Annons:
Etikettvalpköpare-och-fodervärdar
Läst 4323 ggr
[AnimeV4]
2016-01-05 21:42

Nervositet inför valpletandet.

Hej! Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa valp. Vi har läst runt på SKK och bestämde oss i slutändan för en chihuahua. Vi vill ha en korthårig hane och har till och med önskemål om färger, fastän hälsan självklart går först!

Vi kommer att vara aktiva med generösa promenader och prova på många olika aktiviteter såsom lydnad, tricks och agility. Allting lär provas minst två gånger, så att vi verkligen inte missar någonting. Vi är idag inte intresserade av tävling, men vill gärna ställa ut för att få ett omdöme på hunden.

Min sambo läser just nu en ettårig vuxenutbildning inom byggnadsplåtslageri fram till juni. Därefter kommer han antingen fortsätta med en till ettårig utbildning (+sitt jobb på helgerna) om han inte kommer ut som lärling (inget körkort). Fungerar inte detta så kommer han att fortsätta jobba på McDonald's där han är fast anställd (säker inkomst!) och ta körkort tills han kan bli lärling hos ett företag.

Han studerar med studiebidrag + jobbar helg nu och väntar även på svar på sin ansökan om studielån för de sista 5 månaderna av utbildningen. Lånet skulle betalas av inom max 5 år enligt CSN, men det skulle gå betydligt snabbare via jobbet samtidigt som vi skulle ha råd med hunden, även om den behöver till veterinären. Vi har det inte så att vi precis har råd, utan tänker oss för gällande oväntade händelser!

För min del studerar jag klart mitt sista år (läser om) på gymnasiet. Jag ska sedan flytta ner hit på heltid och kommer då att läsa lite ämnen som jag var tvungen att prioritera bort under utbildningen. Jag kommer att läsa 50% och hemifrån (skola 10 minuter bort) tidigast våren 2017, så det är jag som kommer att vara hemma med valpen som vi planerar att få hem nu till sommaren/hösten. Även om jag skulle behöva vara borta kortare stunder är det alltid någon hemma här. Jag kommer som mest att jobba 4 timmar, så valpen kommer inte att vara ensam längre än så när den blivit äldre. Och mycket mycket sällan helt ensam. Alla i familjen är med på att vi ska skaffa valp.

Vi håller på att räkna och planera och fixa och kommer inte att skaffa hund om det uppstår ekonomiska problem! Vi är villiga att åka mellan Skåne och upp till Stockholm för valpen. Vi kikar runt på uppfödare via köpahund.se och läser på om olika uppfödare. Vi har börjat hitta lovande uppfödare och tänkte snart börja höra av oss. Där har vi dock ett problem. Vi är så nervösa över att de ska anse att vi är oseriösa eller helt galna som ens hörde av oss, därav min långa beskrivning. Vad tycker ni? Låter det som ett hållbart tänkande eller är vi helt ute och cyklar? Jag är medveten om att uppfödaren vet bäst för valpen, så om de skulle välja bort oss är det av goda anledningar.

Mvh PuffBuck

Annons:
vallhund
2016-01-05 22:43
#1

Det låter väldigt genomtänkt. Tänkte tipsa dig om http://chihuahua.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AnimeV4]
2016-01-05 22:52
#2

#1 Skönt att höra! Tack för svaret. Jag är redan och flänger där, men var lite nyfiken på att höra uppfödares åsikter eftersom jag har dålig koll på vad ni bedömer/går efter. Jag gissar på att det är syfte, ekonomi och hur man löser dagarna.

Jag ska lägga tråden på Chihuahua också :)

vallhund
2016-01-06 01:05
#3

En bra början är att läsa på ordentligt om rasen, ev oxå gå med i rasklubben. vavvor har vad jag vet bara krav på patellaundersökning före parning. Läs noga på rasklubbens hemsida allt om att köpa vavva, allt som står under rubriken "avel" läs oxå "RAS" dokumentet.

Även små hundar bör ha en bra mentalitet, kolla efter uppfödare som gjort MH eller BPH på avelshundarna.

Gå på utställningar o träffa en massa hundar o en massa ägare o prata hund, alla älskar att berätta om sin ras.

Lycka till o återkom gärna med frågar, inte för att jag kan något om rasen, utan mer allmänna frågor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AnimeV4]
2016-01-06 01:15
#4

Jag har läst noga på SKK, uppfödarsidor, Chihuahuacirkeln (rasklubben), köpahund.se, iFokus och lite under RAS också. Jag ska fortsätta läsa på både om rasen och allmänt tills det är dags (och även efter det).

Finns testerna registrerade någonstans? Jag vet att man brukar ha med rekommenderad röntgen i hunddatan, men jag har lite svårt att förstå den informationen samt bedöma utifrån den.

Jag vet också att ögonlysning och röntgen av knäskålarna rekommenderas till valpköpare och det skulle jag vilja göra för min egen, hunden och uppfödarens skull. Därmed vill jag även göra BPH och MH-test.

Jag har lite svårt med möjligheten till både utställning och att träffa hundägare, så det vet jag inte om det blir något med.

Tack!

vallhund
2016-01-06 14:03
#5

Du verkar på god väg att bli en seriös uppfödares drömvalpköpare.

Röntgenresultat höfter HD skall vara A eller B.  Armbågar ED skall vara UA. Patellagraderna har jag inte koll på. Ej heller ögonspegling.

På genetica.se kunde man tidigare hitta spindeldiagram för olika rasers önskvärda o faktiska MH resultat, nu hittar jag bara http://genetica.nummerett.se/index.php/laeshoernan samt efter lite letande http://www.rasdata.nu/

Alla av SKK avlästa HD/ED resultat syns i hunddata, likaså alla siffror erhållna på MH

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AnimeV4]
2016-01-06 14:59
#6

#5 Wow, nu blev jag peppad! Jag ska kika igenom det på tänkta uppfödares hundar (föräldradjuren) som lär få "min" kull och se hur det ser ut med röntgen m.m. Och så tänkte jag börja höra av mig. Jag tänkte höra av mig till flera så att de har mig i åtanke om uppfödare 1 inte skulle vara något för mig, dvs om vi inte klickar osv.

När brukar det vara okej att träffas första gången och hur många besök kan jag förvänta mig är okej? Min plan är ett första besök för att uppfödaren ska få en bild av mig och sambo. Sedan vill man ju såklart träffa valparna innan den gången man ska hämta den man valt, om det nu ens blir någon hane i den kullen ;)

Jag ska kika på resultaten. Det låter spännande!

Visst kan man anta att seriösa uppfödare både följer rekommendationer om röntgen, samt skriver in det? Jag vill inte låta skeptisk, men jag undrar om man kan veta om det förekommer fusk med sådant, som känns jätteviktigt? Vad innebär A eller B?

Annons:
[AnimeV4]
2016-01-06 15:06
#7

Sambo fick förresten sitt studielån beviljat så det är bestämt! Nu saknas bara hunden 😃

vallhund
2016-01-06 16:18
#8

HD graderas från A till E, A är så perfekt det bara kan bli, B är normala höfter, C är lite dålig led, vinkeln kan vara någon grad fel. Om en hund är omusklad när den röntgas o får C så kan den vid omröntgen få B. E är så uselt det bara kan bli.

Välj ut 2 - 3 uppfödare du tror kan vara vad du söker efter, det går hur bra som helst för de flesta uppfödare att blivande valpspekulanter kommer på besök/fika/prata hund, lära känna tiken innan hon blir parad. Hur ofta besöka innan hämtning? Tja, 1 till 3 ggr kanske? Var öppen med att du undersöker fler uppfödare. Men börja med mail/telefonkontakt.

Eftersom det är eran första hund o ni vill att hundägandet skall bli så optimalt som bara är möjligt är det viktigt att hitta en uppfödare som ni har förtroende för o som ni känner er trygga med, välj helst någon med gedigen erfarenhet av rasen, som värnar om dess hälsa o mentalitet.
Visst, det låter som floskler o tyvärr är det just bara det för väldigt många. Problemet med raser som blivit populära är att det avlas alldeles för många individer o många av avelsdjuren borde aldrig gått i avel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AnimeV4]
2016-01-06 17:29
#9

Tack för bra info! Det var något helt nytt. Då antar jag att man bör kolla på de valpar vars föräldrar har minst B, om man nu ska vara så petig? Fast jag tror inte heller att en seriös uppfödare ens avlar på något lägre, men det tycker jag att man själv också bör kika på.

Ja, det låter som ett rimligt antal. De är antagligen vana vid att blivande valpägare ser sig för. Vad bör man titta på hos tiken? Vi vill ha en modig hanhund som vågar pröva saker och som inte är försiktig som vissa säkert kan vara. Vi är inte direkt kräsna, men det står faktiskt i rasstandarden att chihuahuan ska vara modig och det är det vi söker! Ska vi då utgå ifrån att mamman ska vara likadan? När vi ska välja valp så ska vi satsa på den utåtriktade och lite modigare hanen, men eftersom det ibland är svårt att döma ska vi såklart även fråga uppfödaren om hur han är annars (och vara noga med önskemålen).

Det du säger är det vi har tänkt gå på seriöst och inte bli förblindade av hur söta valparna kan vara. Det viktigaste känns som en god kontakt med uppfödaren och friska valpar, så det är vi noga med. Det finns väldigt många annonser på just chihuahuavalpar så vi ska vara extra försiktiga med hur vi väljer.

En av uppfödarna vi kikade på hade en väldigt hög inavelsgrad på en ganska ny kull. Hur bör man tänka kring det? SKK rekommenderar max 2,5% men denna låg på över 6%. Vi känner att vi inte ens vill att det ska överstiga 0,9% även om vi helst vill ha 0%. Kan en väldigt hög inavelsgrad indikera på en oseriös uppfödare eller är det sånt som händer ibland? Hur ska man tänka där? Är viss inavelsgrad okej? 🤔

Katti
2016-01-14 23:01
#10

Små raser brukar inte röntgas, där är det istället ofta patellaundersökning som gäller, vilket det är på chihuahua. 

När det gäller inavelsgrad så är det, hur konstigt det än låter, viktigare på raser där det finns litet avelsmaterial. Då är det svårt att hitta något obesläktat i nästa led (vilket man ju inte behöver tänka på som valpköpare utan avelsplaner, men definitivt som uppfödare). SKK rekommenderar att man aldrig går högre än 6,25% (kusinparning). Jag tycker att man kan fråga en uppfödare varför man valt en kombination med hög inavelskoefficient, men inte vara dömande innan man hört svaret. Det kan mycket väl finnas en bra anledning!

Lycka till med era planer!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Mysisa
2016-01-15 01:03
#11

Hade du varit intresserad av min ras så hade du mer än gärna fått komma och titta på valpar hos mig baserat på den informationen du ger här iaf :) På mindre raser som chihuahuan är det väldigt sällan man röntgar hundar då det väldigt sällan är såna fel på så små hundar. Som Katti säger så kollar vi patellan istället. Är föräldradjuren patella kollade så är uppfödaren skyldig att informera valpköparen hur resultatet ser ut, finns tom en liten ruta på köpekontraktet om det numera. Du bör även ha koll på om föräldrarna har alla tänder i munnen och hur deras tandstatus i övrigt ser ut. Tyvärr väldigt vanligt att små hundar har kassa tänder, kan bli dyrt för dig att fixa tänderna på din valp om den har dåliga tandgener. Ju lägre inavelsgrad desto bättre om man tänker till hela populationen. En inavelsgrad på 6% behöver inte betyda något dåligt alls för den enskilda valpen. Om alla valpkullar låg så högt eller högre skulle det vara förödande för vilken ras som helst men nån enstaka kull här och där "gör inte så mycket" i det stora hela hos en så stor ras som chihuahuan. Jag personligen som föder upp en ras med mycket liten avelsbas är allergisk mot så hög inavelsgrad men en uppfödare som väljer att göra en sån kombination har säkert en bra anledning, fråga om du är fundersam

minavitas.wix.com/kennel

[AnimeV4]
2016-01-15 13:18
#12

#10 och #11 Ojsan, jag fick det visst fel! Man känner alltså på knäskålarna och ser om de hoppar/kan tryckas ur position? Läste på vovve.net

Men chihuahuan är ju knappast en ras med få individer, tänkte jag. Vad kan då anledningen vara? Att det är superduperjättebra individer som främjar aveln såpass mycket, kanske? :)

Jag har faktiskt kikat på Prazsky krysarik och kan faktiskt fortfarande vara intresserad. Det var troligtvis jaktinstinkterna och kanske även vakten som gick bort. Jag har lite svårt att peka ut skillnaderna i rasstandarden på den och chihuahuan, men det kan helt klart vara av intresse om jag får mig en uppfattning! Vart har du din kennel? 😊

Tack för bra svar, båda två! 🌺

Hörde av mig till tre chihuahuauppfödare förresten, men har bara fått svar ifrån en. De har väl annat för sig, men man blir lite nojig! Jag ska helt klart ta mig en närmare titt på Prazsky krysarik! Slarvjag 🤐

vallhund
2016-01-15 14:29
#13

#12 Har du hittat till den här sidan?

https://rathunters.wordpress.com/category/om-rathunters/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[AnimeV4]
2016-01-15 15:45
#14

#13 Nej, det har jag inte förrän nu. Läser! Tack :)

Mysisa
2016-01-25 23:59
#15

#12 Förlåt för sent svar, jag är inte inne här så ofta :) Jakten hos prazskyn är inte så utpräglad. Då det är en råttjägare så är det inte alls samma sak som att ha en mer traditionell jakthund, mina skulle tex lerig få för sig att dra efter vilt. Utan är mer som en katt, hör prassel i busken och kilar nyfiket dit för att titta. Jag kan för lite om chihuahuan för att beskriva olikheter/likheter mellan raserna. Ser att du redan fått en superbra länk till rathunters, mycket bra läsning där inte bara gällande min ras utan avel och genetik i stort. Jag finns i Hallstahammar som ligger i Västmanland , du är jätte välkommen att kika på min hemsida, minavitas.wix.com/kennel

minavitas.wix.com/kennel

[AnimeV4]
2016-01-26 15:57
#16

#15 Tyvärr tycker jag nog att det finns för lite att titta på eftersom rasen är ovanlig, så jag har börjat kika på en som också är ovanlig, men som jag tycker mig se mer om. English toy terriern :)

Tusen tack ändå! Jag önskar dig all lycka och kommer att ha dig i tankarna, för en dag kanske det smäller ;)

Upp till toppen
Annons: