Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 4040 ggr
Katti
2016-04-02 08:54

Smarta lösningar-tråden!

Gjorde en sån här tråd på Kanin iFokus för länge sedan och kom att det ju är något för oss här också 🙂. Så fram med era smarta lösningar!!! Det kan handla om allt från valplåda och valphage till rumsrenhetsträning av valparna och… vad vet jag! Har ni någon smart lösning så dela med er!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Katti
2016-04-02 09:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag kan börja med hur jag enkelt gör en "grotta" till mina tikar inför förlossningen. Hundar vill (självklart) ha lugn och trygghet när de föder och har små valpar.Jag tycker uppriktigt synd om alla hundar som får föda i kompostgallerhagar, i värsta fall med husets övriga hundar (och människor) som åskådare. Jag har valplådan i ett hörn under ett bord. På bordet ligger ett lakan som får hänga ner större delen av tiden, men ju enkelt kan lyftas upp när man vill titta till familjen eller ska städa!

Jag läger in fler bilder senare. Någon har lånat mitt USB-minne med alla bilderna på 😡.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

russin
2016-04-03 11:22
#2

Jag ska prova en vettig grej jag läste i en uppfödartråd. Jag hade ju pads i början till min förra valpkull och dom va super, men svindyra - bytte över till tidningar sen men fy för den lede med trycksvärta överallt pga det.

Hoppas på kull nu i sommar och kommer då köpa hem den typen av plastmatta man kan köpa till t ex badrum. Säljs på metervara och har massor av hål. Lägger alltså tidningar under och mattan över, så kiss rinner igenom. Lägger in en länk till bild på den det menas 🙂 Bara att byta tidningarna under sen, så slipper valparna kliva i det (bajs måste givetvis plockas ovanpå)  http://www.nylandersmattor.se/mattor/badrumsmatta-sympa-nova-polytuft-ovrig-6761-2.jpg

Mysisa
2016-04-04 12:23
#3

Jag tänkte prova att ha vaxduk istället för tidningspapper. Blir så små pölar av mina småttingar så jag tror att det inte blir allt för jobbigt att torka upp.

När det är matnings dags för mina valpar så låter jag dom äta utomhus, om vädret tillåter så klart.
Jag inbillar mig att det hjälper i rumsrenhets träningen då många mini valpar knappt hinner vända sig från matskålen innan det ska kissas.
Så genom att äta ute blir det mindre kiss inne och valparna assosierar snabbare att man ska göra behoven utomhus.
Om inte annat så blir det mindre kladd inne och det är riktigt mysigt att mata dom ute :)

minavitas.wix.com/kennel

Katti
2016-04-04 20:10
#4

Det här tycker jag är dundersmart! Själv sminkar jag mig inte, men det här är en speciell sorts svamp som används i såna sammanhang. Och för att mata valpar!!!

Verkligen något jag kommer prova om jag står där och måste stödmata någon gång!

En annan viktig sak när det gäller stödmatning av svaga valpar är att det är de svaga som ska ha av tikens mjölk (om det är möjligt). Låt en stark valp få fram mjölken ur spenen och sedan kan den svagare få tutta. De framfusiga förser sig, men kan även få ersättning för att spara på det bästa till den eller de svaga! Naturen kan bäst!

https://www.youtube.com/watch?v=hcwpz8jEMv4

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: