas på.
Jag har två "ostammade" prazskys från tjeckien som inte gått igenom på inmönstringarna så dom är fortfarande byrackor.
Men de två tikar jag har är efter inmönstrade hundar. Mamman på båda två och mina tikar räknas som en helt renrasig hund.
En lite snabbare lösning än inkryssning mao men det funkar bara om det finns tillräckligt många ostammade individer som går igenom. 
Tror inte att det finns så många lundehunds liknande blandisar så utkryssning är säkert ett bättre alternativ för er.

Vad spännande, då väntar uppfödaren på att tiken ska börja löpa nu då?
Jag antar att du hoppas på att kunna para henne med din hane som du redan har om hon visar sig funka för avel. 
Får jag av ren nyfikenhet fråga hur hög inavelsgrad det kommer att bli på den kombinationen.
Låter som att du siktar in dig på genetisk variation så jag är lite nyfiken på vad som anses vara bra för en lundehund. Du får svara i PM om du inte vill ta det öppet.

minavitas.wix.com/kennel

IngridSvensson
2016-04-12 06:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja verkligen! Jo det kommer ta en väldans lång tid…. Okej men det låter ju bra. Vi har typ inga ostammade individer. Haha kanske ska börja med lundehunds blandisar jag då ;) hehe men det som gör mig konfunderad är att väldigt många inom lundehundsaveln är så oerhört rädda för detta projekt. De är ju så rädd att rasen ska gå miste om saker och ting. Jag tror inte att det är så enkelt.. Japp! Själv väntar jag även på en annan tik som ska bli parad av min hane. Hon var beräknad att löpa i februari mars och nu har vi mitten av april och hon har inte börjat löpa ännu… Son längst bak som man kan räkna i lundehundbasen så kommer kombinationen vara på ca 1,5 i 6e generationen. Har kollat vilka linjer som har allra lägst kombo tillsammans med min hane så det är helt ok.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

IngridSvensson
2016-04-12 06:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det är bara canvivas och scillings som är uppfödare och ägaren till scillings vill att jag gärna köper en tik av dem. Har kontaktat canvivas men jag tror bara scillings är den enda som planerar ha en kull nu i närmsta framtiden..


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Mysisa
2016-04-12 11:36
#6

Många i prazsky världen var/är skeptiska till våra inmönstringar av ungefär samma anledning. Tycker det där ser riktigt bra ut ändå för att vara en ras med så smal avelsbas

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
IngridSvensson
2016-04-12 20:18
#7

Ja det är lite svårt det här med avel i "små" raser.. Tack ska du ha! Man försöker göra sitt bästa inom detta. #6


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

tillowin
2016-04-13 11:27
#8

Intressant tråd att läsa! Jag tycker det är synd att det inte satsas mer på både inkorsningar och inmönstring i fler raser, förstår inte riktigt varför folk är så förtvivlat emot det faktiskt. Ja visst, man vill värna om rasens egenskaper men hellre att man hamnar lite längre från rasstandard några generationer än att rasen dör ut, kan man ju tycka… 

Hur mycket nya individer behöver komma in i rasen för att det ska ha någon faktisk effekt på den genetiska variationen? (Förutsatt att de används i avel då, förstås)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

IngridSvensson
2016-04-13 15:39
#9

Ja jag håller med dig till fullo #8. Eller hur.. Enda sättet att vidhålla raserna vid liv kan endast lösas genom korsning av andra raser. Jag tror det behöver vara en population med några st. Inte tre utan mer åt tjugo skulle jag gissa men har inget bra svar på det.. #8


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Taxelina1
2016-05-11 20:27
#10

TS Jag önskar dej all lycka inför ditt avelsarbete med Lundehunden.

En äldre man berättade för mej en gång för många år sedan att det fanns Lundehund långt bak i norrbottenspetsen. Det hade avlats in för att rädda den dåvarande Nobsen. Vi hade nämligen en nobsvalp som var alldeles hopplös att klättra.

Att blanda in en annan liknande ras, kan vara det som räddar rasen från att dö ut. Jag ror inte risken är speciellt stor att det ska gå några egenskaper förlorade då dom ligger i generna. Ibland får man göra en chansning.

Det har gjorts x-korsningar mellan chillerstövare och luzernerstövare för att chillern dras med hjärtsjukdom. Hur det blev vet jag inte, men såg en av avkommorna. Såg ut som vilken chiller som helst. Efter en sån parning, paras avkommorna med ren chiller och efter 3 generationer anses den vara renras igen.

Allt görs ju under kontrollerade former.

Hälsning från en stor djurvänCool

IngridSvensson
2016-05-12 16:17
#11

Jag håller med dig. Tror också man behöver chansa. Och samtidigt, vad gör det om rasen ändras en aning? Lundehunden jagar inte lundefågel längre så är det verkligen hela världen om deras extratår inte når stödytan? Eller om en del av deras flexibilitet blir stelare? Man kanske måste göra dessa uppoffringar ifall man vill att rasen ska överleva. Jasså! Ja, de är ju släkt med varandra. Haha, jaa.. Lundehundar är faktiskt hopplösa många gånger att ha i hundgård om de inte är en liten flock..tusen tack ska du ha! #10


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

tillowin
2016-05-15 16:39
#12

#11 Tycker du verkar ha ett sunt tänk som helt klart kan komma rasen till stor nytta :) Lycka till med dina planer!

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

IngridSvensson
2016-05-15 18:48
#13

Åh tack ska du ha! Vad glad jag blir! 😄 #12


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Upp till toppen
Annons: