Annons:
Etikettavelsdjuren
Läst 5311 ggr
[Forest]
2015-09-14 11:52

Vad anser ni sälja fd avelshund

Hej!

Jag ser ofta omplaceringshundar som har varit i kennel och vart avelstikar/hanar. 

Hur gör ni behåller ni alla era avelshundar, nya hem genom bekanta-bekanta eller annonserar ni?  

Säljer ni dom eller letar dom nya hem genom bekanta/fd valpköpare

Annons:
starcastle
2015-09-14 12:47
#1

Jag har hittills behållt alla avelstikar som inte varit ute på foder redan från början.
Och nu sitter jag här, 8 hundar hemma, vilket är vad jag mäktar med.
Och 5 av dom är veteraner, 3 st är tonåringar.

Skulle nog behöva omvärdera det här, för att kunna hålla på med uppfödning.
Men har ju så förbaskat svårt att omplacera en älskad hund som bott här i flera år…

Mysisa
2015-09-14 13:21
#2

Min plan är att behålla alla avelstikar hemma även när dom är färdiga om dom inte redan bor hos fodervärd då får dom såklart stanna där. Hanar ska jag inte ha hemma alls är tanken, nu har jag visserligen två hanar hemma, en kastrerad sälskapshane och en tänkt till avel men han ska ut på foder när jag hittat rätt. Alla hundar som inte får stanna föralltid i mitt hem ska flytta från start. Antingen säljs eller sätts ut på foder. Idag har jag två avelstikar hemma, två sällskapshundar och en hane som letar hem. Innan sällskaps hundarna vandrat över regnbågsbron så kommer inget nytt avelsmaterial stanna i mitt hem , dom är 5 och 6 år gammla så jag hoppas på att min flock inte förändras på 10 år.

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
2015-09-14 20:50
#3

1.  8 st inte dåligt och flera lever som sällskapshundar. Men du har någon som går i avel antar jag så din kennel ännu är aktiv ? 

Hur hinner du aktivera 8 hundar? 

2. två avelstikar och två  sällskapshundar jag antar att hanen är tänkt att avlas på och ska ut på foder? du har du sen planen på 4 hundar och kanske sen flera foderhundar om någon valp i framtiden blir lovande :) 

Själv avlar jag inte har ingen kennel men nyfiken på hur folk gör med sina hundar efter aveln, jag förstår att det tar imot att säga hej då till en vän man haft flera år man kanske man inte kan spara på alla. 

Kul att ni svara :)

Katti
2015-09-14 22:54
#4

Den här diskussionen har jag haft många gånger med mig själv! Jag älskar hundar och är i själ och hjärta uppfödare, vilket innebär att det skulle kunna bli ungefär hur mycket hundar (och andra djur…) som helst här. För att alla ska må bra får jag hålla mig själv i strama tyglar 😃.

Jag har höga krav på mig själv när det gäller det liv mina djur lever, men samtidigt inser jag att jag inte kan erbjuda det ultimata hemmet för alla. Vissa hundar passar t ex bättre i en familj än i en flock. Där kan en till synes ganska passiv hund blomma ut och ta för sig! Jag har aldrig annonserat att mina pensionerade tikar omplaceras, det står inte ens på hemsidan. Men jag har ögonen öppna och kan tänka mig att låna ut vissa hundar på livstid (lånar ut för att de inte ska kunna säljas/flytta vidare). I några fall har det varit inom bekantskapskretsen, i ett fall, med en ung hund som inte kunde användas i avel, till valpspekulanter som fastnade för henne och hon för dem! Åter andra hundar flyttar aldrig härifrån!

Det här med utlån är säkert inte helt okej juridiskt sett, men dealen är att det är helt på deras villkor!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Changrila
2015-09-15 17:42
#5

Det finns ju också många som inte tar så värst många kullar :) vet tex flera uppfödare som tagit en kull, sparat en valp ur kullen, när den är 4-5 år så har den fått en kull, en valp har sparats, när den är 4-5 år så får den en kull… En uppfödare som gör så hamnar ju inte med mer än kanske 3-4 hundar hemma och det är ju inte så farligt mycket. Att uppfödare som vill föda upp mer omplacerar sina äldre tikar ser jag dock som positivt. Det finns många som vill ha bra, stabila vuxna hundar och om tiken inte "behövs" i uppfödningen så är det väl jättebra om hon kan få ett underbart hem hos någon annan.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Katti
2015-09-21 09:17
#6

Hur många hundar som är för många kan ju variera väldigt mycket. Det beror ju bland annat på rasen/raserna, hur man bor och hur mycket tid man har att spendera på hundarna. För mig är tyvärr i nuläget tre hundar max då jag är ensamstående med tre barn, inte bor optimalt samt jobbar en hel del och då behöver hundvakt. Jag har svårt att se vem som skulle passa de 15 hundar jag egentligen skulle vilja ha  när jag jobbar Skämtar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[Forest]
2015-09-21 09:32
#7

Jag ser inget fel i alls att man omplacerar sina fd avelsar hundar tvärtom många vill gärna ha en klar hund. Och är det från en kennel där hundarna fått vara med på allt möjligt så är dom vana med gå promenader,åka bil rumsrena och kanske kan ett o annat :) 

6. Förstår helt, hoppas du om några år fått lösningen på allt du önskar :)

Katti
2015-09-21 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu sammanfaller denna period riktigt bra med att jag har två pensionerade tikar (varav en är utlånad på livstid), en tvåårig avelshane och bara en tik som skulle kunna få valpar. Hon är liten och okomplicerad, så hon kan säkert få ha en eventuell kull hos min mamma. Då det är dotterns agilityhund misstänker jag att mormor skulle få se sitt barnbarn en hel del under den tiden också 👍. 

Till sommaren flyttar vi till större och bättre (om än inte helt optimalt enligt mina preferenser!). Då kommer jag heller inte längre vara ensamstående, så allt blir definitivt lättare 🙂.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Forest]
2015-09-21 09:58
#9

8 Låter som mycket bra plan och lösning. Jätte fin bild otroligt sött team ❤️

Vattnadal
2015-09-21 13:33
#10

Vi har 14 hundar idag. 2 gamla pensionärer som bor inne, en golden som bor inne, dessa 3 är väl sällskapshundar, går promenaqder, hänger med oss och myser. Övriga hundar bor ute i hundgårdar. Det handlar om polarhundar, siberian husky och grönlandshund, som vi kör drag med, ställer ut och avlar när vi behöver fylla på med hundar i tävlingsspannet själva.
På hansidan har vi en 10 år gammal kastrat som precis gjort sin sista tävlingssäsong. 2 hanar varav den ena är snygg med inte längre duger till långdistans, bara medel eller sprint. Den andra är för stor för utställning, både för stor och lite för galen för avel, ingen idé att ställa pga mankhöjden, men jobbar som tusan och blir aldrig trött, perfekt att tävla med. På tiksidan har vi en 8-årig husky som vi tävlar och ställer, hennes 3 döttrar som vi tävlar och ställer. En av dem fick en kull i vintras, där vi har sparat 2 döttrar som vi hittills har hunnit ställa lite och har börjat köra in. Hittills har vi lånat in hanar till avel, då vi har så få att de är för nära släkt med våra tikar.
Sen har vi en grönlandstik som ska få valpar snart. Där blir en dotter kvar. Även dem tävlar vi i drag och ställer ut.

Det smidiga med polarhundar är att de helst bor ute, även om de flesta av dem uppskattar att komma in och mysa nån kväll då och då, en del av dem gillar att sova i sängen med oss till och med. Vi släpper dem i ett stort rasthägn dagligen, så de kan springa och härja. På hösten när det blir under 12 grader börjar vi dragträningen. Vi kör 3-4 dagar i veckan, mer om det ska tävlas på allvar. Alla hundar kommer då ut och får sin motion samtidigt. 

Vi har hittills behållit alla pensionärer, de flyttar oftast in när de inte hänger med på träningar på allvar längre. Dyker rätt hem upp kan vi omplacera en hund, men vi är ruggigt kräsna då för många är på tok för hårda mot sina hundar i onödan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Taxelina1
2015-09-24 09:37
#11

Vi har låtit pensionären flytta till någon bekanta där man håller kontakt. Skulle aldrig lämna ut mina ögonstenar till okänt folk. Jag menar på att den äldre tiken kan få en fin ålderdom som ensam hund hos ett par där den får all uppmärksamhet och mycket motion och ingen konkurans från dom andra vovvarna🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

[HundochKatt]
2015-10-01 10:24
#12

När jag var uppfödare så behöll jag pensionerade avelshundar. De (2 st) jag placerade om var oftast unga hundar som inte fungerade på ett eller annat sätt i flocken.

Lena129
2015-10-04 07:49
#13

Jag placerar om de som går ur aveln. Inte alla men de flesta eftersom jag inte vill ha mer än max 4 hundar hemma. Att aktivera så många hundar individuellt tar redan det mycket tid. Mina omplacerade avelshundar har fått nya och fantastiska liv. Äntligen får dom vara någons absoluta kung eller drottning. Dom njuter så tydligt! Deras nya familjer blir min nya utvidgade familj så kontakten släpps inte. I något fall har det varit en bekant i de flesta fall inte. Det har ändå slagit otroligt väl ut. Men det tog mig många år att inse att mina hundar kan få det bättre någon annanstans än hos mig.

//

Lena

Annons:
Upp till toppen
Annons: