Annons:
Etikettvalparna
Läst 6267 ggr
Vattnadal
2015-05-26 12:44

Förlorad kull

Jag är bara delägare på Ingrid (grönlandstik) till uppfödaren fått en kull på henne. Jag har kullen hos mig och får behålla en tikvalp för besväret.
Vi parade henne med en 9 årig hane, som aldrig använts i avel tidigare, parning fredag, lördag, söndag, hängning alla dagarna.
Lördagen 9 v senare föddes 2 valpar, en tik och en hane. Onsdag em hittade vi båda valparna döda, med en väldigt chockad mamma. Tiken försökte hon desperat få igång med slickanden och bett, hanen låg kall bredvid. Antingen har hon bäddat in dem för mycjket med en filt och kvävt dem, eller så har någon av de andra hundarna dödat dem. Jag var hemma, städade och märkte inget.

Vi tog bort valparna, efter att ha konstaterat att hon nog haft en timme minst på sig med dem. De grävdes ner under jasminbusken och jag spenderade ett dygn med att försöka dämpa chock och stress på Ingrid. Hon fick zylkene första kvällen, och vi var upp 2 gånger på natten så hon fick leta dem. På torsdagen gick vi 5 km i skogen, och på kvällen körde vi 8 km drag med cykel, där hon fick gå bredvid bästisen huskyn Skade (som har en kull valpar på 3 mån drygt). Vi hade gäster hemma, människor hon verkligen gillar, och nån kort stund hade hobn sin glada min på kvällen, annars sov hon mest. Ute på rastningar letade hon fortfarande valparna under styenrösen och ville in i jordkällaren där dörren står lite på glänt.
Fredagen sov vi länge, och hade mys hela förmiddagen med gäst och alla djur hemma. Vi tog en promenad på 6 km med några av våra och en av de gästande grönisarna. På kvällen kändes hon nästen helt som sig själv igen. Vi vågade därför lämna henne i hundgård med Skade på lördagen då vi var på hundutställning. Efter den gick jag 6 km med henne och några andra hundar. Hon var nu i princip helt sig själv, men kikade fortfarande under en stor sten och nosade i jordkällaren.
Söndagen körde vi 8 km med fler ekipage, och hade sedan föräldrarna på middag. Nu kunde hon gå förbi jordkällaren utan att spana där, och på kvällen lekte hon med sin röda gummiboll. Är mycket intresserad och kär i min goldentik som precis börjat löpa.

Vi ska para om henne igen vid nästa löp, och hoppas att hon kommer igång snabbt. Väntar hon till hösten hinner vi istället jaga lite cert på utställningar.

Nästa valpning blir det halm i valplådan, fast det blir lite stökigt inne av det. Vidare kommer vi inte att låta någon av de andra hundarna att få vara i rummet när inte vi är med. Vi ska helgardera oss.

Är det någon annan som har haft tik som förlorat valpar? Hur snart har de landat igen? När har de löpt nästa gång?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
vallhund
2015-05-26 13:08
#1

💔

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Katti
2015-05-27 17:18
#2

Usch vad tråkigt… Känner med både er och tiken.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Cahira
2015-06-11 00:14
#3

Beklagar.. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-06-16 11:01
#4

Beklagar - så otroligt tråkigt😕

russin
2015-06-16 13:05
#5

En fråga - var tiken vaccinerad mot herpes ? Om inte så kan det vara en idé att göra det inför nästa kull ifall det var det som var orsaken.

Signizen
2015-06-17 12:05
#6

Jätte sorgligt när tikarna förlorar sina valpar. Nästa gång ska inte FE andra hundarna vara nära valparna, som du sa. Om de andra hundarna kommer förnära kan dem börja slåss och man vet aldrig vad som händer. Hur låg valparna? Var det varmt där dem låg?

Annons:
russin
2015-06-17 12:33
#7

Missade att det stod att andra hundar kunde komma åt tiken med valpar - stor miss. En tik med valpar ska få vara själv utan att andra hundar kan störa, skada eller annat. En tik kan bli oerhört stressad om andra hundar stör, samt att andra hundar i flocken kan ha ihjäl valparna.

Vattnadal
2015-06-17 12:40
#8

Herpes tror jag inte på, då de var tjocka, varma och pigga kl 15 när jag och mamma satt vid lådan. Vi gick en promenad med de andra hundarna, sen städade jag, och var på övervåningen, så jag skulle inte ha hört mer än ett slagsmål. De andra hundarna kunde vara i rummet valplådan stod, tyvärr. Maken kom hem runt 17, och såg att de var döda då, tikvalpen försökte hon slicka och bita på för att få igång, hanvalpen låg kall bredvid.

Jag kommer inte att våga chansa igen, så i nästa kull blir det avstängt så andra hundar bara får vara med när jag är i rummet.
Tidigare kullar har Vidar varit pappa till, tycker han (kastrat) men jag kan inte svära på att han inte gjort något. Vi har även en lätt dement 12-åring hemma, som kanske skulle göra något, även om tanken inte slagit mig förrän jag såg de döda valparna.

Vi kommer även att ha halm i valplådan nästa gång, då Ingrid bäddat lite väl maniskt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Signizen
2015-06-17 12:54
#9

Jag tycker inte du ska låta de andra hundarna vara i det rummet alls. Särkilt när valparna är små. Sen kan du lägga en värmefilt under filten. Spänn filten i kanterna av valplådan. Sover du i samma rum som valparna? Skulle nämligen rekommendera det, iallafall de första dagarna så har du ju lite koll.

russin
2015-06-17 12:58
#10

#8 - andra hundar ska inte ens få vara med när du är i rummet. En tik med valpar ska få slippa andra hundar nära sina valpar tills valparna är minst 3 veckor och få ha sitt valprum och sina valpar för sig själv.  När valparna är 3 veckor eller över så kan andra hundar i familjen få börja närma sig - på tikens villkor och under uppsikt.

Det kan vara oerhört stressande för en tik med småvalpar att behöva få in andra hundar nära "boet" - oavsett hur väl hon känner dessa. Hon behöver få vara ifred.

Vattnadal
2015-06-17 16:18
#11

Värmefilt behövs inte, och jag skulle inte våga ha något sånt inne hos henne heller. Hon gräver hål i det mesta när hon bäddar. Det blir halm i valplådan nästa gång.
Vi har ju husky och grönlandshund, som de flesta låter föda ute i kojorna, vi har dem hellre inne första veckorna i alla fall.

Tikarna som haft valpar hos oss tidigare har uppskattat att ha de andra hundarna med. Tittar man på hur de lever i det vilda, så har mamma hund oftast pappa hund i närheten. Han vaktar och kommer med mat. Vidar har stannat hemma från jobbet och vaktat tidigare kullar. De andra hundarna lyssnar om tiken vill att de backar, så om det är orsaken, måste hon av någon anledning ha lämnat lådan.
Nu vet jag ju inte vad som hänt, och kommer därför inte att låta de andra vuxna hundarna vara med ändå, berikning eller ej. De kommer att få vara med om jag är med och tiken som har valpar tycker att det är OK.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lena129
2015-07-08 23:32
#12

Nja - i det vilda är det bara alfatiken som får valpar. Finns det andra hundar där, är det årsvalpar från förra året. Om det inte är alfatiken som fått valpar, har övriga i flocken rätt att bita ihjäl valparna. Dessa valpar är ett hot mot speciellt alfatikens egna valpar. Stor missuppfattning att en tik ska ha andra hundar hos sig. Våra hundar får ju liksom inte välja sin egen familj och ingå i en naturlig flock. Hos mig får andra hundar i flocken se valparna när de är ca 4 veckor. Innan dess är det stängd dörr till tiken och valparna . Senare grind. När valparna är 5 veckor kan de få komma ut till de snälla hundarna i flocken under uppsikt. Först vid 6 veckor kan valparna börja läsa av de vuxna hundarna och förstå deras språk och då är det mer fritt fram. Men ända tills valparna flyttar är de instängda i rum med mamma när jag inte är hemma. Skulle aldrig drömma om att lämna valpar med övriga flocken. Vad som helst kan ju hända. Dessutom skulle jag inte ha kontroll över vad valparna råkade ut för vilket jag tycker att jag som uppfödare ska ha.

//

Lena

russin
2015-07-09 11:43
#13

Jag känner folk som föder upp siberian husky och dom skulle aldrig låta en tik med valpar gå tillsammans med andra hundar. Det kan finnas hundar i hägn bredvid när mor och valpar flyttar ut från huset, men aldrig tillsammans när valparna är små och aldrig utan uppsikt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: