Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 3836 ggr
CayKantos
2016-03-24 17:50

Uppfödare, omöjligt?

Tjabba tjenare!

Samma nlägg på hundar iFokus, men eftersom det sitter en del uppfödare härinne frågar jag här med!

Har ju kontaktat en del uppfödare, folk som har valpar på gång, folk som har planerade parningar och folk som antingen inte har några planer eller verkligen inte kan uppdatera sin sida.

Har fått lite blandat respons, många skriver tillbaka och backar upp mig och säger "denna rasen passar säkert dig jättebra". Jätteroligt tänker jag då! Jag svarar då på deras svar och känns som bara hälften svarar efter det, den hälft som då svarar brukar då hålla bättre samtal med mig. Dock så snart jag kommer i frågor om deras planerade kull, eller pågående kull blir det som om dom försvunnit från planeten jorden. Inga svar.. Frågar om hundarna som individer och hur dom förväntar valparna att bli, vilka brister som kan dyka upp. Frågar utav intresse av att möjligen kunna köpa valp från resp kombination.. Hur ska jag kunna hitta valp om jag blir ignorerad så snart jag frågar in till djuren dom avlar på?

Detta är alltså inte bara hänt 1-2 gånger, har kontaktat så himlaaaaa många uppfödare och är i slutändan alltid ignorerad.. Dom raser jag kontaktar uppfödare av är av raserna Australian Shepherd och Australian Kelpie så jag ser det väldigt viktigt att fråga in till allt detta…

Vad kan man göra? Har kontakt med en uppfödare just nu som jag ska ringa till nästa vecka då hon inte riktigt har tid med kommunikation över mail, vilket känns ganska skönt! Hoppas bara inte hon blir arg på min nervösitet och omedvetenhet Förlägen 

Men vad kan man som sagt göra? 

Alltså, några svarar inte alls, några börjar på ett trevligt samtal och berättar dig om rasen och säger du passar bra till rasen, du berättar lite om dig själv mm. men så snart frågan om valp, planerad parning, mm eller till deras avelsdjur blir det bara tomt i mailboxen..Gråter

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Lojs
2016-03-24 17:54
#1

Kan ju vara så att de får väldigt många mail och det blir att de drar sig för att svara, blir lite jobbigt att skriva samma långa berättelse gång på gång. Jag tror det är bättre att fråga om det är ok att man ringer och fråga vilka tider det passar att ringa.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

CayKantos
2016-03-24 17:59
#2

#1 Testade det på några, men problemet är ju att dom totalt ignorerar mina mail 😟

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

rudyC
2016-03-24 18:25
#3

då tycker jag att du ska ignorera tillbaka är dom inte intresserade att sälja valpar så hitta nästa och om nu ALLA beter sig så så skippa rasen hade jag gjort får jag inget respons från nån som ska sälja så blir det inget köp även jag dom nu ringer tillbax

CayKantos
2016-03-24 18:28
#4

#3 Men jag kan ju inte bara slänga bort rasen som känns så rätt.. Dom säger ju även att rasen verkar passa mig så bra.. Jag är så fast på dessa två raser, kan inte riktigt gira mig bort ifrån dom, har försökt ett par gånger, då jag trodde rasen inte passade mig, men efter jag kände efter gjorde dom faktisk det… 😟

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2016-03-25 12:43
#5

#4 Kände och vågade*

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Katti
2016-03-27 13:52
#6

Jag kan känna att det är mycket lättare att hitta "fel" i mail än om någon ringer. Jag menar att säger någon något lite galet så ber man ju, utan att ens tänka på det, om ett förtydligande hur personen menade. Eller pratar vidare och det kanske visar sig att det inte alls var så som man först trodde. 

T ex så fick jag ett långt SMS härom dagen, från en som var intresserad av valp. Jag reagerade på att de ville ha en kompis till sin hund (och inte hade skrivit om någon annan anledning i detta inledande SMS). Det kändes väl inte som om det var bästa anledningen att skaffa hund. Lite som om den de hade var ensam mycket och de ville ha en till för att lätta sitt samvete… Hur som helst så svarade jag och de kom hit och hälsade på. Det visade sig att de hade jättehöga ambitioner med både nuvarande hund och valp. Hon kunde ha hundarna med på jobbet, så det känns som ett fullkomligt idealiskt hem för en hund. Så de kommer att köpa en av valparna 🙂.

Telefon har blivit något som används mindre och mindre (jag är likadan, så jag har full förståelse för det). Men i vissa fall är det fortfarande överlägset!

Är man rädd att störa så kan man ju alltid skicka ett SMS och fråga när det passar att man ringer!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
CayKantos
2016-03-27 13:59
#7

Haha just det! Sms är en möjlighet 😂 tack!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

NiklasTyreso
2016-04-09 17:41
#8

Parningar görs oftast på två hundar med många bra egenskaper, men inga hundar är perfekta. Det finns alltid en viss kalkylerad risk i alla parningar, även om man försöker minska sannolikheten för problem bland valparna. Är du väldigt kunnig kan du ställa känsliga frågor som uppfödaren säkert kan svara på skriftligt men inte vill se utklippt ur sitt sammanhang och vidareskickat till olika web-forum där drevet kan gå. Muntliga frågor gör nog uppfödarna mer vänligt inställda.

Upp till toppen
Annons: