Annons:
Etikettdräktighet-och-förlossning
Läst 7925 ggr
russin
7/9/15, 11:52 AM

Hoppas på dräktig tik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det i stort sett 8 år sedan jag hade en kull (jösses vad tiden går) och jag bytt ras sedan dess. Hade hoppats på att få min första heelerkull förra året, men den tiken (Mini) gick tom och blev sedemera väldigt sjuk pga fransk hjärtmask så hon kommer nog troligtvis aldrig att gå i avel om inte hennes lungor mirakulöst skulle läkas (hon har troligtvis kroniska skador på lungorna).

I vintras prövade vi min andra tik (Polly) med en hane, men den kunde dra åt skogen enligt henne🤐 så då blev det inget. Nu däremot har jag haft en annan hane på hemmaplan en tid och se där ja, hon fattade tycke för honom och parningar blev det. Nu har det gått två veckor sedan första parningen och om några veckor får jag se om det verkar bli något eller inte - jag hoppas på tur denna gång 🙂

Om hon blivit dräktig, så är det en kombo jag tror kommer bli riktigt bra. Friska, sunda och trevliga föräldrar. Tiken med mycket motor och vilja och ork både mentalt och fysiskt och hanen är en lite lugnare typ med alla tassarna stadigt på jorden och världens kelgris. Båda skottfasta och miljösäkra vad gäller diverse konstigheter och båda har stor samarbetsvilja och förighet - så jag är sååå sugen på på att det ska ha tagit sig😃 Han är dessutom pappa till min andra tik, så det känns extra roligt när hon nu inte kommer gå i avel ❤️

Vilopaus i soffan

Annons:
Cahira
7/13/15, 7:05 AM
#1

Håller tummarna massor!!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
7/19/15, 1:45 PM
#2

Nu har det gått 3 veckor sen parning och Polly som kan gå genom eld för mat gick nu över en natt till att vägra all mat (jag råutfodrar), förutom torkat hjärta - så något händer allt i kroppen på henne 🙂 Igår käkade hon lite torrisar (jag lite Orijen och Acana hemma som godis) men icke idag. Bara lite torkat hjärta går ner.

Få se om hon luras eller inte 😃

Cahira
7/20/15, 12:43 AM
#3

Kom igen Polly!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Taxelina1
7/21/15, 9:36 AM
#4

Tiden stämmer bra. Dom brukar må lite illa när fosterblåsorna fäster.

Lycka till…hoppas du har en fin liten kull på g nu🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

russin
7/21/15, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 - jodå, tuttarna har börjat få lite hallonfärg och är större än vanligt så nog är hon dräktig allt ❤️ Hon har väldigt svårt med mat även om hon inte kräkts någon gång. Det enda hon vill ha är mina hemmatorkade grishjärtan, men det går inte att leva på hur länge som helst 😃 Hon som annars är ett matvrak av stora mått, så jag hoppas matlusten återvänder snart - det är trögt att se henne peta i matskålen för att få i sig lite kokt nötkött och spad, som jag blandat in i det färska hon annars äter. Inte ens rå vom duger och det är ovanligt. Hon börjar tunna ut lite, men det ska förhoppningsvis vända snart med matglädjen. Får försöka lura henne med lite godissök på gräsmattan senare idag och se om hon kan få i sig lite torrisar som jag har som godis ibland 🙂

Egentligen är det 4 veckor imorgon om jag räknar från första parningen, men då det blev parning över 5 dagar så finns det ett litet spann där. Mer troligt att det "tog" sig lite senare under dom dagarna🙂 Men jag är i stort sett helt säker nu på att hon är dräktig, för förutom stor skillnad på spenarna så är hon även så annorlunda i sitt sätt - lugn ute, vilket denna tokiga hund sällan är annars. Matledan och bara vill vara nära matte heeela tiden och mer surtant mot "storasyrran" och andra hundar. Spännande tider dom närmaste 5 veckorna 😂

Dagens bild - vila sig i form

Amandla
7/21/15, 3:39 PM
#6

Håller tummarna för att det är fina bebisar i den magen, det verkar lovande! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Taxelina1
7/21/15, 4:14 PM
#7

#5 Visst ser hon dräktig ut🙂

Senaste tiken ville inte äta…urk och fy för mat. Sen började hon äta på eftermiddan. Efter det gick illamåendet över. Sista 2 veckorna har hon haft fri tillgång på grund av att hon var så stinn. Får ju inte plats för många bitar åt gången.

I natt fick hon sin kull på 7 valpisar. Och nu äter hon🙂

Första dygnet efter valpning är jag försiktig med att ge tiken för mycket mat. Oftast har dom fått i sej flera efterbörder eftersom man inte hinner med att ta dom. Hon fick i sej 5 st. Det är mycket nyttigt i en efterbörd så det går ingen nöd på tiken. Risken är ju att dom i stället blir dåliga i magen. Så jag brukar ligga lite lågt med maten.

Hälsning från en stor djurvänCool

russin
7/21/15, 5:06 PM
#8

#7 - jo där är jag samma med maten efter förlossning. Mjölkproduktionen är ändå väldigt låg första dagarna, så efter intag av efterbörd behövs ytterst lite mat i några dagar. Vad gäller sista tiden så är fri tillgång inget alternativ här, för då kommer min andra hund rulla fram😃 men då jag är hemma, så kommer hon få äta det som behövs när det behövs. Nu kommer dock tiden med att få se en mage börja växa - mysigt🙂

Cahira
7/21/15, 7:22 PM
#9

Ååh lovande! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Taxelina1
7/24/15, 7:47 PM
#10

Lycka till med din tik nu. Finns inget mysigare än att lägga handen över magen och känna en liten tass eller annat under handlatan🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

russin
7/24/15, 8:12 PM
#11

Tack - bara så jäkla pyssligt med maten. Fick henne igår kväll att äta en hel måltid och likaså i morse efter en hel del tvekan, men ikväll är det stopp igen. Nåja, hon svälter inte ihjäl efter bara en vecka med yttepytteite i magen 🙂 Det ska väl komma igång framöver, men det känns så ovanligt då hon annars ääälskar mat😃 Äh, jag kommer ihåg mig själv - jag åt knappt alls själv mellan månad 3-5 och fick skäll för det, men födde ändå ett välskapt barn 😉

Nu bara många långa veckor kvar - men nu kommer den mysiga biten att se magen börja växa ❤️ Den pga brist på föda insjunkna magen har sista dagarna börjat fyllas ut lite och det kan inte bero på mat…

russin
7/28/15, 8:24 PM
#12

Äntligen har Polly efter 1,5 vecka med ingen matlust alls, börjar äta nästan normalt igen. Pigg, glad och busig men sover mer och är framförallt lugnare än vanligt ute - dock mer purken på främmande hundar. Mycket händer i kroppen nu och midjan försvann och den uppdragna magen har blivit en liten putmage istället. Nu kommer veckorna där magen kommer börja växa på sig mer och mer 🙂❤️

Cahira
7/28/15, 8:35 PM
#13

Ååååhhh!!!!! JAG DÖÖÖR!!! 😍 Mr Mini och Polly sitting in a tree… making P-U-P-P-I-E-S!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
russin
7/28/15, 11:09 PM
#14

Hahahaha Mr Mini. Visserligen är Albert Minis pappa, men ändå 😃

Men nu är det i alla fall säkert - Polly är 100% dräktig. Nu kommer veckorna när jag inte kan låta bli att gosa med magen😂

Cahira
7/29/15, 1:52 AM
#15

Ja mr Mini, visste inte vad han hette så fick ju komma på NÅNTING iallafall! 😂

Ååååh dräktigmaaaageeee! Bästa som finns tillsammans med att höra bebisljuden i valplådan! 😍

Jag vill bli uppfödare NUUUU! Jag har väntat 22 år redan! 🤦‍♂️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
7/29/15, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

5 veckor idag från första parning och midjan försvann hux flux på bara några dagar 🙂❤️

Cahira
7/29/15, 10:54 PM
#17

😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
7/30/15, 3:27 PM
#18

Mysmage 😘


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
russin
8/11/15, 11:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu börjar pälsen på magen fällas och i kvällsljus med lampa syns det extra mycket.

2-2,5 vecka kvar 🙂

Pigg, glad och har badat som en tok nu när vi under 6 dagar varit på en kompis ö - underbart skönt för både hundarna och oss människor. Vi brukar åka ett tag varje sommar dit. Dock alltid skönt att komma hem och vi sov extra gott i min vanliga säng i natt😃

Amandla
8/11/15, 6:12 PM
#20

Snart börjar nedräkningen på allvar 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Cahira
8/12/15, 4:43 AM
#21

Åh vad tiden går, så spännande! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Taxelina1
8/12/15, 5:52 PM
#22

Oj, nu syns det verkligen att hon ska ha smått. Har inte varit här inne på några veckor. Nu går det undan🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

russin
8/12/15, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#23

Det är bara Polly själv som inte bryr sig än - vad är en mage liksom mer än att det är  lite baktungt när man ska hoppa omkring, bada, simma och kuta i skogen😃

Nåja, klart mycket lugnare har hon blivit men är fortfarande busig och knasig - dock inte lika långa stunder i taget 🙂

Numera kallad för Tjocka Berta, även om hon inte är så fasligt tjock ännu - dock klart päronformad, men det hinner nog ändras sista två veckorna…..och det sparkar därinne även om det inte är hårda sparkar än, men så mysigt att hålla handen på magen och känna puttarna ❤️

Pst - en dräktighet hindrar inte en Polly från att leva livet🙂

Cahira
8/13/15, 2:59 AM
#24

Mysigt med småputtar inifrån! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: