Annons:
Etikettavelsdjuren
Läst 3688 ggr
Totte_N92
2016-01-29 23:55

Skaffa valpar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har en chihuahua och hon är 8 månader och ska när hon blir äldre para henne med min andra hund som är powder puff och chihuahua han är 1 år gammal och vill veta hur det gick för er som har parat era hundar och vad jag ska tänka på och vad som ska skaffas in om man får valpar :)

Annons:
thea_thea
2016-01-29 23:56
#1

Varför ska du para? 🤔

Totte_N92
2016-01-30 00:03
#2

jag vill ha valp med min 1 åriga hund det är inte hundra procent att det blir men vill vara förbered då jag är ny och vill läsa på om det :) och vill skaffa valp/valpar :)

[AnimeV4]
2016-01-30 00:09
#3

Följer denna.

thea_thea
2016-01-30 00:11
#4

#2 Hon måste vara minst 1,5 år, men jag skulle vänta till minst 3 för att hon ska mogna och hinna hälsokollas.

#3 Du vet att det finns en bokmärkesfuntion?🙂

vallhund
2016-01-30 12:47
#5

Börja med att gå SKK´s uppfödarutbildning.

Rådgör med tikens uppfödare om huruvida tiken är lämplig att gå i avel, hen kan även hjälpa dig att välja lämplig hanhund, om nu din tik visar sig vara av bra avelsmaterial efter att den blivit 18 månader.

Meritera tiken, typ utställning, agility, annat. Gå BPH med henne samt genomför de hälsoundersökningar som rekommenderas av SKK o samt rasklubben o http://chihuahua.ifokus.se/
 

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2016-01-30 13:04
#6

Att vilja ha valp efter sin hund, eller att vilja skaffa valp/valpar är ungefär de sämsta skälen som finns för att skaffa valpar, oavsett ren eller blandras.

Har du råd med ett akut snitt på jourtid? Är du beredd på att mista såväl tik som valpar pga t ex valpningskomplikationer?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Taxelina1
2016-02-02 19:59
#7

Det är nog allas dröm att få en egen kull.

Men det är nog inte alla som förstått konsekvenserna. Du vill behålla en valp efter din tik…vilket jag förstår. Men det är en ny individ och du får liksom inte en kopia av modern.

Och det "Vallhund" skriver är vanligare än man tror.

När man sedan säljer de andra valparna, så har man tre års uppfödaransvar vilket visar att du som uppfödare har ett ansvar om något skulle uppkomma någon sjukdom eller annat.

Man blir absolut inte rik av en kull heller. Foder kostar skjortan. Tiken ska ha mat och det går åt mer än vanligt. När valparna är runt 3 veckor börjar dom lite smått att gå över till fast föda dom också.

Hörde ett skräckexempel där tikägaren lät valparna dia tiken fram till 8 veckors ålder. Visste inte att valparna skulle ha även annat foder.

Och bara som en liten parentes. Sömnen blir minimal eftersom valparna låter dygnet runt. Kissar och bajsar på golven överallt och det luktar skit i hela lägenheten/villan🤔

Sen har jag  (personligen) lite svårt för planerad blandis parning😎

Hälsning från en stor djurvänCool

Pytteliten
2016-02-03 08:30
#8

Ta en kik på Blocket och andra annonssidor så ser du hur många liknande valpar det finns och du kommer väldigt snart inse att det finns betydligt fler små blandrasvalpar än det finns hem för. Jag skulle säga att goda hem är mycket svåra att hitta. Bra valpköpare har en tendens att välja bra uppfödare (d v s genomtänkt avel med renrasiga meriterade och testade föräldrar!) ☝️.

En sak jag har lagt märke till är att i annonser där valpar som är 2-4 månader gamla säljs är chihuahuablandisar och amstaffmixar oerhört starkt överrepresenterade. "Coola" innehundar som man köper på impuls utan att ha tänkt efter om man faktiskt har möjlighet att ha valp/hund…

Upp till toppen
Annons: