Annons:
Etikettlite-allt-möjligt
Läst 5561 ggr
Lexie82
2015-05-15 13:46

Avla hane?

Jag har en renrasig hane som jag nyligen tagit över. Jag började fundera över om jag någon gång i framtiden skulle vilja para honom med en tik. Det är ingenting jag har några planer på att göra än, om ens nånsin, men jag undrar ändå lite.

Vad bör man tänka på före parning? Jag vet att det är ganska många undersökningar och sånt man bör göra på en tik innan, men vad bör man göra med en hane? Kan man kolla hälsa bakåt i leden, och hur gör man det i så fall?

Annons:
Lexie82
2015-05-15 13:50
#1

Jag undrar även hur man går till väga om man vill erbjuda sin hane till avel. Jag har förstått det som så att det brukar vara tikägaren som söker hane, men vart brukar det göras? Och vad brukar hamna på ägaren av hane i form av ansvar och kostnad?

Mysisa
2015-05-15 19:15
#2

Du ska göra samma undersökningar på en hane som på en tik.
Med stamtavlan kan du kolla upp hur hälsan ser ut bakåt i leden. Avelsdata på skk är ett bra redskap då, tyvärr så syns inte allt där o det som inte syns kan man bara hoppas på att ägare varit ärliga med o tex avelsspärrat sin hund (om det är nåt fel som det bör göras på alltså)
För att göra honom attraktiv för tikägare så bör du ställa ut och meritera i en rasanpassad gren, en snygg frisk och atletisk hane är vad de flesta letar efter.

Går du med i rasklubben så borde du kunna annonsera ut honom där, annars blocket eller facebook grupp för rasen.
När jag valde hane till min tik så letade jag igenom hela avelsdata efter hanar. Kollade upp alla hanar som verkade intressanta bakåt i leden på en tjeckisk sida, i min ras boniteras alla avelsdjur i hemlandet och då finns bild, höjd, vikt m.m att tillgå på internet. De hanarna som föll mig i smaken gjorde jag en provparning med för att se så att inavelsgraden inte skulle bli för hög tre månader efter att jag hittat "den perfekta" hanen så träffade jag honom första gången och ca ett år senare blev det parning. Har du en tillräckligt bra hane behöver du alltså inte annonsera ;)

Kostnader står tikägaren för. Du har rätt att begära en språngavgift och en avgift per levande valp vilka summor det gäller beror på hur bra hane du har om ni inte har ett standard pris i rasen som alla följer oavsett kvalite på avelsdjuret

minavitas.wix.com/kennel

Lexie82
2015-05-15 20:07
#3

Vilka är undersökningarna man bör göra då? Och hur långt före avelstillfället ska det göras?

Jag förstår att en hane blir mer attraktiv om han blivit ställd eller tävlat och placerat sig bra, men är det en nödvändighet? Många avlar ju rena sällskapshundar.

Mysisa
2015-05-15 21:50
#4

#3
Det beror helt och hållet på vilken ras det är du har större raser HD/ED röntgas vanligtvis mindre raser patella kollas och ögonlyses eller väl mest standard. men så finns det rasbundna saker som man bör kolla upp, alla tester ska göras i god tid innan parning, har du tex en schäfer är det ingen som kommer vilja låna din hane om inte röntgen är gjord har han tex HD E så får inte avkommorna registreras därför måste avelsdjuren vara kollade.
Alla raser har inte såna registreringskrav, så det måste du kolla upp innan du ens tänker tanken att låna ut din hane till avel.

Hur nödvändigt det är bestämmer du som hanhundsägare, ju fler meriter desto attraktivare blir han desto större chans att någon vill låna honom, även sällskapshunds uppfödare vill sälja rastypiska valpar. 
Jag säljer bara sällskaps hundar, men jag vill ändå att mina valpar ska vara rastypiska, dom ska inte se ut som en dvärgpincher eller chihuahua eller russkiy toy även om dom bara är till sällskap. 
Jag använder dock gärna mitt eget öga när jag väljer avelshane vilket andra med mig också gör, men meriter är fortfarande ett pluss

minavitas.wix.com/kennel

Lexie82
2015-05-16 00:07
#5

#3 Jag har en golden retriever. Hur kollar jag upp vad som brukar göras för tester på dem? Undrar även hur man kollar vilka färger som räknas som bra/dåliga. Jag har försökt googla, men hittade mest folks personliga åsikter, som skiljdes väldigt åt. Jag har en väldigt ljus golden.

Jag har som sagt inga direkta planer på att avla på honom just nu, jag tycker bara att det är intressant att lära mig så mycket som möjligt OM jag nån gång skulle få för mig att göra det.

Mysisa
2015-05-16 09:30
#6

Här hittar du väl det mesta som rasklubben vill att du ska veta innan avel http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-golden-retriever.pdf?epslanguage=sv

Angående färgen så ska en golden vara gul inte röd eller svart eller blå. Så ljust gul att det går åt grädd hållet är helt ok men färgen får inte vara så mörk och djup att det mer liknar rött.
Står i ras standarden vilka färger som är tilllåtna

Är han efter jaktlinjer eller utställningslinjer? Att ställa ut en jakthund brukar inte alltid gå så bra då jakthundar och utställningshundar tenderar att ha helt olika exteriör. Jakt folket i golden världen tror jag inte tittar på utställningshundar heller

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
vallhund
2015-05-19 13:38
#7

Lusläs rasklubbens hemsida, speciellt info om hälsa samt sidorna för uppfödare.
http://goldenklubben.se/
http://goldenklubben.se/om-klubben/rasavelspolicy/ http://goldenklubben.se/avelsrekommendationer/ http://goldenklubben.se/golden/wp-content/uploads/2008/11/checklista-far-avelshundar.doc http://goldenklubben.se/for-uppfodare/anmal-din-valpkull/regler-for-valphanvisning/    

Som hanhundsägare är man visserligen inte uppfödare, men man borde ha samma kunskaper som tikägaren om rasen o om avel.

Goldens är en  numerärt stor ras, hur stor den faktiska avelsbasen vet jag inte. När man avlar bör man ha ett långsiktigt avelsmål, dvs tänka ett par generationer framåt, inte bara ta en kull. Inom en så stor ras är det viktigt att de kombinationer man gör förhoppningsvis resulterar i det där lilla extra som är bra för populationen golden som ras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Taxelina1
2015-05-29 14:16
#8

Tyvärr är det många som tänker sej en fet ersättning för en kull valpar, men det krävs en hel del innan man får registrera kullen. Och då är det samma krav på både tik och hane. Det finns rasbundna sjukdomar man se upp med också.

Det är heller inte många som köper valpar efter omeriterade föräldrar. Så lite jobb får man nog lägga ner för att se om hunden överhuvudtaget är något att avla på.

Sätter du ut annons på din omeriterade hane för avel kan du vara beredd på att få svar av flera oseriösa hundskojare och då har du inte ens en chans att få valpkulls ersättningen.

Så se till att hålla dej inom rasklubben där du kan få tips och hjälp. Det brukar finnas kunniga avelsråd i dom flesta rasklubbar. Kontakta avelsrådet och kolla upp med hon/han för mycket hittar man inte genom avelsdata utan det kan avelsrådet ha anteckningar om.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: