Annons:
Etikettvalparna
Läst 4018 ggr
Mysisa
2/9/16, 9:54 PM

ställa ut en hund i familjen när man har valpkull hemma?

Jag hade tänkt ställa ut en eller två hundar i vår. Men kollade datum nu och det ser ut som att jag kommer ha valpar hemma på ca 10 dagar då utställningen är. Mamma hunden och valparna kommer självklart lämnas hemma med en familjemedlem som har uppsikt. Men är det så smart att gå med unghundarna på utställning då? Jag tänker på smittorisken. De andra hundarna i flocken får självklart inte träffa så unga valpar men dom lever ju ändå i samma hus. Hur gör ni andra med utställningar när ni har valpar? Min magkänsla säger att jag borde stanna hemma men jag kanske bara är hönsig?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
evecta
2/13/16, 5:51 AM
#1

Jag ville varit rädd för smittorisken.

Evecta's Kennel
Pyreneisk Mastiff
www.evecta.net

Pytteliten
2/14/16, 8:42 PM
#2

Väldigt många tävlar med andra hundar fast man har valpkull hemma . Jag skulle dock absolut avstå!

Vattnadal
2/19/16, 12:49 PM
#3

Vi hade en valpkull inne i huset förra året, födda 10/2. v 10, dvs början av mars, körde maken ett medeldistanslopp med 8 av hundarna som bor ute.

Vi hade strikt karantän en vecka efter de kom hem, så att de ute fick hålla sig där, inte med på promenader, bara rastas i hägnet, och innehundarna fick inte vara i hägnet. Vi bytte tom kläder och skor, och tvättade händerna, då en av de tävlande hundarna fick någon magsjuka och var hängig dagen efter loppet. 

Vi testade för giardia, och då det var negativt, smög vi ihop dem lite sakta igen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mysisa
2/19/16, 9:57 PM
#4

Tack för svar, möjligt att jag är "hönsig" men jag verkar inte vara den enda iaf :) Jag hade verkligen hoppats på att kunna ställa ut iaf en av de yngre nu i vår. Den som jag helst vill ställa ut har tack o lov en underbar hundvakt som gärna ställer upp veckor i sträck om det behövs så en av hundarna kommer nog få åka på utställningar ändå trots valpar hemma

minavitas.wix.com/kennel

Taxelina1
2/29/16, 7:14 PM
#5

Jag skulle nog vara lite försiktig. Du är klok som funderar över hur du ska göra i alla fall😉Domaren går ju från hundmun till hundmun. En del hundägare är inte så noga räknade att dom håller sej hemma om hunden varit sjuk innan.

Finns det inte andra utställningar du kan ta när valparna är äldre eller levererade🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Changrila
3/7/16, 5:24 PM
#6

Jag skulle inte ställt ut eller tävlat någon hund om det fanns småvalpar i huset.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Paxxa
4/10/16, 2:21 PM
#7

Jag skulle kunna ställa ut. De vuxna hundarna går ju inte med valparna och så byter vi kläder och spritar händer/armar när vi går mellan de vuxna hundarna och valparna.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Upp till toppen
Annons: